Fr

TRAINING&BOOKS

Jehtro Calomme over Adnight

Zondag 15 December 2024

Jehtro Calomme over Adnight

Op 3 april verwelkomt Brussel in samenwerking met Creative Belgium de eerste editie van Adnight, een creatief festival voor vakmensen en studenten. Dit evenement is in de eerste plaats een unieke gelegenheid om een blik te werpen achter de schermen van de meest invloedrijke bureaus binnen onze industrie.
 
Het project staat onder leiding van Jehtro Calomme, managing partner (en ook actief als freelance growth officer voor EssenceMediacom). Hij licht een tip van de sluier over dit bijzondere event.
 
Hoe is het concept ontstaan, met welke doelstellingen en ambities?
 
Het concept is ontstaan in Amsterdam, met de ambitie om de sector toegankelijker te maken. Niet alleen door onderlinge uitwisselingen tussen professionals te bevorderen, maar ook en vooral door interesse en nieuwe roepingen te wekken bij jonge mensen: studenten, pas afgestudeerde kandidaten of mensen die net beginnen te werken.
 
In dezelfde geest en met dezelfde ambitie lanceren we Adnight in Brussel. We openen de deuren van de sector voor iedereen, maken hem toegankelijker en tonen van binnenuit dat hij voortdurend in ontwikkeling is.
 
Adnight is geen conferentie of zoveelste awardshow. Het is een echt creatief festival in het hart van Brussel, een kans om de spelers in de sector als geheel te ontmoeten en te ontdekken.
 
Zullen er op termijn nog andere steden volgen? En waarom Brussel?
 
Andere steden worden overwogen, zoals Antwerpen, waar we in 2026 het event willen organiseren. Het zal afhangen van hoe succesvol Brussel wordt. Als de reacties net zo enthousiast zijn als in Amsterdam, voegen we Antwerpen toe aan onze kalender, ofwel naast Brussel, ofwel in de vorm van een tweejaarlijks evenement dat afwisselend in beide steden plaatsvindt.
 
Internationaal komt er ook een Adnight in Londen, een maand na Brussel, om een soort kruisbestuiving tussen de drie steden te stimuleren. Met de Eurostar liggen ze vlak bij elkaar.
 
Waarom Brussel? Omdat de stad met de trein op twee uur van Amsterdam ligt en dat veel Belgen daar al deelgenomen hebben aan de verschillende edities van Adnight. Gemiddeld 15% van de bezoekers komt uit het buitenland, met name uit Brussel, Antwerpen, Gent, Londen en in mindere mate Duitsland.
 
Er was al een minizaadje geplant, met als gevolg een community die het concept kent en waardeert. Dat was onze motivatie om het concept uit te voeren naar de hoofdstad van Europa.
 
Op welk publiek mikken jullie vooral?
 
Er zijn drie doelgroepen. Professionals op zoek naar inspiratie, die willen ontdekken wat er achter de creatieve schermen gebeurt en hoe de industrie werkt. Ten tweede, zoals hierboven vermeld, jong talent, op zoek naar antwoorden, informatie, kansen en contacten. Dit is een unieke gelegenheid voor hen om mensen uit het vak te ontmoeten. De derde doelgroep bestaat uit adverteerders die zich vertrouwd willen maken met een wereld waarmee ze dagelijks in contact komen, maar die ze niet noodzakelijk van binnenuit kennen. Voor hen is Adnight een soort “chemistry meeting” maar dan in festivalstijl.
 
Hoe gaan jullie al die doelgroepen bereiken?
 
Op een vrij traditionele manier, met paid, owned en earned media. Dit omvat campagnes op sociale netwerken en billboards, maar ook op onze eigen kanalen en die van de deelnemende bureaus, die ook op hun programma's zullen communiceren.
 
Daarnaast zijn we een partnerschap aangegaan met Creative Belgium, dat het evenement zal promoten en zich in het bijzonder zal richten op jongeren, met name door samen te werken met scholen om Adnight in hun programma's op te nemen.
 
Hoe makkelijk is het om bureaus te overtuigen om aan het event deel te nemen? Wat kunnen zij er uithalen?

Bureaus zijn over het algemeen enthousiast over het concept. Maar zoals we in Amsterdam hebben gezien, kan het soms lastig zijn om de middelen die nodig zijn om dit enthousiasme concreet te maken aan te boren.
De talentschaarste in de sector speelt een belangrijke rol: aan de ene kant hebben sommige bureaus niet de middelen om hun deelname te organiseren, maar aan de andere kant is dit festivaleen uitstekende gelegenheid om nieuw talent aan te trekken en te bekoren. Gelukkig hebben niet alle bureaus met dit probleem te maken. Diegene die wel deelnemen, zien het als een kans om zich te positioneren, hun sterke punten in de verf te zetten of gewoon om te profiteren van een grotere zichtbaarheid.

Is het event gratis?
 
Neen. Bureaus betalen een deelnameprijs en festivalgangers kunnen vanaf 15 januari tickets kopen voor 25 euro (met een speciaal tarief voor studenten). Hiermee krijgen ze de hele avond toegang tot alle deelnemende bureaus, op dezelfde manier als bijvoorbeeld bij Museum Night Fever.
 
Deelnemende bureaus worden opgenomen in het officiële programma en in de globale communicatie, ze krijgen een promotiekit en tickets voor het festival.
 
Hoe verloopt de avond in de praktijk?
 
Het festival heeft drie belangrijke hoogtepunten. Er is eerst een specifiek voorprogramma voor studenten, de Way In, die van 15 tot 17u plaatsvindt op de WPP-campus. We verwachten tussen de 200 en 250 studenten.
 
Daarna is het tijd voor de Adnight, waarbij de deelnemende bureaus hun deuren openen van 17 tot 22u.
 
Daarna organiseren we een afterparty voor alle deelnemers in het centrum van Brussel (de plaats wordt nog bekendgemaakt; tickets voor de party zijn ook apart verkrijgbaar, nvdr).
 
Hoe gaan de deelnemers van het ene bureau naar het andere?
 
We hebben een partnerschap met D'Ieteren Mobility: daardoor beschikken we over elektrische pendelbussen die de deelnemers van het ene bureau naar het andere zullen brengen volgens een vooraf bepaalde route. Zo kunnen ze ofwel hun eigen programma volgen, of kiezen voor het parcours langs een groep bureaus die we geselecteerd hebben vanwege hun complementariteit.
 
Er zijn ook alternatieven met TaxisVerts, Poppy en Collecto voorzien, met kortingscodes om de verplaatsingen te vergemakkelijken.
 
Nog een laatste woord?
 
In Amsterdam trekt elk evenement gemiddeld 6.000 deelnemers, bureaus niet meegerekend.
Voor deze eerste editie in Brussel rekenen we op 2.000 tot 2.500 bezoekers en een dertigtal deelnemende bureaus. Dit is een realistische doelstelling.
 
Tot slot wil ik benadrukken dat de deelnemende bureaus zich tijdens de vorige edities steeds zeer professioneel hebben opgesteld, met activiteiten, thema's en een kwaliteitsvol onthaal. We hopen dat dit ook in Brussel het geval zal zijn.

Archief / TRAINING&BOOKS