Fr

TRAINING&BOOKS

VRM-Symposium: samenwerken, verbinden en niet meer dan 40% inkomsten uit de markt voor de VRT

Donderdag 24 November 2022

VRM-Symposium: samenwerken, verbinden en niet meer dan 40% inkomsten uit de markt voor de VRT

Gisteren vond in Leuven voor een bomvolle zaal het jaarlijkse VRM-symposium plaats. Op het menu: een hele rist grote namen uit de sector die zich kwamen buigen over de strijd om de advertentiemarkt. Dat deden ze gedeeltelijk in aanwezigheid van de Vlaamse mediaminister Dalle.
 
Wie een “bloedbad” tussen de commerciële spelers en de VRT verwacht had na de boude uitspraken van CEO Frederik Delaplace die de openbare omroep graag zou willen openstellen voor reclame en de VRM-beslissing om de VRT te berispen wegens de aanwezigheid van prerolls voor zijn livestreams, was eraan voor de moeite. De pax media hield op zijn minst ogenschijnlijk stand gedurende het hele debat dat een behoorlijk accuraat beeld schetste van onze Vlaamse reclamemarkt en de prioriteiten van de verschillende partijen.
 
De adverteerders bijvoorbeeld wezen bij monde van Luc Suykens, de CEO van de UBA, op de dubbele prijzen- en waardencrisis, waarmee ze geconfronteerd worden, omdat de tv- en videomarkt allebei duurder zijn geworden, terwijl 65% van de leden denkt dat de waarde van televisiereclame is achteruitgegaan en er niet altijd voldoende inventaris is om aan de behoefte te voldoen.
 
Gedoodverfde maar vriendelijke “vijanden” Wilfried Celis (DPG Media) en Lieven Vermaele (VRT) hamerden dan weer op de constructieve samenwerking tussen alle partijen om (vooral digitaal) te innoveren met de bedoeling de lokale markt te verdedigen. Het belette laatstgenoemde niet te pleiten voor meer flexibiliteit voor de VRT. Daarmee sloot hij - zij het verzoenender - aan bij de suggestie van zijn “ambitieuze CEO” die de VRT “in het kader van morgen wil zetten”. “40% van onze inkomsten wordt gefinancierd vanuit de markt, onder andere uit reclame. Dat is genoeg voor ons, maar we zouden wel meer flexibiliteit willen inzake digital om mee te kunnen en productstandaarden te zetten om de markt groot en relevant te houden. De VRT kan zuurstof – lees meer inventaris - creëren voor het ecosysteem”, zei hij nog.
 
Wilfried Celis zei geen problemen te hebben met die 40% en de beheersovereenkomst maar noemde een versoepeling van de reclameregels onbespreekbaar: “De VRT behoort al tot de Europese top inzake reclamewerving en er is maar plaats voor twee spelers”, besloot hij. “Een derde haalt een van de twee andere onderuit”.
 
Die laatste uitspraak wilde niemand bevestigen of ontkennen en Bart Decoster (Ads&Data) wees nogmaals op de noodzaak om de markt te versterken, meer bepaald door te zorgen voor verbinding: “We hebben de markt te lang als twee aparte delen beschouwd, terwijl de (digitale) budgetten wel nationaal zijn”, zei hij, met de precisering dat zijn groep op zoek is naar partnerships in het zuiden van het land.
 
En toen was het tijd voor een stand van zaken met betrekking tot het in het relanceplan aangekondigde crossmediale meetsysteem dat “nodig is om de adverteerders te blijven overtuigen”, zoals de UBA-voorzitter het formuleerde. Volgens Koenraad Deridder die instaat voor XMC, het consortium achter het project, wacht het momenteel op Europese goedkeuring en kan het wellicht worden uitgerold tijdens het eerste kwartaal van 2023. Het zal overigens op termijn worden toegevoegd aan het CIM en moet dus beantwoorden aan de CIM-eisen, vertelde hij ons er nog bij. Over ToVA werd op het podium eigenaardig genoeg met geen woord gerept.
 
Afgesloten werd met het reclamemodel van de toekomst dat volgens de panelleden nog veel sterker gekenmerkt zal worden door digital en on demand. Het laatste woord was voor minister Dalle die nogmaals hamerde op het belang van samenwerking en verbinding, data als essentiële grondstof van een gezonde reclamemarkt én de juiste infrastructuur voor gepersonaliseerd adverteren. Hij preciseerde nog dat zijn kabinet een sterke VRT wil inzake bereik maar ook inzake samenwerking. “Daarvoor moeten genoeg middelen zijn”, besloot hij. “Er is een marktindex voor de VRT. Die wordt binnenkort herberekend (op basis van de resultaten van de commerciële spelers, notabene). Als het goed gaat met de markt, profiteert de VRT mee. 1/3 wordt opnieuw geïnvesteerd in externe producties en dat is dan weer goed voor de markt. Evenwicht is belangrijk.” Iets mag het hebben, maar niet te veel, zei mijn koksvriend me altijd. En natuurlijk had hij gelijk

Archief / TRAINING&BOOKS