Fr

TRAINING&BOOKS

Mark Schaefer of hoe je relevant kan blijven in onze onvoorspelbare wereld

Zondag 12 November 2023

Mark Schaefer of hoe je relevant kan blijven in onze onvoorspelbare wereld

Een van de meest prestigieuze sprekers op het BAM Marketing Congress dit jaar is ongetwijfeld de door de wol geverfde marketeer, futurist en auteur Mark Schaefer. In het interview dat hij ons in de zomer gaf, licht hij een tipje van de sluier op over de thema's die hij in zijn keynote zal behandelen.
 
De Amerikaan uit Knoxville die al een hele serie zeer leesbare boeken over het marketingvak uit z’n pen schudde, telt dankzij zijn toegankelijke stijl nogal wat fans in ons land. Op het BAM Marketing Congress deelt hij gul een aantal praktisch toepasbare ideeën om in te spelen op de nieuwe marketingrealiteit.
 
In je bijzonder populaire blogposts en podcasts houd je de vinger aan de pols van de trends en fenomenen die je professioneel tegenkomt. Wat houdt je momenteel bezig?
 
De wereld die eraan komt, is vandaag bijzonder verwarrend. Als marketeers zijn we steeds op zoek naar manieren om relevant te zijn in onze wereld en in het verleden kon je wat op termijn irrelevant zou worden op voorhand zien aankomen. De wereld veranderde met andere woorden aan een trager tempo en je kon je daar rustig op voorbereiden. Vandaag is het haast onmogelijk om dat nog te plannen. Tijdens het congres wil ik dan ook een aantal praktische ideeën aanreiken om toch pertinent te blijven in onze onvoorspelbare wereld.
 
We zijn bijzonder benieuwd, want dat lijkt inderdaad een aanzienlijke uitdaging. Kun je er alvast eentje meegeven?
 
Zeker. Om het hoofd te bieden aan de heersende chaos rond ons, moeten we trachten om die te bekijken als een kans. Ik bedoel daarmee dat we onze mindset moeten aanpassen en ons niet mogen laten overmannen door de achtereenvolgende golven van verandering die we doormaken. Dan wordt het opwindend in plaats van beangstigend.
 
Ik zal een voorbeeld geven. Kijk naar wat er tijdens de pandemie gebeurde. Opeens moesten we allemaal thuiswerken. Alle merken die dat in de praktijk mogelijk maakten, hebben daar hun voordeel mee gedaan op dat moment. Nu de pandemie voorbij is, zie je dat de manier waarop mensen tegenwoordig omgaan met vakantie, menigten, vrije tijd, hun carrière, hun kinderen, enzovoort ook gewijzigd is. Er ontstaan nieuwe patronen en tradities en die bieden elk een businesskans. Om nog maar eens naar de pandemie te verwijzen: ze leidde ertoe dat het aantal inschrijvingen voor kookscholen verdubbelde. Vandaag studeren die mensen af en zullen er heel wat van hen hun eigen restaurant willen openen. Wat betekent dat voor de voedingssector?
 
Er is met andere woorden telkens een breuklijn in het status-quo en er zijn onbeantwoorde klantennoden die opduiken: de vraag is hoe je daar als marketeer je troeven kunt op loslaten. Zo blijf je relevant. Momenteel zie je het belang van mentale gezondheid doorwegen: daar ligt een kans voor al wat groen is. Klimaatverandering is ook een kans. Kijk maar naar wat Patagonia doet. Maar als je probeert de volgende Patagonia te zijn, zal je mislukken, want die kans is al ingenomen.
 
Klinkt aannemelijk. Enerzijds hoor je wel eens dat marketeers moeten vechten voor hun budgetten en hun zitje in de boardroom, anderzijds waren ze bijvoorbeeld op de Cannes Lions de sterren van het festival. Hoe komt dat denk je?
 
Daar zullen meerdere factoren een rol spelen, maar wellicht heeft het onder andere te maken dat de reclame-industrie op zoek is naar nieuwe manieren om de verhalen van haar merken bij de mensen te krijgen, omdat de oude manieren niet meer volstaan? In 2022 was een van de belangrijkste thema’s op SXSW de lobby-inspanningen van grote merken om Netflix open te stellen voor reclame, omdat kijkers anders geen reclamespots meer te zien kregen.
 
Daar hadden we niet aan gedacht. Toch kun je je afvragen of marketeers er wel in slagen om te kijken door de ogen van de consument, zoals een van je Australische collega-keynote speakers het onlangs uitdrukte. Denk maar aan wat er gebeurde met AB Inbev: de brouwer werd twee keer op rij verkozen tot Creative Marketeer of the Year op diezelfde Lions, terwijl de omzet en het marktaandeel van Bud Light compleet de dieperik zijn ingegaan.
 
Dat was een bom die al lang lag te wachten om te ontploffen. Ik verklaar me nader. Bud staat voor verschillende producten. Bud Seltzer is hot bij jonge mensen in een club of aan het strand. Bud Light richt zich dan weer op millennials die iets fris willen, maar die op calorieën letten. Budweiser tot slot mikt op werkende mensen, cowboys, arbeiders. Dat zijn dus drie verschillende doelgroepen, met heel andere waarden en een totaal ander wereldbeeld maar wel allemaal onder de naam Bud. Dat kan niet werken: ze zouden beter een apart merk hebben voor verschillende doelgroepen. Het heeft dus niets te maken met communicatie, maar wel met marketing. Bud probeert een massamerk te zijn, maar zoiets werkt vandaag niet meer.
 
Opmerkelijk. Zou AI dat hebben zien aankomen? Kan AI met andere woorden een marketingplan schrijven voor een merk?
 
Dat hangt van het merk af. Ik heb ermee geëxperimenteerd en AI geeft een plan dat laten we zeggen voor 80% betrouwbaar is, maar wel zonder insights of creativiteit. Misschien is zoiets nuttig voor kleine businesses die moeten weten waar ze hun prioriteiten moeten leggen.
 
Het is vooral belangrijk na te denken over wat AI morgen zal kunnen, want het verandert zeer snel en we weten absoluut niet hoever dat zal gaan. Maar AI kan nooit onze eigen hersenen vervangen.
 
Waarom niet?
 
We worden gekend, geliefd en vertrouwd door een community rond ons persoonlijke merk. Om dat op te bouwen is de vraag hoe je merk een persoon wordt waar mensen naartoe gaan. Alle mensen die erin slaagden om een succesvol ‘personal brand’ te bouwen, deden dezelfde vier dingen. Ze wisten waarvoor ze bekend wilden zijn. Waar en hoe ze dat gingen vertellen. Aan wie ook en hoe ze een publiek gingen bouwen dat hun dromen zou waarmaken. Die redenering werkt ook voor merken. Het lijkt eenvoudig, in uitvoering kan het lastiger zijn.

Het BAM Marketing Congress vindt plaats op 7 en 8 december in. Info en inschrijvingen hier.
 

Archief / TRAINING&BOOKS