Fr

TRAINING&BOOKS

Solvay onthult de geheimen van strategische marketing

Vrijdag 9 December 2022

Solvay onthult de geheimen van strategische marketing

Van 13 tot &5 december organiseert Solvay een inleidende module rond Strategic Marketing - Business to Business (B2B), Business to Business to Consumer (B2B2C) en Business to Employee (B2E). Bedoeling: inzicht bieden in de fundamentele principes van strategische marketing en zijn integratie in de strategische en operationele keuzes om die vervolgens toe te passen op het contact met de verschillende stakeholders binnen een complex ecosysteem.
Aan het hoofd van deze opleiding staat Frédéric Vandervliet, medeoprichter van Salesprize, ex-Proximus en momenteel VP Central & Southern Europe bij Sodexo.

Waarom een opleiding in strategische marketing?

De economie en de markt veranderen voortdurend. Een van de meest opvallende gevolgen hiervan is de toenemende complexiteit van de ecosystemen waarmee bedrijven worden geconfronteerd. In concreto komt het tegenwoordig zelden voor dat een onderneming die haar producten wil verkopen te maken krijgt met een enkele stakeholder. We zitten niet meer in het klassieke “A verkoopt aan B” schema, maar eerder in een model “A vertrouwt op C om iets te creëren dat waarschijnlijk aan B zal worden verkocht”. Daar komen veel meer spelers aan te pas.

Het probleem is dat in België de aanwezige bedrijven vaak filialen zijn van grote internationale groepen. Dit betekent dat de producten dikwijls al vervaardigd zijn en dat al het resterende denkwerk bestaat uit de positionering ervan, met de bedoeling er zoveel mogelijk op nationaal niveau af te leveren via de beste kanalen. Dit proces is meer het domein van de mediacommunicatie. Strategische marketing omvat alle aspecten die hieraan voorafgaan en die worden vaak beslist in andere landen, zoals Frankrijk of Nederland.

Welke onderwerpen komen aan bod in deze module?

Het doel van deze module is terug te keren naar de initiële etappe die strategische marketing vormt en waaruit operationele en communicatiemarketing volgen. Dit is het uitgangspunt waar belangrijke zaken als waardecurves en positionering worden bepaald. Maar terwijl het relatief gemakkelijk is om een strategie te bepalen als je maar één stakeholder hebt - een klant of een bedrijf bijvoorbeeld - verandert de situatie drastisch als er meer zijn. Dan gaat het om complexe ecosystemen (B2B2C, B2B2B), en hun realiteit brengt een hele reeks centrale vragen met zich mee die moeten worden aangepakt om met succes een goede strategie te implementeren en uiteindelijk het product te verkopen. Wie zijn mijn doelgroepen? Wie moet ik eerst aanspreken? Wat zijn de verwachtingen van de verschillende stakeholders? Hoe communiceer ik met elk van hen?

Dit zijn complexe vragen waarvoor meestal niet één oplossing bestaat. Deze module heeft tot doel verschillende methodologieën aan te reiken om de ene methode die “een beetje beter” zal zijn dan de andere te bepalen.

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

Ik heb een case study voorbereid die de rode draad zal vormen voor de twee dagen van de module. Ik ga hier niet alles verklappen, maar de deelnemers mogen zich verwachten aan een opdracht voor een groot fintechbedrijf. We zullen verschillende complexe cases bespreken, van strategie tot implementatie in omgevingen met meerdere stakeholders, alvorens na te denken over hoe we alles kunnen integreren vanuit het oogpunt van marketingmethodologie.
 
Info en inschrijvingen hier.

Archief / TRAINING&BOOKS