Fr

TRAINING&BOOKS

'Meaningful Attention': de must read van Havas Media

Donderdag 26 Oktober 2023

'Meaningful Attention': de must read van Havas Media

Havas Edition brengt een nieuwe whitepaper uit. ‘Meaningful Attention’ is het werk van het Havas Media-netwerk en hoort bij het bekende onderzoek dat het narratief van het mediabureau ondersteunt.
 
Zoals de naam al aangeeft, concentreert de tekst zich op een onderwerp dat al overvloedig gedocumenteerd is: aandacht, of beter gezegd de onoplettendheid van consumenten ten opzichte van reclamecampagnes, maar deze keer dan benaderd vanuit een zeer semiotische invalshoek.
 
“Acht seconden! Zo kort is vandaag naar schatting de gemiddelde aandachtspanne, zoals blijkt uit een onderzoek van The Future Laboratory (voor Samsung). Die neemt voortdurend af en is sinds 2000 met een derde verkort”, aldus Laurent Broca, CEO van Havas Media Network Frankrijk bij wijze van inleiding.
 
Hij vervolgt: “De verzadiging van het medialandschap die nog verscherpt wordt door de digitale omwenteling, veroorzaakt desinteresse, onverschilligheid en onoplettendheid. Dat versterkt de reclamevermijdingsstrategieën, die nog populairder zijn bij de jongere generaties (…). Reclamevrije omgevingen varen er wel bij – waarbij de essentiële rol van reclame voor de financiering van nieuws, infrastructuur en kwaliteitsinhoud, die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is, verhuld wordt. Dit fenomeen stelt de menselijke cognitieve vermogens, met name concentratie en aandacht, op de proef door overmatige stimulatie.”
 
Dat stelt merken voor een grote uitdaging: “De kwaliteitsvolle aandacht van hun doelgroep trekken en er tegelijkertijd voor zorgen dat ze altijd meer betekenis en waarde uitdragen”. Bovendien moeten ze ‘meaningful brands’ zijn, aldus de CEO. Hij herinnert ook aan de ‘wake-up call’ die het gelijknamige onderzoek van Havas meteen berucht maakte: bijna 73% van de merken zou kunnen verdwijnen zonder dat daar een haan naar kraait.
 
“Adverteerders moeten daarom de manier waarop ze reclame aanpakken heroverwegen door niet alleen rekening te houden met de verschillende kanalen en platforms die door consumenten worden gebruikt, maar ook met de kwaliteit van de boodschap die zij uitsturen”, vervolgt semioticus Eric Bertin die het vervolgens heeft over wat Havas de “nieuwe aandachteconomie” noemt.
 
“Als eersterangs mediaspelers mogen merken de vraag naar hun rol in deze cognitieve aandachteconomie niet uit de weg gaan”, legt Bertin uit.
 
“Door hun reclameboodschappen in mediakanalen verzwaren ze de aandachtlast voor hun doelgroepen. We kunnen deze verantwoordelijkheid echter ook in perspectief plaatsen, omdat in deze ontregelde aandachtmarkt de social engineering van platforms wijdverbreide concurrentie tussen mediaspelers, alle mediaspelers, heeft gecreëerd. Maar door hun communicatieve karakter moeten merken hun bijdrage aan een kwaliteitsvolle aandachtervaring ter harte nemen en, voor zover mogelijk, niet zorgen dat de mediaervaring verslechtert.”
 
Voor Havas Media is aandacht dan ook een globaal proces. Hoewel de industrie de neiging heeft om haar meting te beperken tot de blootstelling aan reclameblokken, toont deze whitepaper dat “de mediaomgeving waarin de reclameblokken worden ingevoegd een beslissende rol speelt bij het creëren van – positieve of negatieve – aandacht of onoplettendheid voor de reclameboodschappen.”
 
De whitepaper kan je hier downloaden (wel alleen in het Frans).

Archief / TRAINING&BOOKS