Fr

TRAINING&BOOKS

Ogilvy Social.Lab overloopt zes maanden TikTok-trends

Maandag 9 Januari 2023

Ogilvy Social.Lab overloopt zes maanden TikTok-trends

Zoals uitgelegd in dit dossier (zie pagina 52 van de pdf) dat we aan TikTok wijdden, riep TK.Lab (het gespecialiseerde bureau van Ogilvy Social.Lab) Karma in het leven. Dat is een tool die het mogelijk maakt om de organische prestaties van de merken op TikTok te meten aan de hand van tal van indicatoren met betrekking tot engagement en zichtbaarheid. Aldus maakte die een lijst op van de 200 populairste merken in België, alvorens hun aanwezigheid op TikTok via een lokaal of globaal account te analyseren.
 
Los daarvan deelt François Faggianelli, EU Social Content & Media Director bij Ogilvy Social.Lab, in zijn laatste newsletter meerdere insights uit zes maanden observatie van TikTok.
 
Eerste vaststelling: de populairste trends die het langst aanhouden delen een gemeenschappelijk patroon. “Of het nu gaat om het nieuwste Netflix-programma of een internationale sportwedstrijd zoals de afgelopen Wereldbeker voetbal, we merken dat de meest populaire trends een vergelijkbaar faseverloop kennen”, aldus François Faggianelli. “Eerst nogal generiek (#strangerthings4 of #worldcup) en daarna steeds specifieker - namen van personages in de serie (#eleven- of namen van teams (#argentina), daarna namen van acteurs (#noahschnapp) of spelers (# mbappe) - ze sijpelen uiteindelijk door in sub-trends (#strangerthingsedit of #penalty). Zo tonen ze hoe elke persoon zich deze trends eigen maakt, voor zichzelf of zijn sub-gemeenschap.”
 
Zoals vaak is gezegd, is TikTok uitgegroeid tot het speelterrein van creators/influencers, “die soms beroemder zijn dan filmsterren of professionele sporters” en die steeds meer aandacht trekken van jongere generaties. “Deze per definitie creatieve ruimte gaat hand in hand met de versnelde overgang naar een makerseconomie en de democratisering van content productie”, aldus Faggianelli.
 
Hij heeft het over een algemene mentaliteit die veel verder gaat dan creators en influencers: “Of het nu gaat om het bewerken van bestaande inhoud, het creëren van een eigen trend (#wednesdayedit), spelen met de nieuwste filters of effecten (#efeitothanos) of het inzetten van een nieuw mechanisme of een nieuwe creatieve techniek (#freezeframe), mensen houden van experimenteren, remixen en interactie. Dat doen ze dan ook volop: ze hebben geen enkele drempelvrees. En zoals we hebben gezien met de muziek en de artiesten die dankzij het platform van de grond komen, wordt deze creativiteit gedeeld, over lansgrenzen en gemeenschappen heen.”
 
Nog een laatste les, of evolutie: hoewel TikTok bovenal een entertainmentplatform blijft, aarzelen de gebruikers niet om hun gevoelens en meningen te uiten over actuele gebeurtenissen - lokaal en internationaal. Daardoor zou het sociaal netwerk wel eens “een nieuwe agora voor het publieke debat kunnen worden”, aldus de expert van Ogilvy Social.Lab. Zo overtrof de boerenbeweging in Nederland in juni 2022 elke andere trend in real time en monopoliseerde meerdere dagen aan een stuk de top tien van het land. Hetzelfde gebeurde in september met de controverse rond de energiegroep Eskom in Zuid-Afrika en de aankondiging dat Trump zich kandidaat zou stellen voor de volgende presidentsverkiezingen in november: inmiddels genereerde #Trump2024 al 7 miljard views.

Archief / TRAINING&BOOKS