Fr

TRAINING&BOOKS

CommPass CIM Session: Omnichannel voor iedereen

Vrijdag 6 December 2024

CommPass CIM Session: Omnichannel voor iedereen

Het gaat goed met CommPass, de vereniging die in 1987 onder de naam GRP opgericht werd met de bedoeling mediaprofessionals samen te brengen en het vak vooruit te helpen. Dat ze daar al bijna vier decennia wonderwel in slagen, bleek nog maar eens tijdens de ondertussen traditionele CIM-sessie op 28 november.

Centraal tijdens de namiddag en in de presentaties die vakkundig aan elkaar gepraat werden door Christine Brone en Alessandro Papa stonden de nieuwste plannen en ontwikkelingen inzake bereikmetingen in al hun vormen door het CIM dat er overigens een bijzonder productief jaar heeft opzitten.

Joëlle Defossez (CIM) & Lorenzo De Luca (JCDecaux) trapten het event af met de presentatie van de innovaties in (D)OOH, met de bedoeling de verplaatsingen van mensen in de buurt van winkelpunten en dus de impact van de (digitale) reclameborden beter te meten. De belangrijkste (maar niet de enige) innovatie betreft de inzet van WiFi-sensoren (in borden van JCDecaux, Carrefour en Delhaize) om het bereik van de schermen te meten. Deze sensoren tellen anoniem de voorbijgangers en leveren zo nauwkeurige gegevens over het aantal wekelijkse impressies. Die data worden vervolgens gecombineerd met een virtueel model, wat het mogelijk maakt verplaatsingen en dus bereik te koppelen aan verkooppunten, wat insights oplevert die kunnen bijdragen tot het optimaliseren van de planning van OOH-campagnes.

Daarna hadden Michaël Debels (CIM) & Valérie Morrisson (CESP) het over New Drive-to-Store Certification. Die kadert in de audit-missie die het CIM in de toekomst wil versterken en betreft de eerste certificering die het CIM aanbiedt voor Drive-to-Store mobiele oplossingen. Dat gebeurt in samenwerking met de Franse specialist in mediaonderzoek CESP die het project al uittestte op zijn thuismarkt. De toegekende certificering beoordeelt aan de hand van geografische lokalisatie de impact van mobiele reclame op consumenten in de buurt van een verkooppunt en is geldig voor een jaar. Vanaf 2025 wordt ze in België uitgerold.

Vervolgens was het de beurt aan Ben Stallaert (Lijncom) en zijn presentatie van MAIA. Deze planningtool die onder auspiciën van het CIM ontwikkeld werd door Lijncom, legt zich toe op de meting van het bereik behaald door de campagnes op het openbaar vervoer. Het onderzoek is gebaseerd op big data die drie bronnen combineren: de GPS-gegevens van voertuigen van De Lijn, geanonimiseerde data van 300.000 Belgen die via Accurat toegang geven tot de locatie van hun gsm en informatie over de gevoerde campagnes. Door deze drie bronnen te combineren met toepassing van de ‘VAC’ (visibility adjusted contacts) kunnen bereikgemiddelden voor twee weken berekend worden. De eerste cijfers zijn beschikbaar sinds deze zomer.

Dit gedeelte over (D)OOH werd afgesloten met de aankondiging dat er binnenkort een aanbesteding zal volgen voor een nieuwe OOH-studie op basis van nieuwe data en een nieuwe modellering, onder andere met inbegrip van programmatic.

Veerle Hellemans (Var) stelde op haar beurt het XMM-project voor. Dat werd opgestart door het Cross Media Consortium met de bedoeling de bereikmetingen in België te moderniseren. Eerste stap is de rekrutering van het XMP-panel dat zal bestaan uit 1500 respondenten die zullen deelnemen aan een passieve meting. Die zal het op basis van klankherkenning mogelijk maken crossmediaal bereik te meten over de verschillende digitale kanalen heen. Ter aanvulling wordt nog de toevoeging van andere databronnen bekeken. Tegen 2026 zou de integratie een feit moeten zijn.

Tussendoor gaf Stéphanie Piret (OMD en voorzitter van de Technische Commissie Radio) een update met de plannen voor het komende jaar met betrekking tot de Radiostudie. “Vandaag zijn er drie audiostudies: CIM RAM, Audio Time (waarvan de vierde editie dit voorjaar verschijnt) en de Radio Stream Monitor. CIM One zal een revolutie betekenen, ook voor de radiostudie die hier vanaf 2026 zal in geïntegreerd worden. En het is wachten op de podcastbarometer.”

Florent Carême (Glance) zette dan de wereldwijde tv-trends en de exportcijfers van Belgische series in de schijnwerpers: sommige daarvan doen het echt bijzonder goed in het buitenland, wat de overvloedige aanwezigheid van audiovisueel talent in ons land nog maar eens bevestigt.

Na de Fransman kwam Sophie Vanderwinkel (IPM) een stand van zaken opmaken over de gezondheidstoestand in publishing, met de heuglijke mededeling dat 94% van de Belgen minstens een keer per maand pers consumeert en de helft elke dag de krant. Dat heeft ook te maken met het multichannel verbruik via de smartphone, dus is het een goede zaak dat short form video op de sites van de publishers voortaan ook geïntroduceerd wordt in ToVA. Cinema krijgt voortaan ook z’n eigen studie: de eerste resultaten worden begin 2025 verwacht.

Koenraad Deridder (CIM) blikte daarna terug op een jaar met de nieuwe CIM-strategie, met een focus op CIM One, waarbij de studies vertrekken vanuit de consumer in plaats van de media, om alle media samen te meten.

Luc Eeckhout (UBA) sloot de bijzonder rijkgevulde namiddag af met tekst en uitleg bij het HALO-project van de WFA dat alle impressies op dezelfde manier wil meten en ontdubbelen zodat adverteerders precies en in alle transparantie de impressies op alle platformen – ook die van de GAFAM en konsoorten – kunnen meten. Momenteel loopt een testversie in de UK, maar voor alle spelers het unaniem eens zijn over de definitieve implementatie, zal er wellicht nog heel wat water door de zee lopen.

Archief / TRAINING&BOOKS