Fr

TRAINING&BOOKS

VIA zet brand building kwaliteiten van radio in de verf

Donderdag 22 Februari 2024

Nadat het eerst de onstuitbare opmars van aandacht als metric voor de creatie en evaluatie van campagnes onder de loep nam, wijdde VIA nu een webinar aan de brand building kwaliteiten van radio (en audio).
 
Het webinar dat gehost werd door Thibaud De Meester (strategy lead DPG Media), werd ingeleid door VIA-voorzitter Yves Gérard (CEO van RMB) die wees op de groeiende gezondheid van het medium dat na een moeilijke periode uit het dal klimt en opnieuw belangrijker wordt in mediaplannen.
 
Vervolgens herinnerde egta bij monde van Ania Lara (head of radio research) aan de uitstekende presentatie die de vereniging maakte ter gelegenheid van World Radio Day. Daarin worden zeven redenen om radio in te zetten buiten zijn activerende missies toegelicht.
 
Daarna presenteerde Jan Isenbart, chief research officer ARD Media Germany, een interessant experiment met een denkbeeldig chocolademerk dat de emotionele kracht en de rol van creatieve elementen in een radiospot aantoonde. Opmerkelijk daarbij was dat de emotie opgeroepen door de radiospot bij de meeste respondenten soortgelijk bleek én dat ze afstraalde op andere aspecten dan het merk alleen. Zo triggerde de audio in de spot niet alleen de nieuwsgierigheid, maar beïnvloedde hij ook de verwachtingen inzake distributiepunten, productiewaarden en pricing.
 
Herbekijk het webinar hier. Ter info, het volgende webinar staat gepland op 14 maart (çu) en zal gewijd zijn aan een terugblik op 2023.

Archief / TRAINING&BOOKS