Fr

TRAINING&BOOKS

VRM-symposium: "Onderschat GenZ niet!"

Woensdag 22 November 2023

VRM-symposium:

Op 22 november organiseerde de VRM naar goede gewoonte en voor een volle zaal zijn jaarlijkse symposium. Thema deze keer: de manier waarop de Vlaamse media vandaag de jongeren proberen te bereiken. Na een welkomstwoord van Joris Sels (gedelegeerd bestuurder VRM), schetste Carlo Adams (voorzitter algemene kamer VRM) kort de reeds veelvuldig bestudeerde problematiek van het veranderende mediagedrag dat GenZ kenmerkt.

Daarna volgde een paneldebat onder leiding van Jelle Mels (VRT, host Karrewiet), met Sofie De Coker (VRT), Jan Boesman (Arteveldehogeschool), Dries Vereecke (Mediahuis) en An Goovaerts (DPG Media).

Eerste thema dat aan bod kwam, was de versnippering van de mediaconsumptie en het belang van nieuwe platformen als VRT MAX of VTM GO die ervoor zorgen dat content zowel jong als oud bereikt. Daarbij preciseerde An Goovaerts bijzonder terecht dat het niet de consumptie van de content, maar wel de rentabiliteit van het bijhorende businessmodel is die haar groep zorgen baart.

Daarna werd de radio onder de loep genomen en beaamde zowat het hele panel de tanende lineaire radioconsumptie van de 18-24-jarigen. Die luisteren vooral naar streaming en podcasts, aldus de deelnemers. “DAB+ is dan ook geen oplossing om jongeren te bereiken”, aldus Sofie De Coker. “Een eventuele oplossing kan erin bestaan de radiozenders als mediamerken in de markt te zetten om verbinding te maken”, bevestigde An Goovaerts die bekende dat radio een moeilijkere oefening is dan tv, zowel inzake bereik als wat het verdienmodel betreft. Dries Vereecke had het over de veelbelovende rol van podcasts en het nieuwe door de Vlaamse overheid ondersteunde platform Podgrond.

Gaming werd terloops gesuggereerd als een nieuwe manier om journalistiek te bedrijven. “Media moeten afstappen van de broadcasting mentaliteit”, aldus het eensgezinde panel dat hamerde op het belang van live en interactiviteit.

Toen het over kranten ging, kwam uiteraard het vorige maand met succes gelanceerde abonnement van Mediahuis aan bod. De interessantste suggestie in dit kader kwam van Jan Boesman die zei dat hij heil zou zien in een “eindige nieuwservaring”: een beknopt overzicht met de essentie van de actualiteit als bevredigend alternatief voor eindeloze scrolluren.

Vervolgens discussieerden de panelleden nog over de hegemonie van het beeld in de nieuwsbeleving, de zogenaamde bullshitdetector bij jongeren, hun betaalbereidheid om toegang te krijgen tot primeurs (zoals bij VTM GO, waar de betalende abonnees naar verluidt vooral tuk zijn op avant-premières, meer dan dat ze reclame willen vermijden en het belang van mediawijsheid als basisskill. "Onderschat GenZ niet", luidde het besluit.

Het laatste woord was zoals gewoonlijk voor minister Dalle. “Ga voor digitaal”, raadde hij ons aan voordat hij alvast de binnen tien jaar waarschijnlijke irrelevantie van de bpost concessie aankondigde. Hij wees nog op het belang van curatie op de sociale media en de noodzaak voor een businessmodel voor podcasts, alvorens af te sluiten met een pleidooi voor diversiteit in de media en tegen grensoverschrijdend gedrag. Waarvan akte.

Archief / TRAINING&BOOKS