Fr

TRAINING&BOOKS

Gedeelde energie tijdens eerste Stellar Influencer Talks

Maandag 27 Mei 2024

Gedeelde energie tijdens eerste Stellar Influencer Talks

Comet in Brussel verwelkomde vorige week de eerste ‘Influencer Talks’ georganiseerd door Sarah Levin Weinberg en Cathy Pill, medeoprichtsters van Stellar, in samenwerking met Feweb, de ACC en MM.

De conferentie was opgebouwd rond drie debatten en evenveel panels rond de trends in de sector, ethiek en AI, thema’s die behandeld werden door een uitgebalanceerde mix van influencers en specialisten voor een aandachtig publiek van zo’n 140 deelnemers.

T-Rex, Diplodocus en andere fossielen

Na een korte terugblik op de indrukwekkende groei van influencer marketing in België en de rest van de wereld, benadrukte het eerste debat over trends in deze markt de generatiekloof die deze groei nog enigszins belemmert. Vandaar de verwijzing naar de dinosaurussen: de snelle opkomst van het nieuwe kanaal voor reclamecommunicatie bleek niet voor alle spelers bij te houden. Dat fenomeen werd gecompenseerd door het enthousiasme van de adverteerders in het panel en de energie van de aanwezige spelers, bureaus en influencers.

Hun elan is gebaseerd op de vaststelling dat er zich een paradigmaverschuiving voordoet in de mediaconsumptie, waarbij jongere generaties traditionele media laten voor wat ze zijn en inruilen voor informatie en entertainment die ze op sociale netwerken vinden. Deze voor de hand liggende vaststelling bleek voor sommigen zelfs zo evident dat ze journalisten beschouwen als een overblijfsel uit een vervlogen tijdperk, wat nogal wat stof deed opwaaien in het publiek (waarvoor dank!).

Authenticiteit was het andere begrip dat op ieders lippen lag en beschouwd wordt als essentieel voor influencers om de trouw en de ontwikkeling van hun bereik te verzekeren én om de prestaties van hun partnerships met merken te garanderen. Die prestaties zijn in ruime mate gebaseerd op het wederzijdse vertrouwen tussen adverteerders en influencers in hun samenwerkingen. De impact daarvan berust op het behoud van het universum dat bij een influencer als hij een merk promoot: een concept dat voor sommige ‘dinosaurussen’ maar moeilijk te aanvaarden leek.

Dit panel bestond uit content creator Average Rob, Sébastien Vandenbussche (TikTok), Amaury Van Kenhove (Disney) en Pierre-Henri Plennevaux (Coca-Cola).

Influencers, ethiek en regulering

Het tweede, even interessante als felle debat, was gewijd aan het wettelijke kader voor influencers en content creators. Het legde de vinger op de kloof tussen deze laatsten en de wetgever. Hoewel de wettelijke basis die gesponsorde publicaties omkadert berust op een al bestaande Europese wetgeving, valt over de interpretatie van de Belgische overheid (zowel de federale als de gewestelijke) te discussiëren. Ze wordt dan ook betwist door de betrokken verenigingen. De aanwezige influencers bevestigden de Kafkaiaanse verplichting om hun publicaties te voorzien van wettelijke vermeldingen en andere labels, op straffe van sancties die de overheid kwistig oplegt.

De evenwichtsoefening tussen de noodzakelijke authenticiteit van de publicaties, de toepassing van de wettelijke verplichtingen en de ethiek van de influencers is met andere woorden nog niet helemaal rond.

Een piste die momenteel overwogen wordt door de verenigingen - Feweb en ACC op kop -  zou bestaan uit de invoering van een certificering van de content creators zoals die al bestaat in Frankrijk en Nederland. Dat zou influencers alvast duidelijke informatie verschaffen over de wettelijke verplichtingen waarvan de interpretatie besproken zou worden met de overheid.

In afwachting is er op dit punt een belangrijke rol weggelegd door de bureaus, zowel wat de begeleiding van influencers en merken betreft als inzake evangelisatie van de sector.

In dit tweede panel zetelden content creator Stien Edlund, Vladimira Durisova (EU), Laureline Jozic (Stellar) en Patrick Marck (FeWeb).

Slimme assistentie

Een interview met virtual influencer Anne Kerdi door Alain Heureux die het event modereerde, opende het derde debat. Dat stond in het teken van – wat had je anders gedacht – artificiële intelligentie.

Het was een goede inleiding op het grote debat over de impact van kunstmatige intelligentie op de marketingwereld, en in het bijzonder op influencer marketing. AI doet zijn intrede op verschillende niveaus: in tools voor campagnebeheer zoals die van Stellar, in de ontwikkeling van virtuele influencers en als tool ten dienste van ‘levensechte’ influencers. Dat laatste aspect werd gedefinieerd als een potentiële oplossing om contacten te onderhouden met het enorme bereik dat sommige influencers genereren.

De panelleden waren het snel eens over het potentieel van deze AI, maar vooral over de dwingende noodzaak om ze te testen en de controle te behouden. Iedereen was het eens over het concept van assistentie - intelligente bijstand die bijvoorbeeld de prestaties van een influencer zou kunnen verbeteren door een AI te trainen, om met volgers te communiceren. De influencer zou dan zijn dna kunnen integreren en een virtuele kloon creëren met zijn of haar eigen kenmerken. Een interessant vooruitzicht met een enorm potentieel, aangezien deze virtuele klonen al op grote schaal worden gebruikt in Azië, met name op e-commercesites.

Het panel bestond uit creator Romain Lanéry, Aline Lemaire (Coca-Cola), Sarah Levin Weinberg (Stellar) en David Grunewald (Pluginto.ai).

Het succes van dit evenement toont de interesse in influencer marketing; tegelijk legt het de nood aan informatie en gedeelde ervaringen bloot. Ook toonden de drie debatten dat de sector nog betrekkelijk jong is en behoefte heeft aan consolidatie.

Archief / TRAINING&BOOKS