Fr

TRAINING&BOOKS

Field brengt hulde aan Daniel Kahneman die performance marketing tackelt

Woensdag 3 April 2024

Field brengt hulde aan Daniel Kahneman die performance marketing tackelt

“We kunnen nu de spot drijven met economen die, vóór Daniel Kahneman, economische modellen bouwden op basis van de aanname dat mensen zich rationeel gedragen, maar er zijn velen in marketing en communicatie die nog steeds hetzelfde geloven”, schrijft Peter Field in een reeks eerbetuigingen van The Media Leader aan de Nobelprijswinnaar in de economie die onlangs op 90-jarige leeftijd overleed.
 
Daniel Kahneman staat als psycholoog bekend vanwege zijn werk aan de prospecttheorie, die beschouwd wordt als een hoeksteen van de gedragseconomie. Hij onderzocht hoe mensen beslissingen nemen. Zijn werk zette aannames over menselijke rationaliteit op losse schroeven gezet door te wijzen op de cognitieve vooroordelen en heuristiscs die de besluitvorming beïnvloeden. Deze ontdekkingen hebben verstrekkende gevolgen gehad voor zowel economie als marketing en bieden nieuwe inzichten in menselijk gedrag.
 
“Hoewel de ontwikkeling van zijn Systems 1 en 2 model een revolutie teweegbracht aan de verlichte kant van de marketingwereld, is er duidelijk nog veel werk aan de winkel om zijn denkwijze te integreren in de dagelijkse praktijk”, aldus Field, verwijzend naar ‘Thinking, Fast and Slow’, de bestseller van Kahneman.
 
“De voortdurende massale investeringen in performance marketing zijn hiervan het bewijs: ze zijn gebaseerd op de afwijzing van de kracht van heuristiek bij merkkeuze. We weten nu dat zonder de kracht van heuristiek die wordt geleverd door solide merkopbouwende reclame performance marketing worstelt om groei op de lange termijn te genereren.”

Archief / TRAINING&BOOKS