Fr

TRAINING&BOOKS

Lost in translation in Munich, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 14 Oktober 2023

Lost in translation in Munich, door Fred Bouchar (MM)

Deze week was ik van de partij op de Serviceplan Innovation Day. Die stond in het teken van ‘Expanding Horizons’ en het bracht zo'n 500 mensen samen op het hoofdkantoor van de groep in München.
 
Over het verruimen van horizonten gesproken, voor een bezoek aan de Duitse hoofdstad van de levenskunst (nee, dat is geen oxymoron) was geen tijd, maar ik ontdekte wel waar het House of Communication-concept dat CEO Florian Haller en alle managers van de partnerbureaus binnen de holding zo dierbaar is, precies voor staat.
 
Een heel bijzonder gebouw, of eigenlijk een reeks van drie gebouwen die met elkaar verbonden zijn door binnenbruggen en uitgerust met een axiaal circulatiesysteem dat over de hele lengte van de eerste verdieping loopt en op zijn beurt verbonden is met een 130 meter lange lichtinstallatie. Een zes meter hoge trap geeft toegang tot de hoger gelegen ruimte waar events plaatsvinden en ook een reeks hedendaagse kunstwerken ondergebracht is. Ze komen uit de collectie van medeoprichter Dr. Peter Haller en zijn op zich al reden genoeg voor een bezoek aan het hoofdkantoor van Serviceplan. Naar verluidt organiseert de heer Heller senior zelfs geregeld avondlijke rondleidingen voor een handvol uitverkorenen.
 
De architect die het complex ontwierp, omschrijft dit soort concepten als ‘office urbanism’ en definieert zijn ontwerp als een combinatie van werkruimte, ontmoetings- en ontspanningsplek en eetgelegenheid. Ik beleefde het eerder als een inspirerende plek die de intrinsieke componenten van reclamecreativiteit omarmt: beleving, emotie, design, kunst en storytelling. 
Maar terug naar de verschillende presentaties op de Innovation Day die ik bijwoonde. Onze Duitse buren kampen met dezelfde bekommernissen als wij: de transformatie van de samenleving en de business, de plaats van Europa in de technologische ontwikkeling en de noodzaak om sterke lokale mediamerken te ondersteunen om zich te wapenen tegen fake news, polarisering en extremisme in brede zin. Dit laatste thema werd ruimschoots weerspiegeld in de actualiteit van de afgelopen dagen en de toenemende desinformatie in verband met het Israëlisch-Palestijnse conflict, zoals de EU vaststelde op de platformen van Meta en X.
 
Kortom, de dag was gewijd aan het belang van innovatie en hoop - in plaats van angst – die voortvloeien uit de exponentiële ontwikkeling van AI die Florian Haller omschreef als “de derde revolutie van deze eeuw, na het internet en de smartphone”.
 
Maar uiteindelijk was het een andere hype uit een recent verleden die mijn aandacht trok (en ongetwijfeld ook die van de 'macho feminist' die me vergezelde - hij zal zichzelf ongetwijfeld herkennen): de blockchain, belichaamd door de disruptieve POC van Laura-Marie Geissler.
 
Deze 23-jarige Duitse pilote wist het publiek te boeien met haar passie, haar openhartigheid en haar vastberadenheid om de gendernormen van de autosport en de manier waarop die gefinancierd wordt te herdefiniëren. In plaats van een beroep te doen op traditionele sponsors, en met de steun van het bureau Amsterdam Berlin, riep ze het LMG GT N°1 raceteam in het leven, met behulp van een verbazingwekkend gedecentraliseerd financieringsmodel op basis van Web3 en NFT: female empowerment van de zuiverste soort.
Het meest verbazende was niet dat het project van LMG lijkt te werken, maar wel de robotachtige, ietwat onwerkelijke aspect van de presentatie. Alsof een AI bezit had genomen van het lichaam van de jonge pilote, zoals in een aflevering van Black Mirror.

Archief / TRAINING&BOOKS