Fr

TRAINING&BOOKS

UMA-UBA Media Date: allemaal samen!

Zondag 3 September 2023

UMA-UBA Media Date: allemaal samen!

Het was beslist een succes! Op 31 augustus brachten UMA en UBA voor het tweede jaar op rij de markt samen voor een ‘Media Date – Get Together’, die zijn naam alle eer aandeed. De line-up en dag zelf waren, tot de toespraak van Benjamin Dalle toe, helemaal gericht op het belang van partnerships en lokale samenwerkingen.
 
“We moeten samenwerken. Ik kan het niet genoeg herhalen: het is niet relevant om te concurreren in de wereld van Vlaamse of Belgische media. Onze grote concurrenten zijn de internationale reuzen, zeker op het vlak van digitale media”, aldus de Vlaamse minister van Media. We zouden in feite de verwijzing naar Vlaanderen uit zijn titel kunnen weglaten, gezien de eeuwige afwezigheid van zijn Franstalige tegenhanger wat steun aan de sector betreft, maar dat is dan weer een ander debat...
 
Partnerships stonden al in de inleiding van UMA-voorzitter Hugues Rey (Havas) centraal. Hij herinnerde aan de gezamenlijke initiatieven van de vereniging van mediabureaus met de ACC, zoals CommCareers.be en CommToZero, maar ook met de UBA voor de benchmark van digitale investeringen en de evolutie ervan: “Het was niet evident om een cijfer te vinden dat voor iedereen aanvaardbaar was. Dankzij onze samenwerking kunnen we de metingen verbeteren, bijvoorbeeld om een onderscheid te maken tussen lokale en globale investeringen, en tussen de digitale en traditionele aandelen van elk medium... ook al is dit onderscheid voorbestemd om te verdwijnen”, aldus Hugues Rey.
 
Partnerships om te bouwen aan een virtueler marcom-ecosysteem waren dan weer het leidmotief in de bijdrage van José Fernandez, CMO van D'Ieteren: “Drie jaar geleden besloten we ons media-ecosysteem op een andere manier te benaderen, vanuit een wederzijds partnerschap. We ontwikkelden ons eigen hybride ecosysteem, gebaseerd op co-creatie en co-working”, legde hij uit, waarbij hij het belang van samenwerking tussen de teams van Space en de interne teams van Kristine Verhelst benadrukte. “Het gaat er niet om de ene uit te spelen tegen de andere. Het gaat erom samen solide expertise op te bouwen”, aldus de CMO nog, verwijzend naar de bezorgdheid die de groeiende trend naar in-housing aan adverteerderszijde zou kunnen veroorzaken bij de bureaus.
 
“Een betere marketingeffectiviteit is het resultaat van onze collectieve inspanningen om onze manier van werken te doen evolueren en nieuwe tools succesvol te integreren”, vervolgde Grace Kite, founder van Magic Numbers. Zij introduceerde het begrip ‘Bothism’ (dat, zo wil het cliché, evidenter zou liggen bij vrouwen en door alfaman Mark Ritson gedefinieerd werd als het vermogen om twee tegenstrijdige ideeën tegelijkertijd vast te houden en te geloven dat ze allebei waarde hebben).
 
Had Dalle ‘bothism’ in gedachten toen hij zijn verrassende pleidooi hield voor digitale radio en audio - een medium dat volgens de minister net zoveel aandacht verdient als video? Hij sloot in elk geval de dag af met nadruk op de noodzaak om sterke lokale media en content te ondersteunen.
 
De minister maakte ook gebruik van het platform dat de UBA hem bood om te herinneren aan de op til zijnde crossmediale meting die hij omschreef als “een investering in de toekomst en een engagement om een dynamisch media-ecosysteem te koesteren”. Toch deed hij een oproep aan marketeers om na te denken over de waarde die ze in handen hebben: "Jullie hebben het potentieel om het medialandschap van morgen vorm te geven. Laten we samenwerken om ervoor te zorgen dat onze sector een dynamische en robuuste industrie blijft", besloot hij op een zeer... federerende manier.
 
(*) In de presentatie van Grace Kite geeft 'bothism' een overtuigende update van Binnet & Field's beroemde regels betreffende de 65/35 verdeling tussen brand building en marketing performance. Dat juiste evenwicht dat moet worden gevonden tussen deze twee hefbomen, komt ook aan bod komt in het Belgische deel van de studie 'The Future of Advertising' die op de Media Date werd onthuld. Binnenkort zullen we verslag uitbrengen over de bevindingen van dit gezamenlijke initiatief van UBA en Deloitte.

Archief / TRAINING&BOOKS