Fr

TRAINING&BOOKS

Employer Branding: Wees de CIA!, door Danny Devriendt (MD, IPG Dynamics)

Woensdag 15 Maart 2023

Employer Branding: Wees de CIA!, door Danny Devriendt (MD, IPG Dynamics)

Ben je op zoek naar technologisch talent? Probeer je de ontbrekende puzzelstukken te vinden voor je high-potential structuur? Ondervind je problemen om mensen te vinden en is het lastig om de allerbesten te behouden? Dan ben je niet alleen. Op SXSW is de hele technologische microkosmos op zoek naar talent. Hoogopgeleid. En zeer gemotiveerd. Het soort talent dat nodig is om de snelle opeenvolging van onophoudelijke transformaties succesvol te doorstaan. Maar dit talent is schaars, zeldzaam, verspreid... en veeleisend.

“Gewoon jezelf zijn” zal niet meer volstaan. Vroeger, toen er hordes profielen op zoek waren naar een baan, hadden bedrijven alle tijd om hun zoektocht af te stemmen op het beste potentieel, maar de tijden zijn veranderd en de rollen zijn omgekeerd. Bedrijven en organisaties staan nu in de schoenen van de verkoper. Zij moeten zichzelf 'verkopen' om talent aan te trekken.

Uit diverse workshops op SXSW weten we dat er geen quick fix is: als je geen veel hoger salaris kunt bieden dan de concurrentie, zul je een veel betere functie moeten aanbieden. En je hoeft geen V12 auto mee te brengen naar de onderhandelingstafel; je rekruten zullen in plaats daarvan naar een Tesla Y kijken. Nee, de juiste aanpak is bouwen aan je employer brand, een goed gedefinieerd werkgeversmerk. En het spreekt voor zich dat dit tijd, energie en engagement vergt. “Een paar leuke posts lossen op het internet om veel CV's te krijgen” zal niet genoeg zijn.

Wel komt het eropaan een complete werkgeversidentiteit op te bouwen. Die moet de ruggengraat vormen van het rekruterende departement: je hebt een duidelijke missie nodig. Een reeks goed gedefinieerde waarden. Een transparante en respectvolle cultuur. Dat is het magische recept om te rekruteren. En als je alle ingrediënten hebt gecombineerd, is het de kunst om deze interne cultuur aan de buitenwereld te presenteren.
De concurrentie? De CIA!
Als het gaat om employer branding op SXSW, worden de bovenste twee plaatsen op het podium ingenomen door twee Amerikaanse overheidsorganisaties: NASA en de CIA. De Central Intelligence Agency, in eigen persoon. Als het je nog niet was opgevallen: ze werven aan. En aangezien we het over de CIA hebben, doen ze dat met een even aantrekkelijke als verontrustende efficiëntie: de persoon die verantwoordelijk is voor de branding van hun werkgever moet wel een genie zijn... of een spion.

In feite is ze beide!
Jennifer Ewbank heeft meer energie dan de Vesuvius, ze is spitant, ad rem en heeft een vurige blik. Ze praat met passie en een vleugje koelte. Als ze je aankijkt, krijg je de indruk dat ze precies weet wat je gisteravond gegoogled hebt, en in feite... weet ze dat waarschijnlijk ook.

Jennifer Ewbank is een spionne. Een echte. Ze was actief in Berlijn.
We hebben allemaal een dosis films gezien, we weten wat dat betekent. Jennifer Ewbank is echt cool, en... ze rekruteert. Ze is Deputy Director of CIA for Digital Innovation en als dusdanig verantwoordelijk voor het versnellen van de ontwikkeling en integratie van digitale en cyber knowhow in alle CIA-missiegebieden. Dit omvat bedrijfsinformatietechnologie, cyberbeveiliging, cyberoperaties en analytics, datastrategie en kunstmatige intelligentie, open source intelligence en rapportage, en het ontwikkelen van het digitale inzicht van CIA-teams door middel van cursussen en trainingen. Zij is de digitale 007 van de dienst, de feitelijke Chief Digital Officer van de CIA. Jennifer Ewbank houdt toezicht op de drie belangrijkste digitale Chiefs: Chief Information Officer, Chief Information Security Officer en Chief Data Officer.

“Als er een conflict is, zijn er drie opties voor de Verenigde Staten: we onderhandelen en gebruiken diplomatie; of we sturen onze troepen (dat is meestal merkbaar); wij zijn de derde optie”, zegt Jennifer Ewbank. “Wij zijn een hoogopgeleide instantie die met buitenlandse bedreigingen moet omgaan. Om dat te doen, zoeken we de besten. Het kruim.”

Deze retoriek volstaat om de harten en geesten van veel jonge high-potentials op hol te doen slaan. Maar Jennifer Ewbank en haar team gaan nog verder: hun CIA-stand (ja, die bestaat) is gewoon... wow. De tentoongestelde technologie is echt spionagewaardig, en omvat een immersieve kennismaking met de CIA in de Metaverse. De "spionnen" zijn van de partij: echte mensen, echte (jonge) mannen en vrouwen die in tech werken en zich bezighouden met cyberconflicten. Ze vertellen hun verhalen, schudden je de hand, delen visitekaartjes uit, linken naar hun website... en geven zelfs leuke souvenirtjes met CIA-stempel.
Noodzakelijke zichtbaarheid om te rekruteren
“Om te rekruteren moet je gezien worden”, aldus Jennifer Ewbank. “Ook al betreft het grootste deel van ons werk de nationale veiligheid en is het dus vertrouwelijk, we moeten ook gezien worden, online aanwezig zijn, onze missie presenteren en onze ambassadeurs in de schijnwerpers zetten. Zonder exposure is er geen rekrutering. Voor ons is het complex: inlichtingendiensten moeten waakzaam blijven om toekomstige bedreigingen te herkennen. We moeten nieuwe technologieën begrijpen, inzetten en aanpassen om de nationale veiligheid te beschermen. Daarvoor hebben we de juiste profielen nodig. Daar kunnen we geen compromissen over sluiten: we hebben ze nodig. En we moeten ze kunnen houden.”

“Door nieuwe communicatiemiddelen te gebruiken, blijk te geven van transparantie, uit onze Langley-toren te komen, content marketingtechnieken te gebruiken, zowel on- als offline, door prioriteit te geven aan diversiteit en inclusie, en te investeren in de ontwikkeling van talent, kunnen we rekruteren en nieuwe bedreigingen voorblijven, om de nationale veiligheid te blijven beschermen.”
Het belang van zelfpromotie
“We hebben een nieuwe generatie potentiële leiders nodig die over alle klassieke vaardigheden beschikken. Je moet integer zijn. Talent hebben voor communicatie. Een strategische visie hebben. Medeleven of empathie tonen. Je moet al die dingen hebben die we altijd al nodig hadden. Maar het verschil vandaag, als we deze technologische race willen winnen (en dat zal deels door innovatie zijn), is dat we digitaal leiderschap moeten kunnen tonen, in dit digitale tijdperk. We moeten onszelf promoten."
Jennifer Ewbank en enkele van de andere CIA-chiefs (onder wie de Deputy Director) benadrukten het belang van “zichtbaar worden”, van het tonen van de binnenkant aan de buitenwereld, van het uitdragen van de waarden en cultuur van de CIA via haar ambassadeurs. Zij legden uit hoe zij prioriteit geven aan diversiteit en inclusie, hoe zij investeren in opleiding en ontwikkeling, en hoe zij ernaar streven zinvol werk te bieden om het beste technische talent aan te trekken.

Jennifer Ewbank zei ook nog dit: “Opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie, alomtegenwoordige bewaking en desinformatiecampagnes bieden kansen en uitdagingen voor inlichtingendiensten. Wij, die bij de CIA verantwoordelijk zijn voor digitale technologie en innovatie, hebben onlangs gesproken over de toekomst van de rekrutering bij inlichtingendiensten in het licht van deze uitdagingen. We moeten onze digitale ecosystemen aanpassen door nieuwe rekruteringstechnologieën in te zetten.”

Wat de CIA op SXSW laat zien, is ijzersterke employer branding. Gepresenteerd door uitstekende storytellers. Bevestigd door enkele van hun beste agenten. Aangedreven door geavanceerde marketing- en communicatietechnieken. Beschikbaar op een groot aantal digitale platforms, contentsites en zelfs via een immersieve ervaring in de Metaverse. Hun boodschappen zijn doelgericht, duidelijk, punchy, en ze bereiken hun doel. De uitvoering is onberispelijk. Het is branding van hoog niveau, ondersteund door een meesterlijke media-aanpak en een influencercampagne op ninjehoogte.

En dat is... precies hoe het moet. Als de CIA actief was in jouw sector, zouden ze je in een hap verslinden. De kloof is echt groot. Dus wacht niet: word de op één na beste.

Archief / TRAINING&BOOKS