Fr

TRAINING&BOOKS

Hoe de uitgevers van newsbrands in contact komen met jonge volwassenen

Vrijdag 14 Juni 2024

Hoe de uitgevers van newsbrands in contact komen met jonge volwassenen

Na ons eerste artikel over de speech van Ulbe Jelluma, Head of Print Power, op de jaarlijkse bijeenkomst van uitgevers van nieuwsmerken en hun klanten, volgt hier een verslag van de sofasessie die Ulbe Jelluma organiseerde in het gezelschap van Sébastien Desclée (Managing Director IPM Group), Bert Velghe (Digital Business Development Manager, DPG Media Advertising), Frederik De Swaef (Hoofdredacteur, Gazet van Antwerpen) en Edouard De Witte (Marketing Director, Rossel Advertising).

Het debat begon met een vraag over de relatie tussen jonge volwassenen en de dagbladpers. “De waarden van de nieuwsmedia zijn essentieel, zeker voor jongeren en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn zij zeer geïnteresseerd in nieuwsmerken. Elke week zit 70% van de jongeren tussen 12 en 24 jaar op de apps of websites van de Franstalige kranten van Rossel en IPM”, aldus Sébastien Desclée. “Nooit eerder hebben we zoveel jongeren bereikt. Deze leeftijdsgroep was 30 jaar geleden niet selectief wat betreft dagbladen.”

De MD van IPM vervolgt: “Als we nog een stapje verder gaan, moeten we ook opmerken dat diezelfde jonge volwassenen geïnteresseerd zijn in nieuws en politiek, opnieuw in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht. In feite consumeren ze alle onderwerpen, niet alleen sport, en dat zien we natuurlijk ook in Vlaanderen. Aan de andere kant moet gezegd worden dat ze niet echt houden van artikels van drie pagina's of 15.000 tekens, en dat ze de voorkeur geven aan goed gemaakte video's: goed dat nieuwsmerken die ook produceren. Dus om de basisvraag te beantwoorden: ze maken inderdaad deel uit van ons actieve bereik, maar consumeren onze media op andere manieren dan hun ouders. En wij, als uitgevers, creëren deels contexten en content om specifieker contact met hen te maken.” 

Bert Velghe wees erop dat nieuwsmerken op zeer brede segmenten actief zijn en herhaalde dat ze ook jongere mensen bereiken: “Als ze tijd doorbrengen op sociale netwerken, zullen ze voor nieuws naar de sites of apps van lokale uitgevers gaan. Natuurlijk zijn de meeste van deze contacten gratis toegankelijk, wat lastig is voor ons, maar de gehechtheid aan nieuwsmerken is reëel.”

“We kunnen niet ontkennen dat de nieuwe generatie opgegroeid is met sociale netwerken en dat die contacten aanzienlijk zijn, maar ze vormen ook een toegangspoort voor onze nationale media, omdat ze ook onze content doorgeven. Bovendien maken jongeren een duidelijk onderscheid tussen nieuws en entertainment. Het is vermeldenswaard dat lokale uitgevers ook gebruik maken van hun eigen influencers in de persoon van experts, academici... Ook wat dat betreft, maken onze doelgroepen een onderscheid tussen de registers”, vervolgt Bert Velghe. Hij refereert aan de acties die ondernomen werden om jongeren op een duurzame manier te betrekken, via drie pijlers: mobile first, de ontwikkeling van speciale content en een aangepaste format, dus het juiste audiovisuele materiaal en geschikte teksten, maar ook interactiemogelijkheden.

Op de vraag of er echt verschillen in voorkeur zijn tussen content voor jonge volwassenen en content gericht op een ouder publiek, antwoordde Frederik De Swaef ontkennend: “Ik denk niet dat jongeren verschillende onderwerpen verwachten. Ze zijn vooral op zoek naar content die betrouwbaar, eerlijk en journalistiek correct is. En in ons geval, voor onze titels, content die dicht bij hen staat, in regionale zin. Naast wereldnieuws willen ze ook weten wat er in hun eigen stad gebeurt. Maar natuurlijk moeten we natuurlijk verhalen brengen in de vorm die jongeren verwachten, en we verspreiden dan ook veel content in videoformaat. We hebben ongeveer twee miljoen views per dag voor onze vier nieuwsapps. Nogmaals, de onderwerpen zijn hetzelfde en ze hebben dezelfde nauwkeurigheid - het is een kwestie van formaat.”

Edouard De Witte benadrukte het recht op neutraal en kwaliteitsvol nieuws: “Dit is inderdaad essentieel. In onze Poll Sud-studie van vorig jaar hebben we juist dit punt aan de orde gesteld in de vragen over contact met nieuwsplatforms en -sites. 47% van de jongeren jonger dan 25 benadrukt de behoefte aan dit soort informatie - neutraal en van hoge kwaliteit. Dit criterium ligt ver voor op de verwachtingen ten aanzien van bijvoorbeeld entertainment. Een andere belangrijke factor voor jongeren onder de 25 is het vermogen van nieuwsmerken om verandering teweeg te brengen en hen in staat te stellen hun eigen mening te vormen.”

Over de kwestie van de sociale netwerken zegt hij nog: “Ditzelfde onderzoek bevestigt dat ze veel sociale media consumeren, maar zonder dat ze die voor nieuws credit geven.” Hij benadrukt ook dat Rossel, net als andere uitgevers, zijn formats voortdurend optimaliseert: “We richten ons momenteel op korte formats en verticale video’s, en ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om eraan te herinneren dat het de persuitgevers waren die het podcastconcept lanceerden, en dat de radiostations ons daarna gevolgd zijn.”

Tot slot, en niet in de laatste plaats voor jonge volwassenen, had de marketingdirecteur van de regie van Rossel het nog over duurzaamheid en de manier waarop de pers zijn verantwoordelijkheden op dit gebied aanpakt. “Al meer dan 30 jaar wordt er gedrukt op gerecycleerd papier. Informatie verstrekken en transparant zijn over milieukwesties maakt deel uit van ons bestuur op sectorniveau. We staan voor uitdagingen op dit gebied, en zonder paradox leidt de stijging van de papierprijs ons tot kortere circuits en concentraties, wat onze CO2-voetafdruk heeft verkleind.”
 

Archief / TRAINING&BOOKS