Fr

TRAINING&BOOKS

Cannes Lions Debrief: The Real Beauty of Impossible Encounters, door Griet Byl

Woensdag 21 Juni 2023

Cannes Lions Debrief: The Real Beauty of Impossible Encounters, door Griet Byl

“Het is het festival van de CMO’s”, aldus Tom Theys (EVP Global Strategy bij FCB) die we elk jaar met zoveel plezier terugzien in Cannes. Hij slaat zoals gewoonlijk de nagel op de kop. Marketing is hot op de Lions dit jaar. ‘t Is dan ook het naarstige broertje van advertising. Wat ze allebei van hun (voor)ouders meekregen, is creativiteit. Toegegeven, ze tonen dat niet altijd met hetzelfde talent, maar als ze dat wel en samen doen, krijg je zowaar de indruk dat werken in marcom het verschil kan maken.

Een bijzonder geslaagd voorbeeld van deze stelling krijgen we aangereikt door LA Conny Braam, de toekomstige de intelligente Conny Braams (toekomstig ex-chief digital & commercial officer van Unilever). Samen met haar collega Alessandro Manfredi, chief marketing officer van Dove kwam ze aan de hand van een aantal bekende maar nog steeds even straffe cases van Dove vertellen hoe prachtig, nuttig en weldadig investeren in een authentieke merkstrategie op lange termijn kan zijn (met een dikke pluim voor ‘Turn Your Back’ dat overigens de GP wegkaapte op de Media Lions) en het bijzonder slimme ‘Real Virtual Beauty’ dat echte schoonheid doortrekt naar de gaming wereld).

Natuurlijk is die merkstrategie bij Unilever, net zoals die van P&G en Mark Pritchard gisteren, gericht op groei. Uiteraard: adverteerders zijn geen vzw’s. Alleen is de insteek helemaal anders. Naast groei mikt de Brits-Nederlandse FMCG-groep immers ook op impact. In de manier waarop mensen leven, shoppen en spelen. Om iets te doen aan de gestage afname van differentiatie waarmee alle merken moeten afrekenen tegenwoordig, komt het erop aan die purpose dankzij innovatie en creativiteit in te passen in het brand system. “Purpose is minder sexy geworden”, zei Manfredi daarover. “Maar je moet het een centrale plaats geven in het hart van je brand system en dan wordt het een motor voor groei.” En richting verandering een wereld waar iedereen beter van wordt. Get Real, Do Good en Be unmissable, besloot miss Braams. Soms wil je gewoon zo graag naïef zijn en geloven dat het kan.

Geloven in (eigen) kunnen was ook het uitgangspunt van het handvol Franse creatieven dat in de namiddag mocht plaatsnemen op het podium in Paleis II. “Fransen worden beschouwd als te intellectueel, te rebels en te arrogant”, aldus moderator Cécile Lejeune (CEO van VMLY & R). Waarna ze uitlegde hoe elk van de vooroordelen soms toch goed van pas leuk te komen, zoals bleek uit de cases van Colgate en Renault. Waarna Bertille Toledano, CEO van BETC, iedereen een basislesje reclame gaf aan de hand van de ‘Impossible Encounters’ campagne voor Lacoste. Eenvoud en universaliteit, daar draait het om, legde ze uit. “You choose to stand for what you have in common and sometimes it’s a crocodile”, besloot ze. Verbinding verzekerd. Werkt naar verluidt ook voor niet-Fransen.

Archief / TRAINING&BOOKS