Fr

TRAINING&BOOKS

Ulbe Jelluma op de NP-barbecue om de pers in het zonnetje te zetten

Vrijdag 7 Juni 2024

Ulbe Jelluma op de NP-barbecue om de pers in het zonnetje te zetten

De jaarlijkse NP-barbecue is uitgegroeid tot een niet te missen evenement, in ieder geval voor mediabureaus, voor de vier betrokken dagbladuitgevers en ook voor enkele adverteerders gemotiveerd door content en networking. Laten we beginnen met het te hebben over Newsbrands en News Power, want dat zijn de media waarover het gaat en het onderwerp van de dag. Er werd weinig gezegd over het NP-aanbod, dat goed bekend is bij het publiek, maar het ging wel over visies en trends inzake print en digitale toegang tot de pers.

Voor een dosis overzicht nodigde NP dit jaar een 'activist' uit in de persoon van Ulbe Jelluma. Die beschrijft zichzelf als een ‘Print Media Ambassador’, maar is in feite hij CEO van Print Media Europe, een vorm van soft lobbying ontworpen om gedrukte media te promoten in 13 landen die de steun geniet van de vereniging van papierproducenten voor grafisch gebruik (Euro-Graph). Het perspectief van zijn toespraak was niet alleen geografisch, maar ook industrieel en, in zekere zin, historisch.

In feite ging zijn toespraak voor een publiek van meer dan 150 mensen over een brede visie op de toekomst van de pers: “Adapt or die” zegt veel over wat we allemaal moeten beschouwen als een overgangsperiode die al meer dan tien jaar aan de gang is in België en elders.

Zonder paniek te willen zaaien herinnerde de spreker ons eraan dat de nieuwe generatie die alles leert van haar smartphone en gewend is aan het gratis web toch wel minder sterk scoort als het gaat om wetenschappen, wiskunde... en lezen. De data kwamen uit een trackonderzoek van de OESO (de beroemde PISA-test): elektronisch lezen heeft duidelijk minder impact dan fysiek lezen. Zozeer zelfs dat Noorwegen, Zweden en zelfs Frankrijk besloten hebben om op school opnieuw boeken in te voeren. En laten we China niet vergeten, waar zowel ouders als kinderen niet langer kunnen doen wat ze willen met hun mobiele telefoons en online.

Vervolgens maakt Ulbe Jelluma zich zorgen over de vertrouwenscrisis van de consument (of het publiek) in zowat alles, maar ten opzichte van de media en de politiek in het bijzonder. De reputatie van journalisten krijgt het hard te verduren, ongetwijfeld door de amateurs en would-be’s die met hun content de sociale netwerken overspoelen. Celebs en influencers worden door een zorgwekkend groot deel van de bevolking beschouwd als “nieuwsbronnen’ en dat geldt ook voor TikTok en Instagram. Het moet gezegd worden dat echte journalisten zeer actief zijn op platforms zoals X, LinkedIn en YouTube, wat bijdraagt aan de heersende verwarring en de 'vervaging' van beroepen, een fenomeen dat nog wordt versterkt doordat lokale uitgevers ook content verspreiden op dezelfde sociale netwerken.

Tot slot wees de baas van Print Power er - nogmaals - op dat de ROI van print die van andere media overtreft. De reden hiervoor is al onderzocht in ons land en elders en heeft te maken met het feit dat de betrokkenheid bij lezen (en dus bij adverteren) hoger is, met alles wat volgt in de rest van de beroemde funnel.

Na zijn presentatie en de barbecue onder een aarzelend zonnetje, was er een “sofa session” met vertegenwoordigers van de vier persgroepen die lid zijn van de NP. Daarover later meer.

Archief / TRAINING&BOOKS