Fr

TRAINING&BOOKS

Screenforce en VIA Belgium nemen 'attention economy' onder de loep

Maandag 30 Mei 2022

Screenforce en VIA Belgium nemen 'attention economy' onder de loep

De Belgische vakvereniging VIA en haar Nederlandse tegenhanger Screenforce organiseerden vorige week ‘The State of the Attention Economy’, een interessant webinar waarin specialisten Karen Nelson-Field en Florian Passlick elk een aspect van het thema onder de loep namen.
 
Karen Nelson-Field (Founder and CEO of Amplified Intelligence, and Professor of Media Innovation at The University of Adelaide) en geen onbekende op VIA-events, begon haar presentatie met te vertellen dat onze aandacht snel switcht. Daardoor is het onmogelijk om ons onophoudelijk te focussen op wat we te zien krijgen, dus ook niet op advertenties. Adverteerders kunnen er dus niet van uitgaan dat iedereen die hun advertentie te zien kreeg, deze ook effectief aandachtig heeft bekeken.
 
Een aantal factoren accentueert dit gegeven. Als er bijvoorbeeld een foto van familie of vrienden onder een advertentie staat, zullen surfers sneller verder scrollen naar die foto, waardoor de advertentie nog maar amper, of niet zichtbaar is. Andere vaststelling: de gebruiker gaat opvallend aandachtiger om met advertenties, als het geluid aanstaat.
 
Nelson-Field waarschuwde ook voor het gebruik van dezelfde advertentie op elk platform: op ieder platform werkt een ander soort format beter. Langere ads geven je online bijvoorbeeld geen hogere aandacht, terwijl dat op televisie wel het geval is. Ze benadrukte het belang van de juiste cijfers en de impact van nieuwe metingen voor mediaplanning en -buying.
 
Florian Passlick (associate director, eye square) gaf meer uitleg over het onderzoek ‘Track the succes’ dat de perceptie- en reactiepatronen op online mediaplatformen onder de loep neemt. Dat gebeurde op tv, BVOD (broadcaster video on demand), YouTube en Facebook.
 
Volgens de resultaten bedraagt de intentie om iets te kopen na het zien van een advertentie 26% zowel tv als BVOD 26%. Bij YouTube is dit nog maar 23% en bij Facebook zelfs maar 20%. De gemiddelde tijd dat men aandachtig naar advertenties krijgt is ook het hoogste van allemaal op tv. Hier kijkt men gemiddeld 16,2 seconden aandachtig naar een reclamespot. Op BVOD en YouTube is dit iets minder, maar bij Facebook is dit slechts 5,9 seconden.
 
Het is vanzelfsprekend dat men altijd tv en BVOD kijkt met het volledige scherm en met het geluid aan. Ook YouTubefilmpjes bekijkt iedereen met geluid, maar slechts 59% bekijkt deze met hun volledig scherm. Bij advertenties op Facebook moet men er rekening mee houden dat slechts 34% dit met geluid bekijkt, er kijkt ook maar 16% op volledig scherm. Op YouTube kunnen advertenties geskipt worden; 66% van de mensen doen dit dan ook, gemiddeld na 7,8 seconden.
 
Bekijk het volledige webinar hier.

Archief / TRAINING&BOOKS