Fr

TRAINING&BOOKS

Spacefwd x Wavemaker: communicatie aanpassen aan gamingcodes is belangrijk

Maandag 16 Mei 2022

Spacefwd x Wavemaker: communicatie aanpassen aan gamingcodes is belangrijk

Waarom is het zo belangrijk voor een merk om goed te communiceren? Omdat 89% van de consumenten vinden dat zijn culturele relevantie een centrale rol speelt bij de aankoopbeslissing. 85% vindt dat deze culturele relevantie hun merkentrouw bevordert; als een merk minder cultureel relevant wordt zou dat hen aanmoedigen om voor een ander merk te kiezen.
 
Aldus Emilien Eloy en Faycal Nakach, de oprichters van Spacefwd - een bureau dat adverteerders campagnes naar verschillende gamersprofielen in België voorstelt door gebruik te maken van de codes die bij hun cultuur horen. Dat deden ze tijdens een Inspiration Session die Wavemaker op 5 mei organiseerde.
 
Spacefwd identificeerde aldus vier culturele supernovas waarmee adverteerders rekening moten houden als ze goed met de digital natives willen communiceren.
  1. Hiphop: een van de populairste muziekgenres bij deze doelgroep. 86% van de hiphopfans behoort tot de digital natives.
  2. Sci-fi/nerd/geek culture: 17 van de 25 recentste en meest rendabele films aller tijden behoren tot de categorie fantasy of sciencefiction. 11 dateren van de afgelopen vijf jaar.
  3. Gaming: de grootste entertainment business ter wereld, in 2019 goed voor 152,1 miljard inkomsten (versus 42,5 miljard voor de bioscoop of 21,5 miljard voor de muziek). Spacefwd benadrukt ook dat 76% van de GenZ’ers regelmatig gamet en dat 73% van de Millennials videogames als hun voornaamste tijdverdrijf beschouwt.
  4. Esport: permanent in opmars, met een reach van meer dan 495 miljoen mensen wereldwijd, goed voor 114 miljoen cash prize in 2020.
 
In België heeft de gamingmarkt zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Vandaag zijn er 6,6 miljoen gamers (56% mannen en 44% vrouwen). 55% is jonger dan 36 jaar en 6,2 miljoen van hen zijn mobiel actief (tegenover 1,7 miljoen op pc en consoles).
 
Spacefwd dat genomineerd met twee Paco Rabane en Alcon campagnes gevoerd in samenwerking met Space genomineerd is op de AMMA’s (in Best Media Strategy, Best Use of Content & Native en Best Use of One Medium), biedt niet alleen campagnes op maat, maar ook een in-game advertentie oplossing via hun Playfwd product. Daarmee kunnen adverteerders hun doelgroep op een leuke manier direct in mobiele applicaties te bereiken (met een geverifieerde inventaris van meer dan 1.000 apps), om zo een unieke ervaring op te bouwen.
 
Het potentiële door Spacefwd voorgestelde bereik voor in-game reclame op mobiele telefoons omvat 5,8 miljoen Belgen (52% mannen, 48% vrouwen) en een evenwichtige vertegenwoordiging van verschillende leeftijdsgroepen. Volgens het bureau is gaming uitgegroeid tot een manier van leven voor de Belgen, waarbij niet minder dan 82% van hen verklaart dat ze liever naar een advertentie kijken om verder te spelen, dan dat ze met geld betalen...

Archief / TRAINING&BOOKS