Fr

MEDIA

DPG Media op koers in 2023

Donderdag 4 April 2024

DPG Media op koers in 2023

DPG Media sluit 2023 met een vrij stabiele balans, met een geconsolideerde omzet van 1,791 miljard euro (-2%), waarvan 580 miljoen euro uit reclame, tegenover 859 miljoen euro uit de lezersmarkt. De Ebitda bedraagt 360 miljoen (een marge van 20,1%), waarvan 61% in Nederland, 37% in België en 2% in Denemarken. De winst bedroeg 197 miljoen euro (-2%).
 
Relatief gezien presteerde België beter dan Nederland: de omzet steeg met 5,6% tot 705,85 miljoen en de winst kwam uit op 63,586 miljoen (+27%) tegenover respectievelijk 1,118 miljard (-0,7%) en 128,433 miljoen (-9%). Denemarken verliest duidelijk terrein, met een omzetdaling van 13% tot 104 miljoen en een bijna gehalveerde winst van 4,952 miljoen.
 
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “We sluiten een financieel stabiel jaar af dat aan omzetzijde werd gekenmerkt door onverminderde groei in digitale inkomsten bij de nieuwsmedia en hele sterke resultaten bij online services en radio. Anderzijds hadden nieuwsmedia en tijdschriften te kampen met stijgende personeelskosten en fors opgelopen papierprijzen.”
 
De totale betaalde verspreiding voor de publishingactiviteiten (nieuwsmedia en magazines) bleef ook stabiel, met meer dan 2,9 miljoen abonnees. Het aantal digitale abonnees steeg met 10%, wat de daling van print compenseerde, aldus DPG Media. “Dankzij het succes van ons digitale aanbod is het totale aantal betalende abonnees en de omzet van nieuwsmedia gestegen. Voor de magazines zien we deze trend nog niet. De totale omzet van onze publishing activiteiten is stabiel gebleven ten opzichte van 2022.”
 
Bij radio en televisie slaagden de televisie- en streamingactiviteiten er ondanks de haperende advertentiemarkt hun omzet ongeveer stabiel te houden, terwijl de radioactiviteiten hun omzet met 9% versterkten. DPG Media wijst ook op het aantal actieve gebruikers van VTM GO dat gestegen is met 14%.
 
“In vijf jaar groeide de digitale advertentieomzet van DPG Media met 250% naar 207 miljoen euro. Deze groei kwam mede tot stand dankzij het eigen onafhankelijke DPG Netwerk. Medio 2023 werd het sluitstuk geïntroduceerd: de selfservicetool Ad Manager waarmee adverteerders op een nieuwe manier advertenties inkopen zonder de complexe keten die ze gewend zijn via de bestaande inkoopplatforms van de grote techbedrijven. Daardoor worden de mediawaarde en de campagneresultaten voor adverteerders enorm verbeterd”, aldus het jaarverslag nog.
 
Het afgelopen jaar verlegde de groep de focus in de strategie van digitale transitie naar eigen zeggen verder naar het creëren van meer digitale waarde. “Digitale waardecreatie begint bij de consument. Een consument die vaker komt en langer bij ons blijft, is eerder bereid om abonnee te worden. We moeten nog meer waarde aan de consument bieden. Zo boden we de lezer, kijker en luisteraar van onze media zowel meer als betere verhalen en programma’s. We zullen de komende jaren verder blijven investeren in de kwaliteit van onze content, producten en services, vooral digitaal,” aldus Erik Roddenhof.
 
Nog even preciseren dat dit jaarverslag voor het eerst uitgebreid rapporteert over het ESG-beleid van DPG Media. Dat is opgebouwd rond zes pijlers: (1) Reductie van ecologische voetafdruk, (2) Sterke en onafhankelijke journalistiek, (3) Een diverse en inclusieve werkomgeving, (4) De ontwikkeling en groei van medewerkers, (5) Verantwoord datagebruik, (6) Maatschappelijke bijdrage.
 
Voor 2024 verwacht DPG Media een kleine omzetgroei met onderliggend opnieuw een grote stap vooruit in de digitalisering. De effecten van de stevige inflatie zullen ook in 2024 doorwerken. De uitkomsten van het cao-akkoord in Nederland en de forse extra kosten van de persdistributie in België, zullen een impact hebben op het resultaat. 
 
Meer details hier in het mooi vormgegeven document dat aangevuld werd met video-interviews met Erik Roddenhof en Executive Chairman Christian Van Thillo.

Archief / MEDIA