Fr

MEDIA

Waarom Channel Factory het over audio heeft

Maandag 18 Maart 2024

Waarom Channel Factory het over audio heeft

Fabien Bourgies, country manager van Channel Factory, wilde een paar dingen kwijt over de recentste resultaten van CIM Audio Time. Opmerkelijk, want het onderwerp lijkt op het eerste gezicht mijlenver verwijderd van zijn eigen bedrijfsactiviteiten. Alhoewel.
 
YouTube – waarvoor Channel Factory de safety, suitability en performance garandeert – is in feite geen audioplatform en toch wilde je iets over dit onderwerp delen?
 
De CIM Audio Time-studie kreeg inderdaad veel aandacht bij haar verschijning. Natuurlijk is het een goede zaak dat lokale radiostations weerstand bieden en zelfs vooruitgang boeken in dit laatste onderzoek. Het toont ook het significante aandeel van digital bij de audioconsumptie. Er wordt echter niets gezegd over wat het CIM Video Platforms noemt, in dit geval YouTube. Deze audiobron vertegenwoordigt bijna hetzelfde gewicht als Music Streaming, zowel in het noorden als in het zuiden. De reclame-inventaris van Channel Factory is zelfs groter dan de Audio Streaming inventaris.
 
Wat beluisteren YouTube-gebruikers dan?
 
Ze luisteren niet alleen... Uit een analyse van onze inventaris blijkt dat de categorie Muziek & Audio bestaat uit tutorials, bijvoorbeeld over hoe je een instrument bespeelt, karaoke, herhalingen van programma's, demonstraties van apparatuur en natuurlijk videoclips die door gebruikers worden bekeken. Dat is bijna de helft van wat we onder Muziek & Audio rangschikken. De rest zijn afspeellijsten en podcasts die worden beluisterd als eender welke andere audiobron.
 
Muziek via audio streamingplatformen, en Spotify in het bijzonder, blijft de belangrijkste bron van digitale audio...
 
Dat ligt voor de hand, maar we mogen niet vergeten dat slechts 40% van de Spotify-luisteraars toegang heeft met reclame, wat de beschikbare inventaris met meer dan de helft vermindert en dus een sterke invloed heeft op de prijs. Op YouTube betaalt slechts 4% voor een Premium-abonnement. We bereiken dus een profiel dat openstaat voor reclame en dat kan worden geprofileerd met behulp van Google targeting en contextual targeting.
 
Kun je uitleggen wat contextual targeting in audio betekent?
 
Als partner in het YouTube Measurement Program kunnen we kanalen rangschikken dankzij onze exclusieve toegang tot de YouTube-database. Op deze manier kunnen we alle muziekkanalen die gericht zijn op kinderen elimineren uit een campagne voor volwassenen, en dat zijn er veel.
 
We bepalen ook het type audiocontent op de kanalen. Dus de kanalen die worden bekeken (tutorials, karaoke, demonstraties van apparatuur, etc.) worden geselecteerd voor videocampagnes. Lange afspeellijsten zoals Best ofs en podcasts worden geselecteerd voor non-skippable audiocampagnes van 15".
 
Wat zou je aanbevelen in het kader van een audiocampagne met Channel Factory?
 
Net als bij traditionele media blijft het aanpassen van de creativiteit aan het campagneformaat de beste manier om impact te maken en consumenten aan te spreken.
 
De productie- en aanpassingskosten zijn de afgelopen tien jaar drastisch gedaald. Een audiospot aanpassen van 30" naar 15" is geen probleem meer, je moet er alleen van tevoren over nadenken.
 
Als aanvulling op een radioplan en voor een doelgroep van 12-34 zal het gebruik van Channel Factory het totale bereik vergroten en de kosten van een audiostrategie verlagen.
 
Channel Factory heeft naast audio ook gekeken naar de meest relevante categorieën op het gebied van video's voor kinderen... Welke lessen heb je hieruit getrokken?
 
Allereerst is het belangrijk om te onthouden dat kinderen niet alleen naar tekenfilms kijken op YouTube. Analyse van onze contextuele gegevens laat bepaalde trends zien en benadrukt het belang van een gediversifieerde en brede aanpak voor dit soort campagnes.
 
Hoe ouder de kinderen, hoe groter het aantal categorieën waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit varieert van drie categorieën voor de allerkleinsten tot bijna 15 voor tieners.
 
Welke categorieën zijn het populairst?
 
De categorieën die het meest worden gevolgd door jongeren onder de 18 jaar zijn ‘Hobbies & Interests’ (32,6%), ver voor ‘Music & Audio’ (16,6%), ‘Television’ (14,6%) of ‘Video Gaming’ (12,7%).
 
‘Hobbies & Interests’ blijkt vooral interessant voor meisjes van 4 tot 12 jaar, net als ‘Family Vlogs’ en ‘Books & Literature’ die de top 3 voor meisjes vormen. Het zal niemand verbazen dat ‘Video Games’ een belangrijke categorie is voor jongens van 9 tot 17 jaar.
 
Samengevat kunnen we zien dat een groot aantal contexten gecategoriseerd wordt als ‘Made for Kids’ en dat het veel meer omvat dan tekenfilms. Het is daarom essentieel om al deze gebieden te bestrijken als de adverteerder een groot publiek wil bereiken.
 
Ik wil in dit verband nog opmerken dat je nooit moet aarzelen om je campagne aan te vullen met content gericht op ouders. Het is de beste manier om beslissers en voorschrijvers te bereiken.

Archief / MEDIA