Fr

MEDIA

Roularta noteert forse daling in 2023

Vrijdag 1 Maart 2024

Roularta noteert forse daling in 2023

Roularta Media Group heeft zijn resultaten voor 2023 gepubliceerd. Na twee jaren van groei noteert de mediagroep een daling van zijn omzet en Ebitda.

De omzet van 323,5 miljoen euro (-5,7%), waarvan 70% gerealiseerd door magazines, werd beïnvloed door een daling van de advertentieomzet. Daarnaast daalde de omzet van het segment Printing Services en in mindere mate ook de omzet uit de lezersmarkt. De Ebitda daalde van 30,1 miljoen euro naar 21,6 miljoen euro. Dat vertegenwoordigt een daling van 28%, wat uiteraard ook te wijten is aan de hogere kosten (salarissen, energie, papier, enz.).
 
Het nettoresultaat steeg wel, van 0,6 naar 2,4 miljoen, voornamelijk dankzij de goede gezondheid van dochteronderneming Mediafin (50/50 met Rossel). De omzet bij de uitgever van De Tijd en L'Écho steeg met 6,4% tot 83,6 miljoen en het nettoresultaat met 5,5% tot 5,9 miljoen.

Per activiteittype bedraagt de omzet van het segment van de Media Brands – alle merken die door de groep en zijn participaties worden geëxploiteerd – 290,2 miljoen euro. Dit is een daling met 4,8%, in lijn met de daling van de reclamemarkt (-10% versus -2% voor de lezersmarkt). De omzet uit de Printing activiteit bedraagt 72,65 miljoen (-7,7%).

Voor 2024 zegt de groep onder leiding van Xavier Bouckaert, op basis van de eerste twee maanden, “voorzichtig positief” te zijn over de evolutie van de reclame-inkomsten. RMG houdt daarbij rekening met het “vrij volatiele en weinig onvoorspelbare gedrag van adverteerders”. De groep gelooft dat een negatieve ontwikkeling van het economisch klimaat een negatieve impact kan hebben op de bestedingen van zijn adverteerders.

Roularta verheugt zich dit jaar op een stijging van de digitale en family abonnementen, “die mee kan zorgen voor een stabiele en duurzame groei van de omzet”, maar het verwacht aan kostenzijde wel nog verdere druk door hogere kosten voor onder andere personeel en energie.

Roularta haalt in zijn persbericht nog kort de problematiek van de distributie aan. De groep benadrukt dat hij alle mogelijkheden onderzoekt om competitieve tarieven te behouden vanaf 1 juli.
 

Archief / MEDIA