Fr

MEDIA

Een coalitie van Europese uitgevers eist 2,1 miljard van Google

Donderdag 29 Februari 2024

Een coalitie van Europese uitgevers eist 2,1 miljard van Google

Minstens 34 Europese mediagroepen uit 17 landen, waaronder DPG Media, Mediahuis en Roularta, hebben een schadeclaim van 2,1 miljard euro ingediend tegen Google voor zijn concurrentiebeperkende praktijken in de ad tech sector.
 
De zaak, die is ingediend bij een rechtbank in het district Amsterdam, gaat over een periode van zes jaar, van 2018 tot 2024. De mediabedrijven bepaalden het bedrag door het verlies aan advertentie-inkomsten en de ‘overbesteding’ aan technologiekosten in rekening te brengen.
 
De mediabedrijven worden vertegenwoordigd door het advocatenkantoor Geradin & Partners (een gekend kantoor bij uitgevers, omdat het een aantal van hen heeft geadviseerd in soortgelijke zaken), met aan zijn zijde zijn Nederlandse tegenhanger Stek en met de Britse consultant Charles River Associates.
 
De twee advocatenkantoren gaan ervan uit dat de “misbruiken” van Google zijn vastgesteld en gedocumenteerd door verschillende Europese autoriteiten. Ze baseren hun strategie op het besluit van de Franse mededingingsautoriteit in juni 2021 dat besloot dat Google misbruik maakte van zijn dominante positie op de markt van advertentieservers voor uitgevers van websites en mobiele apps.
 
De Franse mededingingsautoriteit merkte in het bijzonder op dat de groep uit Mountain View een voorkeursbehandeling had gegeven aan zijn eigen Google Ad Manager technologie ten nadele van zijn concurrenten. Google kreeg toen een boete van 220 miljoen euro opgelegd en ging niet in beroep.

Naast die beslissing was er ook de mededeling van punten van bezwaar die de Europese Commissie aan Google in juni vorig jaar stuurde. Daarin stond dat de groep de concurrentie in de ad tech sector tegenwerkte.
 
De coalitie koos ervoor om hun zaak in Nederland aan te spannen omdat het land wordt beschouwd als een belangrijke jurisdictie voor schadeclaims met betrekking tot schendingen van de antitrustwetgeving in Europa.
 
De kosten van de procedure worden gedekt door Harbour, een specialist in het financieren van rechtszaken.
 
Google van zijn kant heeft al gereageerd en omschrijft de klacht als “speculatief en opportunistisch”. De groep wijst erop dat het constructief samenwerkt met uitgevers in heel Europa en dat zijn tools worden aangepast en veranderd in functie van de partnerships met de uitgevers.

Archief / MEDIA