Fr

MEDIA

"Een democratisch land waar de pers van de ene dag op de andere niet meer bedeeld wordt: ondenkbaar!"

Zondag 25 Februari 2024

“Adverteerders stellen zich vragen; ze zijn bezorgd, zowel als adverteerder als in hun hoedanigheid van lezer, maar we willen de advertentiemarkt geruststellen dat er, hoe dan ook, continuïteit in de dienstverlening zal zijn na 1 juli.” Met deze uitspraak doelt Thierry Hugot, Chief Commercial & Marketing Officer van Rossel Group, natuurlijk op het netelige dossier van de krantenbedeling.
 
Het is een onderwerp dat veel inkt heeft doen vloeien - en terecht, gezien alles wat er op het spel staat - maar dat tot nu toe nog niet veel weerklank had gevonden op de advertentiemarkt. Daarom nam Rossel samen met IPM het initiatief om ons op de hoogte te houden van de recentste ontwikkelingen in deze gevoelige en gecompliceerde kwestie. 
 
“Stel je even een democratisch land voor waar de pers van de ene dag op de andere niet meer bedeeld wordt. Ondenkbaar!”, aldus Thierry Hugot.
“We willen de advertentiemarkt geruststellen en uitleggen waarom print belangrijk is vanuit sociaal, democratisch en economisch oogpunt. Het bedrijfsmodel waarmee we nu werken is dat van een krant die tegen een uniforme prijs in het hele land wordt bedeeld. We zijn in gesprek met alle stakeholders om een veel beter gestructureerde overgang te organiseren dan wat half december werd beslist”, vat Olivier De Raeymaker samen.
De directeur van Le Soir is opgetogen over de recente vooruitgang op regeringsniveau en de ontmoetingen tussen de vier uitgevers en de vicepremiers: “Vandaag luisteren de politici naar ons.”
 
Betekent dit dat het einde van de concessie ter discussie kan worden gesteld? “Wellicht niet wat de beslissing op zich betreft, maar ongetwijfeld wel als het gaat over de manier waarop ze zal worden uitgevoerd. Maar alleen De Croo kan deze vraag beantwoorden.”
 
Olivier De Raeymaker schetst nog even de context: “In een volledig jaar worden er 176 miljoen kranten bedeeld in België. Dat zijn er 600.000 per dag. Volgens de laatste CIM-cijfers lezen bijna 2,9 miljoen Belgen elke dag een papieren krant. Aan deze cijfers moeten we de verkoop van losse exemplaren toevoegen, ook al daalt die... De krant heeft misschien wat aan aandacht ingeboet bij een aantal adverteerders, maar dat geldt zeker niet voor de lezers.”
“Hoe dan ook zal er na 1 juli continuïteit zijn in de dienstverlening. Niemand zal het risico nemen om de bedeling stop te zetten, noch politici, noch uitgevers."

"Wat er ook gebeurt, we zijn vastbesloten om te blijven leveren aan de 2,9 miljoen Belgen die dagelijks onze papieren kranten lezen”, benadrukt Pierre Leerschool, gedelegeerd bestuurder en CEO van Sud Info.
 
Net als de andere uitgevers betreurt Rossel de abrupte verandering die door de overheid wordt opgelegd en wijst de uitgever op de financiële en operationele neveneffecten, “want bpost is de bevoorrechte partner voor 80% van de distributie naar de abonnees”. Olivier De Raeymaker: “Er wordt ons gezegd dat het economische model zal veranderen (het einde van de concessie, nvdr), maar het operationele model kan niet zo radicaal en zo snel veranderen. We kunnen dit model niet in zes maanden herzien.” Hij herhaalt dat het niet zozeer om de pers gaat, maar om bpost als bedrijf: “Dat is wat uit alle contacten van de laatste maanden naar voren komt: wij zijn nevenschade.”
 
Wat er ook van zij, de directeur van Le Soir is opgetogen over de recente vooruitgang die het resultaat is van de ontmoetingen tussen de vier uitgevers en de vicepremiers. Deze gesprekken, ingegeven door een gemeenschappelijke wens om een oplossing te vinden voor het probleem van de krantendistributie, hebben geleid tot een aanzienlijke vooruitgang.
 
“Vandaag luisteren politici naar ons”, zegt Olivier De Raeymaker, die het belang onderstreept van deze uitwisselingen in de zoektocht naar een gestructureerde overgang. “Ze beseffen dat er een aantal elementen waaraan ze te weinig aandacht besteed hebben en die ze onderschat hebben. Zowel op operationeel als op financieel vlak. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen, maar wij - de vier persuitgevers - hopen een oplossing te vinden waarmee we eruit kunnen komen.”
 
“Een oplossing waarmee we onze abonnees op een kwalitatief hoogstaande manier kunnen blijven bedienen, aan een prijs die betaalbaar is voor de lezers - dezelfde voor iedereen”, benadrukt Pierre Leerschool - en aan een redelijke kostprijs voor de uitgevers. “Dit is heel belangrijk. Uitgevers zitten op één lijn om een model te vinden dat gebaseerd is op een perfect eerlijke kostprijs. Gezien de bevolkingsdichtheid en het aantal abonnees in Vlaanderen, zijn we van mening dat de kostprijs van een krant er lager ligt dan in bepaalde delen van Wallonië, maar we vinden dat de distributieprijs dezelfde moet zijn voor de verspreiding van Le Soir en De Standaard in Antwerpen, of L'Avenir en La Meuse in de regio van Namen.”
 
Het probleem zou dus hetzelfde zijn voor beide delen van het land: de extra kosten die gepaard gaan met de beslissing van de regering zijn te hoog. “We moeten dus een oplossing vinden die gebaseerd is op een economisch model en op een tragere transitie”, benadrukken de topmanagers van Rossel eensgezind.
 
Pierre Leerschool: “We willen onze samenwerking met bpost voortzetten en samen met hen een aanvaardbare financiële oplossing vinden. Daar werken we aan. Maar als blijkt dat we geen akkoord kunnen bereiken, overwegen we andere oplossingen met privé-dienstverleners, of zou het zelfs kunnen dat we onze eigen bedeling organiseren. Ook op deze mogelijkheid bereiden we ons voor, ook al verkiezen we continuïteit met bpost. Het doel is om tegen eind maart een oplossing te vinden. “Dat is onze deadline”, voegt de baas van Sud Info eraan toe.
 
“Het is niet logisch om geen uniform model voor het hele land te hebben. Dus spreken de uitgevers dezelfde taal tegen de politici”, vervolgt zijn evenknie bij Le Soir. “Om voor de hand liggende juridische en commerciële redenen praat bpost met elke uitgever afzonderlijk, maar deze gesprekken zijn coherent en parallel. Ik herhaal: we zijn op zoek naar een homogene oplossing voor heel België of op zijn minst homogeen voor elk gewest. Het heeft geen zin om de kranten van Rossel en IPM via verschillende distributeurs te bedelen.”
 
Hoe zit het met de tarieven – bestaat de kans dat die veranderen? “Het is niet de bedoeling om verder te gaan dan de verhogingen die al zijn doorgevoerd. We willen niet dat de prijzen variëren afhankelijk van waar de abonnees wonen”, stelt Pierre Leerschool ons gerust. Toch zullen de distributiekosten waarschijnlijk duurder worden - er is sprake van een waarschijnlijke stijging met meer dan 50% voor uitgevers... “We zijn in staat om deze stijgingen op te vangen en op ons te nemen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Tenminste voor een tijdje”, aldus Thierry Hugot.
“Het echte probleem is niet alleen de prijs, maar de onmogelijke timing! We kunnen hoge prijzen compenseren voor een bepaalde periode, maar niet op de lange termijn. Bovendien hebben we benchmarks, we kennen de prijzen in Nederland, waar DPG Media en Mediahuis samenwerken, en we weten ook hoeveel het kost in Frankrijk, waar we zelf de distributie verzorgen van 400.000 kranten via verschillende persagenten die hun eigen bezorgnetwerk ontwikkelen.”
 
Kortom, de prioriteit van de uitgevers ligt bij een overeenkomst met bpost, in ieder geval voor de komende twee jaar. “Dit is de meest sociaal verantwoorde oplossing om iedereen toegang tot nieuws te garanderen”, besluit de CCO en CMO van Rossel.

Archief / MEDIA