Fr

AWARDS

Young Lions: de balans van Frederik Braem (Brightfish)

Vrijdag 2 Augustus 2024

Young Lions: de balans van Frederik Braem (Brightfish)

Als officiële vertegenwoordiger van de Cannes Lions voor België selecteerde Brightfish ook dit jaar de Young Lions om ’s lands kleuren te verdedigen in de gelijknamige competities. Veertien waren dat er deze keer, het maximum, aangezien er zeven competities zijn. Leeuwen brachten ze niet mee naar huis, een pak learnings en een onvergetelijk ervaring wel.

Creative services director Frederik Braem blikt terug.

Dit jaar stuurde Brightfish niet twee maar veertien jongeren naar Cannes. Waarom zoveel?

Dat had alles te maken met een nieuwe focus in onze communicatie die meer op jonge mensen gericht is. Dit jaar deden we dat aan de hand van twee evenementen: de Video Experience Day in samenwerking met de AP Hogeschool en de Young Lions, mede dankzij de steun van Hey!. Volgend jaar willen we opnieuw zeven teams sturen. Om die optimaal voor te bereiden en klaar te stomen, zijn we nu al met verschillende spelers in de sector aan het praten.

Welke van de vele cases die je de afgelopen dagen gezien hebt zijn je bijgebleven?

Niet toevallig zijn het twee filmcases. De eerste is de meermaals bekroonde spot van Czar voor Filmfest Gent. Ik vind dat een heel verdiende winnaar en een spot die durf toont en tegelijk de kijker helemaal meeheeft.

En dan was er ‘Go For Launch’ voor het Thaise CP Chicken, van Wolf Bangkok. Compleet van de pot gerukt, meer dan drie minuten aan een stuk. Long format is duidelijk terug van weggeweest. En ik vind ook dat er meer ruimte is voor no-nonsense, voor concrete menselijkheid ook.

Een zeer dat sinds enkele jaren steeds weerkeert, is het gebrek aan Belgen in de jury’s. Hoe komt dat?

Omdat we minder Lions winnen. Dus we moeten meer awards winnen. Maar ik ben het met je eens dat het niet motiverend werkt. En dan daalt het aantal inzendingen en zo ontstaat een vicieuze cirkel, des te meer omdat de nationaliteit van het inzendende land (en niet per se van het makende team) bepaalt wie de Lion wint. Als je dan weet dat nogal wat cases internationaal ingediend worden, snap je meteen dat zoiets niet optimaal is voor de Belgische kansen.

We kwamen elkaar al vele keren tegen op de trappen van het Paleis, want je bent een trouwe Festivalganger. Wat vond je er dit jaar van, Frederik?

Het was fijn om hier te zijn, des te meer omdat we veertien Young Lions meehadden: dat was een fijne en gemotiveerde groep jonge mensen.

Ik weet niet of het komt doordat het mijn dertiende editie was, maar ik voelde aan het einde toch een behoefte aan inhoudelijke vernieuwing. En aan meer lef. Je vroeg me bij wijze van voorbereiding naar een vergelijking tussen onze eigen Young Lions en de jonkies uit andere landen en ik denk dat onze nationale teams misschien ook wat meer ballen moeten tonen bij de verwezenlijking van hun ideeën: meer durven met hun laarzen tegen de deur te stampen.

En dat moet Cannes volgens mij eigenlijk ook opnieuw doen: echt disruptief zijn, in de keuze van de onderwerpen en de sprekers. Het is soms te corporate geworden. Het is vaak een netwerkevent geworden. Dat is wellicht ook de reden waarom er minder vaak passen gekocht worden. Om te netwerken hoef je trouwens niet in het Paleis te zijn. Het zou ook goed zijn dat er nog meer betaalbare opties zouden zijn om te vermijden dat er te veel C-levels in de zaal zitten.

Archief / AWARDS