Fr

MEDIA

Super Bowl en Big Brothers, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdag 9 Februari 2024

Super Bowl en Big Brothers, door Fred Bouchar (MM)

Vandaag zitten miljoenen Amerikanen weer aan hun televisiescherm gekluisterd om naar de finale van de Super Bowl te kijken. Tijdens deze editie nemen de Kansas City Chiefs het op tegen de San Francisco 49ers. Het evenement, dat voor het eerst in Las Vegas plaatsvindt, wordt uitgezonden op CBS (maar is ook beschikbaar via de streaming van Paramount+ en dichter bij huis op Eleven/DAZN). Minstens even belangrijk als de teams op het veld zijn de gastartiesten, onder wie Usher, de headliner van de halftime show in Sin City die wordt gesponsord door Apple Music.
 
Apple viert een verjaardag die door alle adverteerders en tv-operatoren tv-exploitanten in de bloemen wordt gezet, wat ons eraan herinnert dat de Super Bowl nog steeds een bijzonder populaire stortvloed van spots (waaronder een Caviar-productie voor Uber Eats die wellicht sterk zal scoren). In totaal staan er meer dan 40 minuten reclame op het programma, wat de NFL en de Paramount-groep een half miljard aan inkomsten zou moeten opleveren, als je weet dat een 30’’-spot gemiddeld $ 7 miljoen kost.
 
Volgens ChatGPT bedroeg dat tarief in 1984 zo’n 368.000 dollar: in die tijd zou Apple zo'n 700.000 dollar betaald hebben voor de Orwelliaanse cultspot die de lancering van Macintosh moest ondersteunen.
Nog volgens onze AI-vriend kostte het kleinood toen een slordige 2500 dollar, wat niet belette dat er na de uitzending van de spot zo’n 70.000 exemplaren verkocht werden in een paar maanden tijd. Een snelle rekensom leert dat deze inkomsten gelijk zijn aan 250 keer de kosten van de media-investering om bij de Big Game aanwezig te zijn. Dat is de magische kracht van TV, of video zoals we tegenwoordig zouden zeggen.
 
Net nu Apple de 40ste verjaardag viert van zijn Mac en de beroemde spot van Ridley Scott die bedacht werd door het magische trio bestaande uit Lee Clow, Steve Hayden en Brent Thomas van Chiat/Day, mag Mark Zuckerberg toevallig ook kaarsjes uitblazen. Twintig om precies te zijn, eentje voor elk jaar sinds de lancering van z’n sociaal netwerk.
 
Met twee decennia tussen herinneren beide verjaardagen aan de snelheid waarmee het media- en technologielandschap evolueert en vooral aan de impact van de bedrijven die er het mooie weer maken en die we als totalitair zouden durven te omschrijven, gezien hun macht en impact op trends, gedrag en publiek debat. Die neemt toe en neemt almaar meer verontrustende vormen aan. Om nog maar te zwijgen van hun investeringen in AI en de mate waarin ze reclamebudgetten opslorpen. Zoals Serge Quoidbach schreef in L'Écho, zijn deze Amerikaanse giganten nu niet meer met vijf maar met zeven, nu Nvidia en Tesla ook behoren tot het clubje dat meer dan een derde van de S&P 500 index voor zijn rekening neemt.
 
Op 24 januari 1984 vertelde Apple Computer ons in zijn dystopische allegorie waarin het IBM-monopolie op computers aan de kaak werd gesteld, dat het duidelijk zou worden waarom 1984 nooit zo zou worden als ‘1984’. Veertig jaar later kunnen we alleen maar vaststellen dat de Big Brothers sterker aanwezig zijn dan ooit.

Archief / MEDIA