Fr

MEDIA

Geloof in LN24, door Emmanuel Tourpe (France Télévisions)

Vrijdag 19 Januari 2024

Geloof in LN24, door Emmanuel Tourpe (France Télévisions)

Geen enkele commerciële zender in het Belgische medialandschap doet het even goed als LN24, ook niet in Vlaanderen. Voor het gemiddelde budget van een kleine lokale zender produceert LN24 niet minder dan zeven uur live programma’s per dag. De journalisten zijn ongeëvenaard veelzijdig: ze filmen en monteren zelf, spelen afwisselend meerdere rollen, zijn uitzonderlijk responsief, thuis in radio en digitale tv, creatief en enthousiast.

Een interessant cijfer dat maar weinigen lijken te kennen: op Europees niveau vertegenwoordigt een tv-nieuwszender tussen 0,6% en 3% van de markt, nooit meer. Tijdens de anderhalf jaar onder mijn leiding slaagde LN24 erin zijn marktaandeel te verdubbelen en de zender steeg in een recordtijd naar een marktaandeel van 1,5%. Dat was te danken aan de vernieuwing van 80% van het programmarooster, de invoering van vaste afspraken en meerdere innovaties. Tegelijk daalden de toch al lage kosten met een vijfde.

Het digitale bereik vertienvoudigde. Ter vergelijking, BFM heeft er 19 jaar (!) over gedaan om zijn marktaandeel van 3% en financieel evenwicht te bereiken: in het tempo dat LN 24 volgt, is het bij de nieuwszenders de Europese kampioen op het gebied van bereikgroei. Nieuws is een van de weinige ankers voor kijkcijfergroei in een tv-wereld die systematisch achteruitgaat.

De studio’s van LN24 zijn modulair en uitgerust met geavanceerde technologie (vooral in 3D), in een mate die zeldzaam is in Europa. De convergentie tussen audio en pers in uniek.

Alsof dat nog niet volstaat, is er nog dit. Een nieuwszender in Frankrijk werkt nooit met een jaarbudget van minder dan 40 tot 60 miljoen euro; in België wordt uitgegaan van een jaarbudget van 12 miljoen. LN24 slaagde erin een plaats te verwerven met een budget dat twee keer minder is dan 5 miljoen. Da's een ongelooflijke krachttoer die niemand hem al kan nadoen.

Nu er twijfels zijn over de toekomst van de zender, is het nuttig investeerders en adverteerders eraan te herinneren dat LN24 in meerdere opzichten uniek is, mede door zijn staf van jonge, performante journalisten, zijn positieve kijk op de samenleving en ondernemerschap en het oprechte debat over belangrijke onderwerpen, net zoals dankzij zijn ongeëvenaarde flexibiliteit.

LN 24 is een succesverhaal op redactioneel, organisatorisch, journalistiek en professioneel vlak. We moeten LN 24 niet alleen redden, maar er een mediamodel voor het hele landschap van maken. De terugval van de reclamemarkt sinds de invasie in Oekraïne, gecombineerd met de inflatie, heeft de inkomsten de afgelopen twee jaar onder druk gezet, ondanks de sterke groei van de resultaten. Dit mag ons er niet van weerhouden om door te gaan met dit project, dat veel meer is dan alleen een videokanon voor het web. Dit erfgoed moet gered worden! Oportet credere: we moeten erin geloven! Nieuws en de pluraliteit ervan zijn van essentieel belang, er is dan ook reden genoeg opdat iedereen zou bijdragen aan het welslagen van deze uitdaging.

Lang leve LN 24 en zijn medewerkers!

Emmanuel Tourpe was DG van de BU Audiovisual van IPM van 2022 tot 2023.

Archief / MEDIA