Fr

MEDIA

30, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 9 December 2023

30, door Griet Byl (MM)

Donderdag presenteerde RTL Ad Alliance de 30ste editie van zijn TV Key Facts. Veel water is naar de zee gestroomd sinds Freddy Tacheny en zijn straffe team bij het betreurde IP Belgium deze lijvige, accurate en nuttige analyse van het internationale televisielandschap boven de doopvont hielden.

Zo staat tv in 2023, zoals iedereen weet, niet langer voor televisie, maar voor total video, als in het aantal uur dat we per dag voor een scherm zitten. Dat is - professionele activiteiten niet meegerekend – vandaag opgelopen tot een ontstellende 6u13 minuten wereldwijd. Een kwart per etmaal, godbetert.

Ook anders dan in 1994 is de vorm van de tv-consumptie. Terwijl lineaire televisie in het verleden het gros van de kijktijd opslokte, versnippert onze schermtijd tegenwoordig almaar sterker over verschillende devices en vormen: we kijken ATAWAD, eender hoe, waar en wanneer naar ... (niet?) eender wat.

Toch gaat 51% van de kijktijd nog steeds naar 'klassieke' televisie (en 20% naar VOD, 18% naar social video en 9% naar short form video). “In Europa blijft het total video totaal vrij stabiel en houdt lineaire televisie beter stand dan in de States”, aldus de auteurs van de studie. “Tegelijk is BVOD in opmars; het betekent dat de groei van betalende streamingplatformen een plateau bereikt en de onderlinge concurrentie zal toenemen.”

Daarom is deze laatste categorie bezig zijn verdienmodel te diversifiëren: ook zij azen voortaan op een stuk van de reclamekoek en daardoor neemt de nood aan vergelijkbare bereikcijfers toe. De prioriteit van fundamenteel aangepaste meetmethodes ligt voor de hand. Ter illustratie kwam het Franse Mediametrie zijn plannen voor holistisch onderzoek naar het bereik van zowel content als advertising voorstellen. “2014 wordt het jaar van de metingen”, aldus de onderzoekers enthousiast, een stelling waar ze bij ons eigen CIM waar druk gewerkt wordt aan een even crossmediale meting ongetwijfeld mee akkoord gaan.

Vervolgens en in een totaal ander register kwam oorlogsjournaliste Nadja Kriewald aan de hand van een pakkende getuigenis illustreren hoe belangrijk investeren in onafhankelijk nieuws is. “Dat kan enkel gefinancierd worden dankzij de steun van adverteerders die met hun investeringen dus mee de democratie in stand helpen houden”, aldus Stéphane Coruble, de CEO van RTL Ad Alliance, die ook nog hamerde op het belang van een overzichtelijk ecosysteem dat waarde kan genereren voor zowel kijkers en adverteerders.

Waarvan akte. Wie ondertussen aan het denken geslagen is over de dominante plaats die al die schermen innemen in ons dagelijks leven, kunnen we om de knop om te draaien het nieuwste boek van Rebecca Makkai aanraden. Het leest minder makkelijk dan haar eerste, maar na een paar hoofdstukken wordt het toch lastiger om weg te leggen. Daar kan – de Sopranos en Endeavour te na gelaten – toch geen enkele serie tegen op?

Archief / MEDIA