Fr

AWARDS

Cannes Lions: alle Grand Prix

Vrijdag 23 Juni 2023

Cannes Lions: alle Grand Prix

De 70ste Cannes Lions sloten hun deuren op 23 juni, na de bekroning van de allerbeste creativiteit afkomstig uit de vier windstreken voor de wereld in de afgelopen maanden.
 
Hier vind je een overzicht van het neusje van de zalm...
Health & Wellness Lions – ‘The last performance’ (Special Auckland - Partners Life)
Hoe overtuig je Nieuw-Zeelanders om een levensverzekering af te sluiten, terwijl die daar duidelijk niet veel zin in hebben?
 
Het antwoord van Special New Zealand voor Partners Life is om in te spelen op het succes van de detectiveserie ‘The Brokenwood Mysteries’, meer bepaald door aan het einde van elke aflevering een tv-spot van 30’’ toe te voegen, waarin het slachtoffer van de dag in het mortuarium plots weer tot leven komt, om de kijkers bewust te maken van de onverwachte aard van de dood en vooral van de problemen die ze veroorzaakt als je niet goed verzekerd bent...
Pharma Lions – ‘Scrolling Therapy’ (dentsu Creative Buenos Aires, NY en Chicago - Eurofarma)
89% van de mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson heeft last van hypomimie, oftewel het verlies van gezichtsuitdrukkingen. Een zware handicap waarvan de symptomen kunnen worden verbeterd met een reeks gezichtsoefeningen (glimlachen, de tong uitsteken, pruilen, enz…), gedurende 45 minuten per dag. Een heilzame routine die slechts 3% van de patiënten uitvoert.
 
Om hier verandering in te brengen, heeft dentsu Creative voor Eurofarma ‘Scrolling Therapy’ ontworpen en ontwikkeld, een app die zichzelf toegang verschaft tot de sociale netwerken van gebruikers en die hen bovenal gezichtsoefeningen aanbiedt in reactie op wat ze zien wanneer ze scrollen.
Lions Health Grand Prix for Good – ‘Working with cancer’ - Publicis Foundation - Memorial Sloan Kettering Cancer Center
Het ‘Working with Cancer’ programma dat opgezet werd door Publicis Groupe, heeft als doel bedrijven te verenigen om het stigma van kanker op de werkvloer weg te nemen (50% van de getroffenen durft er niet met zijn werkgever over te praten) en zich via het voorziene platform in te zetten voor een meer open, ondersteunende bedrijfscultuur die bevorderlijker is voor de integratie van werknemers met kanker.
 
Het initiatief wordt gesteund door tientallen bedrijven, waaronder Accor, Adobe, Axa, BNP Paribas, Carrefour, Disney, Google, L'Oréal, LVMH, McDonald's, Merck, Meta, Mondelez, Microsoft, Nestlé, Orange, Pepsico, Renault, Sanofi, Toyota, Unilever, Walmart... en zelfs concurrent Omnicom.
 
Publicis van zijn kant heeft toegezegd de baan en het salaris van elke werknemer die door de ziekte getroffen wordt ten minste een jaar lang te garanderen, en een persoonlijk en professioneel ondersteuningsprogramma aan te bieden aan hen en aan werknemers die hen helpen.
Radio & Audio – ‘Lawyer’, ‘Ad Agency’ en ‘Strip Club’ (Colenso BBDO ) Skinny)
Wanneer een adverteerder rijkelijk geld uitgeeft aan zijn communicatie, heeft dat onvermijdelijk invloed op het prijskaartje voor de klant. Dus als je jezelf positioneert als een telco met lage kosten die als enige doel heeft om de rekening van je abonnees te verlagen, geef je per definitie weinig uit aan communicatie, maar niet noodzakelijk met minder impact.
 
Aldus de krachttoer van Colenso BBDO voor Skinny, met behulp van een radiocampagne waarvoor noch de vocale talenten van onbetaalbare beroemdheden, noch uren opnametijd in even buitensporige studio's nodig waren. Voor de stemmen deed het bureau namelijk een beroep op de eerste persoon die langskwam, en voor de opname op zijn smartphone, door hem te vragen een nummer te bellen via de affiches, voordat ze de boodschap, of beter gezegd het radioscript dat op de affiche voor hem stond, opnamen.
 
Zodra de opname klaar was, werd deze voorzien van Skinny's kenmerkende geluid en uitgezonden op de radio...
Print & Publishing – ‘Newspapers inside the newspaper edition’ - (Impact BBDO - Dagblad Annahar)
Op 12 december 2005 werd Gebran Tueni, hoofdredacteur van de krant Annahar en een fervent verdediger van de vrijheid van meningsuiting in Libanon in het bijzonder en in de hele Arabische wereld bij uitbreiding, op laffe wijze vermoord.
 
Zeventien jaar later besloot zijn krant om hem eer te bewijzen met een actie die zijn dood waardig is, door verschillende Libanese kranten nieuw leven in te blazen die onder druk van de regering hun dagelijkse publicatie hadden gestaakt.
 
Om dit te doen, zocht Impact BBDO de journalisten van deze kranten op en vroeg hun om de pen ter hand te nemen en een pagina van hun krant in de originele lay-out te produceren. Ze werden allemaal gepubliceerd in dezelfde editie van Annahar.
Outdoor – ‘A British original’ Uncommon (Creative Studio Londen - British Airways)
Er zijn veel meer redenen om te vliegen dan alleen voor business of pleasure. Dit idee toont de (D)OOH-campagne van Creative Studio London voor British Airways op meesterlijke wijze, met meer dan 500 verschillende creaties en evenveel verschillende redenen om het vliegtuig te nemen, geformuleerd door de reizigers zelf...
Entertainment Lions For Sport - 'Dreamcaster' (FCB NY - Michelob Ultra)
‘Dreamcaster’ is het verhaal van een kinderdroom die uitkomt. Cameron Black is blind sinds zijn geboorte, maar dat heeft hem er niet van weerhouden om een onvoorwaardelijke basketbalfanaat te worden, in die mate dat hij ervan droomt om op een dag sportcommentator te worden.

Een stoute droom op het eerste gezicht, want basketbal is een van de sporten met de snelste spelacties, wat het voor een blinde of slechtziende extreem moeilijk maakt om het verloop van een wedstrijd te volgen...

Maar dat was zonder FCB NY en Michelob Ultra bier gerekend, die, trouw aan hun merkbelofte ‘It’s only worth it, if you can enjoy it’ besloten om Camerons droom waar te maken en zo de leefomstandigheden van slechtzienden te verbeteren.
Het duo had vier jaar nodig om de technologie te ontwikkelen die Cameron in staat zou stellen om een basketbalwedstrijd (bijna) als een fan te ervaren, zonder enige zichtproblemen. En dat allemaal voor de ogen van miljoenen kijkers, terwijl hij uiteindelijk zijn droom realiseerde door live op nationale televisie commentaar te geven bij een NBA-wedstrijd...
Entertainment Lions For Music – ‘Beautiful Life’ (Smuggler Londen - Michael Kiwanuka)
Hit van de dag! ‘Beautiful Life’ is een videoclip van meer dan 5', geregisseerd door Phillip Youmans van het Londense productiebedrijf Smuggler, om het gelijknamige nummer van de Britse zanger Michael Kiwanuka te promoten.

Om je het plezier van een echte audiovisuele splinterbom in je gezicht niet te ontnemen, nodigen we je simpelweg uit om de clip te bekijken, met daarin een groep jongeren die Russische roulette spelen op het scherm, wat, net als het hallucinogene middel DMT, elke deelnemer een bijna-doodervaring bezorgt...

“Dit verhaal is een waarschuwende vinger naar de gemakkelijke toegang tot en fascinatie voor vuurwapens in ons land”, zegt Philip Youmans. “De overmoed en roekeloosheid onderstrepen de centrale thema's van de film: het leven is mooi en kostbaar, en conformisme en exhibitionisme kunnen dodelijk zijn. Hoewel ze bang zijn, halen ze toch de trekker over en geven ze toe aan de druk van het moment.”
Entertainment Lions For Music – ‘The Greatest’ (Apple Cupertino - Apple)
‘The Greatest’, geregisseerd door Kim Gehrig (Somesuch), werd uitgeroepen tot Best of Show op de laatste One Show en was ook een hit bij de jury in Cannes.

The Greatest", dat eind vorig jaar werd uitgebracht en bedoeld is om Apple's streven naar toegankelijkheid voor iedereen te benadrukken, laat niemand onverschillig. Op het scherm zie je mensen die anders zijn dan de anderen, die op het ritme van ‘I Am The Greatest’ van Spinifex Gum & Marliya Choir een mooie levensles geven aan al diegenen die denken dat ze superieur zijn omdat ze zogenaamd ‘normaal’ zijn...

Trouwens, als je blijft zitten tijdens het kijken, dan is dat omdat je het zeker niet bent.
Entertainment + Entertainment Lions For Gaming – ‘Clash from the past’ (W+K Portland - Clash of the Clans)
Twee Grand Prix of niets, dat is de nieuwe prestatie van Wieden+Kennedy Portland voor Clash of the Clans met ‘Clash from the past’, een campagne ter ere van de tiende verjaardag van de beroemde game, behalve dat W+K besloot om in plaats daarvan de nep 40ste verjaardag te vieren...

Sinds 2012 is ‘Clash of the Clans’ een van de meest gespeelde mobiele games ter wereld, en dit door spelers die niet per se het grote avontuur van videogames hebben meegemaakt dat in 1982 begon met de komst van het tijdperk van de beroemde arcadegames, de enorme cartridges en andere dubieuze graphics, waarin het creatieve team van W+K de personages van ‘Clash of the Clans’ letterlijk heeft ondergedompeld, met als hoogtepunt een documentaire van meer dan 20'.
Digital Craft Lions – ‘Never done evolving feat. Serena’ (Akqa Sao Paulo, Portland en Melbourne - Nike)
Ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag wilde Nike hulde brengen aan Serena Williams, de succesvolste vrouwelijke Grand Slam-speelster aller tijden, door de kracht van haar tennisspel te laten zien en vooral tonen hoe ze tijdens haar carrière is geëvolueerd, meer bepaald dankzij de uitrustingen van het bekende merk met de ‘Swoosh’.

Hiervoor organiseerden Nike en Akqa, met behulp van kunstmatige intelligentie en data, een tenniswedstrijd die op zijn zachtst gezegd uniek was, aangezien de Serena die in 1999 haar eerste Grand Slam won, het opneemt tegen de Serena die in 2017 haar laatste Grand Slam op haar palmares schreef...
Creative Business Transformation Lions + Design Lions – ‘ADLaM - An alphabet to preserve a culture’ (McCann NY - Microsoft)
De taal van de Fulani uit West-Afrika, bekend onder de naam ‘Pulaar’, mag dan wel gesproken worden door meer dan 40 miljoen mensen, toch heeft ze nooit een eigen alfabet gehad.

Vastbesloten om hun moedertaal te behouden, creëerden de broers Barry ‘ADLaM’ voor hun volk, een handgeschreven alfabet, dat nagelezen en gecorrigeerd werd door McCann NY en, bovenal, Microsoft, om het lezen en schrijven gemakkelijker te maken, te beginnen met digitale media, wat ervoor zal zorgen dat het meer verspreid zal geraken, en de deuren opent naar de eeuwigheid...
Film Craft – ‘We cry together’ (Park Pictures en PGLang LA - Kendrick Lamar)
‘We Cry Together’ is een kortfilm van zes minuten die in één take is opgenomen ter illustratie van een van de krachtigste tracks van de nieuwste muzikale worp van de emblematische Californische rapper Kendrick Lamar.

De clip, geregisseerd door Jack Schreider, Dave Free en Kendrick Lamar zelf, toont een gewelddadige ruzie tussen de rapper en de Amerikaanse actrice Taylour Paige, die hun haat-liefde in elkaars gezicht spugen in een rap van zeldzame intensiteit, live uitgevoerd van de eerste tot de laatste seconde...

De clip is beschikbaar in twee versies, gecensureerd en ongecensureerd.
Industry Craft – ‘My Japan Railway’ (dentsu Inc. Tokio - JR Group)
Nog een verjaardag... Deze keer mogen de Japanse spoorwegen 150 kaarsjes uitblazen. Voor de gelegenheid ontwikkelde dentsu een app die hun geschiedenis in herinnering brengt en de Japanners al hun rijkdommen laat herontdekken met behulp van verzamelbare houtsnijkunstpostzegels die voor elk station in het land zijn gemaakt.
Direct - 'Runner 321' (FCB Toronto - Adidas)
‘Impossible is nothing’ is al jaren het motto van Adidas. Om dat nog maar eens kracht bij te zetten, sponsorden het merk met de drie strepen en FCB Canada 's werelds allereerste atleet met het syndroom van Down tijdens de Boston Marathon.
 
Chris Nikic, zoals hij heet, is triatleet en 's werelds allereerste Ironman met het syndroom van Down. Voor zijn deelname aan de Boston Marathon kreeg hij het nummer 321 toegewezen, omdat mensen met het syndroom van Down een extra chromosoom op het paar nummer 21 dragen.
 
Geholpen door de media-aandacht ging de actie al snel viraal en werd ze een geweldige springplank voor uitbreiding naar andere competities over de hele wereld, waardoor de inclusie van de Downsyndroomgemeenschap op het gebied van fysieke paraatheid werd verbeterd.
 
Tegenwoordig is het nummer 321 bij hardlopen net zo beroemd als het nummer 10 bij voetbal of het nummer 23 bij basketbal...
Creatieve B2B – ‘EART4’ (AlmapBBDO Sao Paulo - B3 Stock Exchange & United Nations Global Impact)
Creatieve B2B – ‘EART4’ (AlmapBBDO Sao Paulo - B3 Stock Exchange & United Nations Global Impact)
 
Als je jezelf perfect verstaanbaar wilt maken, kun je het beste dezelfde taal spreken als de persoon aan wie je je boodschap wilt overbrengen. Op basis van deze basisgedachte heeft AlmapBBDO een geniale bewustwordingscampagne ontwikkeld voor United Nations Global Impact, in samenwerking met B3 Stock Exchange.
 
‘EART4’ is gericht op CEO's en bedrijfsleiders om hen te overtuigen meer betrokken te raken bij urgente acties om de planeet te redden. AlmapBBDO heeft besloten hen aan te spreken in een taal die zij door en door kennen - de taal van het bedrijfsleven - en de aarde te veranderen in een multinational, waarvan veel dochterondernemingen in zwaar weer verkeren en zelfs op de rand van faillissement staan...
Creative Data – ‘The Artois probability’ (GUT Buenos Aires - Stella Artois)
In Argentinië heeft GUT een opmerkelijke campagne gecreëerd die slim inspeelt op de lange levensduur van het merk Stella Artois - opgericht in Leuven in 1366, zoals iedereen weet.
 
‘The Artois Probability’ vertrekt vanuit de vaststelling dat, gezien zijn geschiedenis, het bier van AB InBev zou kunnen voorkomen in heel wat Europese schilderijen van de afgelopen eeuwen.
 
Om dit te bewijzen, ontwikkelde GUT een algoritme dat een reeks schilderijen met bierdrinkers analyseerde op basis van variabelen - het jaar waarin ze werden gemaakt, hun geografische locatie, het type glas of de kleur van de vloeistof - en deze gegevens vervolgens vergeleek met de archieven van het merk. Het resultaat gaf een procentuele waarschijnlijkheid dat een Stella op deze schilderijen zou voorkomen.
 
Hieruit kwam een serie advertenties en affiches voort met werken van Breughel, Teniers, Van Gogh, Monet, etc., vergezeld van de procentuele waarschijnlijkheid dat de drank op het doek een Stella was.
 
De werken in kwestie werden ook tentoongesteld in het Bellas Artes museum in Buenos Aires, waar bezoekers een app konden activeren waarop deze informatie te vinden was.
PR – ‘Self love bouquet (GUT LA - Doordash)
Een beetje liefde in deze wrede wereld... In de VS bezitten meer vrouwen dan mannen seksspeeltjes. Waarom voelt 69% van hen zich dan ongemakkelijk om over masturbatie te praten?
 
Om hierin verandering te brengen, en tegelijkertijd een mooie marketingstunt voor Sint-Valentijn op touw te zetten, besloot DoorDash, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in thuisbezorging, om de liefde van en vooral voor jezelf te vieren.
 
Het aldus bedachte ‘Self love-boeket’ bestaat uit 11 rozen, aangevuld met ‘The Rose’, het beroemdste seksspeeltje op TikTok...
Social & influencer – ‘Flipvertising’ (Chep Network Sydney - Samsung)
Voor de lancering van de Galaxy Z Flip4 in september 2022 orkestreerden Samsung en CHEP Network Sydney een gerichte digitale campagne, waarbij Australiërs werden aangemoedigd om specifieke YouTube-advertenties te zoeken om proberen kans te maken op een exemplaar van de nieuwe smartphone van het merk.  ‘Flipvertising’ was een soort online schattenjacht waarbij deelnemers het algoritme van Google moesten ‘misleiden’ door bepaalde Samsung-content te bekijken om drie ‘Flipvertisements’ te vinden – ofwel drie YouTube-video's - die hen telkens een stap dichter bij de Graal brachten...
Media – ‘#turnyourback’ (Ogilvy Londen / David Madrid - Dove)
In zijn emblematische strijd tegen stereotype vrouwelijke schoonheidsidealen, onthulde Dove onlangs een nieuwe actie genaamd ‘#TurnYourBack’ als reactie op ‘Bold Glamour’, een ultrapopulaire ‘schoonheids’-filter op TikTok, die volgens verschillende specialisten een negatieve invloed heeft op het gevoel van eigenwaarde.
 
Om de schadelijke effecten ervan tegen te gaan en in het kader van zijn engagement #NoDigitalDistortion, lanceerde Dove de hashtag #turnyourback om zijn gebruikers aan te moedigen de filter niet te gebruiken...
 
Bij de actie horen tools die ontwikkeld werden in samenwerking met het Center for Appearance Research om ouders van kinderen die deze sociale platformen gebruiken te helpen en hen te begeleiden bij het aangaan van gesprekken over zelfacceptatie.
Creative Commerce Lions – ‘The subconscious order’ (Wunderman Thompson Riyad - HugerStation)
‘The subconscious order’ is in de eerste plaats een tool die ontwikkeld werd door Wunderman Thompson Riyadh voor HugerStation, de eerste thuisbezorg-app voor maaltijden in Saoedi-Arabië, die gebruikmaakt van AI en data om gebruikers te helpen hun maaltijd te kiezen op basis van hun onderbewuste verlangens, voordat ze deze rechtstreeks thuisbezorgd krijgen vanuit een lokaal HugerStation-restaurant.
 
De tool werkt door afbeeldingen van heerlijke HungerStation-gerechten op het scherm van gebruikers te laden en, vooral, door eye-tracking-gegevens te analyseren om te zien welke maaltijden hun aandacht het meest hebben getrokken, en dus hun eetlust hebben opgewekt...
Creative Effectiveness Lions – ‘Shah Rukh Khan-My-Ad’ (Ogilvy Mumbai - Mondelez)
Cadbury staat bekend als de ‘gulle chocolade’, een imago dat is uitgegroeid tot een attitude, de ethiek van het merk, dat wordt belichaamd in de campagne die Ogilvy Mumbai creëerde ter gelegenheid van het Diwalifeest - het traditionele lichtfeest dat elk jaar in oktober of november plaatsvindt. Voor deze gelegenheid heeft het merk besloten om de vele kleine lokale bedrijven en ondernemers te steunen die moeilijke tijden hebben beleefd tijdens en na Covid.
 
Om hun aanbod onder de aandacht te brengen, deden Cadbury en Ogilvy een beroep op Bollywood-ster Shah Rukh Khan en promoveerden hem tot merkambassadeur voor kleine ondernemers.
 
Met behulp van geavanceerde AI creëerde het duo vier SRK avatars voor vier winkelcategorieën in het distributienetwerk van Cadbury. Winkeliers konden ze gebruiken in hun eigen hypergepersonaliseerde reclamevideo.
 
Een win-win deal voor beide partijen: voor de ondernemers, omdat ze hun winkel konden promoten op hun eigen social media, maar ook voor Cadbury, omdat het met deze actie de zichtbaarheid van zijn distributienetwerk aanzienlijk kon vergroten.
Creative Strategy Lions – ‘Renault Plugg Inn’ (Publicis Conseil - Renault)
Na het creëren van het eerste 100% elektrische dorp van Frankrijk in 2020, door Renault Zoé E-Tech auto's ter beschikking te stellen van elk huishouden in de gemeente Appy, gingen Renault en Publicis Conseils vorig jaar nog een stap verder door ‘Renault - Plugg Inn’ te ontwikkelen, een platform dat bestuurders van elektrische auto's in contact brengt met eigenaars van privé-oplaadpunten. Deze laatsten worden uitgenodigd om zich aan te sluiten bij het netwerk en hun oplaadpunten te verhuren aan langsrijdende automobilisten.
Brand Experience & Activation – ‘FIFA 23 x Ted Lasso’ (Apple / EA Sports)
‘Ted Lasso’, de immens populaire serie op Apple TV+, vertelt het verhaal van een atypische Amerikaanse coach die op de bank van een Premier League belandt zonder iets van voetbal te kennen...
 
Om de nieuwste editie van zijn FIFA-game te promoten, deed EA Sports een aankondiging die niet onopgemerkt voorbijging aan de fans van Lasso: zijn Richmond-team werd geïntroduceerd in editie 23 van het voetbalspel, met alle spelers uit de serie en de beroemde coach...
Mobile Lions – ‘World Cup Delivery’ (GUT Buenos Aires - Pedidos Ya)
Twee op de teller: GUT Buenos Aires won de ultieme bekroning in de Creative Data competitie met ‘The Artois probability’ voor Stella Artois, en nu de Mobile Lions competitie, met ‘World Cup Delivery’ voor Pedidos Ya, een thuisbezorg-app. De actie werd gevoerd aan het einde van het laatste wereldkampioenschap voetbal en kostte nul pesos.
 
De Argentijnen hebben 36 jaar moeten wachten op een nieuwe wereldbeker en de Messi(as) van het land zelf gaf ze die in 2022 na een epische finale. De mensen jubelden en wachtten maar op één ding: dat de kostbare trofee voor de derde keer in de geschiedenis naar het land zou terugkeren.
 
GUT Buenos Aires en Pedidos Ya speelden magistraal in op dit ondraaglijke wachten door een melding te sturen naar de zes miljoen klanten van de app: ‘Uw bestelling is onderweg’, wat het merk haast evenveel woedende berichten op sociale netwerken opleverde, aangezien de meeste gebruikers niets hadden besteld...
 
En terecht, GUT Buenos Aires en Pedidos Ya zinspeelden op de wereldbeker en volgden het vliegtuig dat de trofee terugbracht naar het land op het scherm...
Innovation Lions – ‘Mouthpad’ (Wunderman Thompson Lima - Augmental)
Revolutionair. Er zijn geen andere woorden om de uitvinding van Wunderman Thompson Lima voor Augmental te omschrijven, dat de toepasselijke naam ‘Mouthpad’ draagt. Het gaat om een apparaat dat in de mond wordt geplaatst ter hoogte van het gehemelte en dat de tong van tetraplegische mensen verandert in een computermuis of vinger om net als iedereen te kunnen communiceren met al hun touchscreens.
Film Lions – ‘Relax, it's iPhone – R.I.P. Leon’ (Apple Cupertino – Apple)
Leon is een hagedis wiens trotse eigenaar hem heeft toevertrouwd aan een familielid tijdens zijn afwezigheid.
 
Op het scherm lijken Leons laatste uren geteld en zijn oppasser besluit het slechte nieuws aan zijn baasje te vertellen, waarna het om vals alarm blijkt te gaan.
 
Gelukkig is de hagedis-sitter de trotse eigenaar van een iPhone 14, uitgerust met de functie ‘Verzenden ongedaan maken’ …
Film Lions – ‘The Last Photo’ (adam&eveDDB Londen - ITV X CALM)
Mensen die zichzelf van het leven beroven, zijn vaak de laatsten van wie we het verwacht hadden.
 
Dat is wat ‘The Last Photo’ van adam&eveDDB London voor ITV X CALM op meesterlijke wijze uitbeeldt, een campagne om mensen bewust te maken van deze problematiek, die krachtig benadrukt dat een wanhopig persoon zich vaak verstopt achter een glimlach...
Glass: The Lion for Change – ‘Knock Knock’ (Cheil Worldwide Seoul - Korean National Police Agency)
In de afgelopen acht jaar is huiselijk geweld in Zuid-Korea met 718% toegenomen. Nochtans wordt slechts 2% aangegeven bij de politie.
 
Reden: slachtoffers wonen per definitie in hetzelfde huis als hun misbruiker wat het voor hen vrijwel onmogelijk maakt om iemand te waarschuwen...
 
Dat was zonder op Cheil Worldwide Seoul te rekenen dat voor het Korean National Police Agency ‘Knock Knock’ heeft ontwikkeld, een noodoproep waarvan het nummer automatisch en discreet wordt gevormd door tweemaal te klikken op hetzelfde nummer op het toetsenbord van de smartphone.
 
Zodra de oproep is gelanceerd, stuurt de politie een link naar de beller, zodat ze kunnen zien wat er in het huis gebeurt via de camera van de smartphone, en vooral om de oproep te lokaliseren zodat ze zo snel mogelijk kunnen reageren...
Sustainable Development Goals Lions – ‘Where To Settle’ (McCann Poland – Mastercard)
‘Where To Settle’ is het antwoord van Mastercard, in samenwerking met McCann Poland, op de migratiecrisis die is veroorzaakt door de inval van Rusland in Oekraïne. Meer specifiek is het een applicatie die vluchtelingen in staat stelt te kiezen waar ze de crisis het beste kunnen doorbrengen in Polen, op basis van de beschikbare accommodatie en jobs in het land...
Titanium Lion – ‘The First Digital Nation’ (The Monkeys Sydney - AThe Government Of Tuvalu)
Volgens het huidige internationale recht bestaat een land niet als het geen afgebakend grondgebied bezit. Idem, als een land niet langer een afgebakend grondgebied heeft...
 
Dit is het trieste lot dat Tuvalu, een Polynesische staat en archipel gesitueerd in het westen van de Stille Zuidzee, te wachten staat: zijn verdwijning is onvermijdelijk door de klimaatverandering.
 
Gezien de urgentie van de situatie en vooral om de internationale gemeenschap te sensibiliseren, te beginnen met leiders overal ter wereld, kwamen The Monkeys Sydney op het ingenieuze idee om van Tuvalu ‘The First Digital Nation’ in de Metaverse te maken, de ultieme oplossing om ervoor te zorgen dat een land, zijn mensen, zijn geschiedenis en zijn cultuur nooit van de kaart worden geveegd...
Grand Prix for Good - "Paris-Anne de Gaulle" (Havas Paris - Fondation Anne de Gaulle)
Ter gelegenheid van de Internationale Dag van mensen met een beperking werd de luchthaven van Parijs-Charles de Gaulle omgedoopt tot de luchthaven Paris-Anne de Gaulle. 
 
De actie die bedacht werd door Havas Paris, werd bedacht om de Fondation Anne de Gaulle te steunen. Die stichting is vernoemd naar Anne de Gaulle (dochter van de voormalige president) die leed aan het Down-syndroom en begeleidt mensen met een geestelijke beperking. Ze wilde met deze actie reizigers sensibiliseren voor de noodzaak ieders rechten en vrijheden te garanderen.

Archief / AWARDS