Fr

AWARDS

AOTY 2023 - Happiness en de rest: the reasons why

Donderdag 30 Maart 2023

AOTY 2023 - Happiness en de rest: the reasons why

Op 30 maart in het gezelschap van meer dan 500 aanwezigen voor de Agency of the Year Awards Night in de Spirito, reikten MM, Pitchpoint en de leden van de jury voorgezeten door José Fernandez (D’Ieteren) hun Gold, Silver en Bronze uit aan de twaalf bureaus die bekroond werden in de verschillende AOTY-categorieën.
 
Te beginnen met Happiness dat zijn naam van gelukkig bureau alle eer aandeed. Voor het tweede jaar op rij won het de titel van Agency of the Year, voor FamousGrey (Silver) en Publicis Groupe (Bronze). Het bureau van Karen Corrigan en Geoffrey Hantson stootte ook door tot de finale in de categorieën Best Place To Work en Innovator Agency: het pakt Silver in de eerste en Bronze in de tweede.
 
Naast zijn Bronze in de categorie AOTY behoudt Publicis Groupe zijn titel als Best Place To Work (Gold). Ogilvy Social.Lab eindigt derde in deze categorie (Bronze).
 
Dat laatste bureau onderscheidt zich ook in Innovator waar het de Gold wint. Nog in die categorie vinden we VO Group (Silver) dat eveneens scoort en zijn Positive Impact van vorig jaar behoudt (Gold), voor Air (Silver) en Springbok (Bronze).
 
Springbok wint de hoofdprijs in Most Entrepreneurial (Gold), voor Profirst (Silver).
 
In de druk beconcurreerde categorie Specialist zijn de laureaten WeWantMore (Gold), Digizik (Silver) en Fantastic (Bronze).
 
Best Newcomer Agency dit jaar is BeInfluence Europe (Gold).
 
Ter herinnering, dit jaar schreven 29 bureaus 38 dossiers in: da’s een record.

Focus op de winnaars.
Agency of the Year
HAPPINESS (Gold)

“True success is the ability to repeat it.” Aldus Happiness in het voorwoord van zijn dossier. Het bureau dat negen keer in de finale van de AOTY stond sinds 2009 en in 2020 verkozen werd tot Innovator Agency, pakte vorig jaar de titel van Agency of the Year. Dat doet het dit jaar opnieuw. En het wint de Silver in de categorie Best Place To Work en de Bronze in Innovator.
 
In 2022 verwezenlijkten Happiness (+10%) en Happiness Group (+12%) opnieuw een recordjaar inzake groei - het beste sinds de oprichting van het bureau in 2005, zo wordt benadrukt - met in het bijzonder de winst van 16 nieuwe klanten sinds december 2021. Daartoe behoren CFE, Marktplaats, Bebat, Wolf Oil, Albert Heijn, Dovre en D'Ieteren, dat het bureau na Cupra ook andere merken en projecten, zoals Husk, My Way en Collecto, toevertrouwde.
 
Het bureau is ook trots op de loyaliteit van zijn bestaande klanten: en kwart werkt al vijf tot tien jaar samen met het bureau; merken als OVK, DVV en 2ndhand al meer dan tien jaar. Die loyaliteit wordt mede verklaard door de voorliefde van Happiness voor het ontwikkelen van merkplatforms voor de lange termijn, zoals blijkt uit de 'purpose driven' campagnes voor Spadel (Spa en Bru) en 2ndhand/Marktplaats, maar ook die voor Quick ('Your Quick.Your Taste') en Voo ('From Telco to Telcare).
 
Het in 2021 opgestarte concept van Agency as a Publisher werd in 2022 geïmplementeerd en droeg bij tot de winst van Marktplaats, Bebat en Albert Heijn. Dit concept, dat creativiteit en content combineert, vertrekt vanuit de vaststelling dat merken steeds meer “publishers” worden, content providers... Het bureau past het concept toe met een specifieke organisatie gebaseerd op vier Chief Editors, twee Publishing Teams, Content Creators en Consultants.
 
Zoals we dat van het bureau gewend zijn, heeft Happiness zich onderscheiden op de award shows: het was het eerste Belgische bureau op Eurobest met een GP voor Husk (D'Ieteren), tweede in Cannes en zesde op de CB Awards. Happiness behaalde ook de eerste plaats in de Milky Way van MM, wat aantoont dat het even productief als creatief is.
 
Net zoals in vele andere bureaus werd 2022 ook bij Happiness gekenmerkt door bijzondere aandacht voor inclusie en diversiteit, en meer in het algemeen voor het welzijn van de teams: zoals we al schreven, won Happiness ook zilver in de categorie Best Place To Work. Het bureau zette ook zijn traject naar meer duurzaamheid voort met de intentie om een B-Corp te worden.
 
Vermelden we nog de lancering van Happiness Amsterdam, ter belichaming van de nieuwe URL's van happinessanywhere.com: “Wij geloven dat grenzen vandaag geen belemmering meer mogen zijn en dat ideeën en talent overal vandaan kunnen komen. Eén groep, één filosofie, drie fysieke centra en een team van Happiness Friends van 'overal”, aldus het uitstekende Happiness-dossier.
 
De staf is dan ook versterkt: het Brusselse bureau heeft nu 87 mensen in dienst (+16%). De groep als geheel telt er 147, inclusief Vietnam (20%).
FAMOUSGREY (Silver)

FamousGrey eindigt tweede in de categorie Agency of the Year dit jaar. Als we naar de business kijken, zien we dat het bureau vorig jaar een groei van 6,5% realiseerde (+33% tussen 2018 en 2022). Deze doorbraak werd mogelijk gemaakt door de winst van negen nieuwe budgetten: Unicef, VSV, Constructiv, Nieuwsblad, Shell, H&O Equipments, Veolia, Perrigo en, om het jaar in schoonheid af te sluiten, KBC. Enige minpunt bleek het vertrek van The Belgian Olympic Team.
 
In zijn dossier legt FamousGrey uit dat de doelstelling inzake new biz er altijd in bestond “een veerkrachtige klantenportefeuille op te bouwen die een win-win groei genereert voor beide partijen”. En dat ook buiten de traditionele industrieën, want het bureau wil “impact creëren met zijn campagnes en acties, niet alleen op businessvlak, maar ook in de samenleving”.
 
Tot de klanten die het consolideerde tijdens dezelfde periode behoren Volvo, Proximus, Helan, Mediafin, Garmin, Campari, Hyundai en Maes.
 
FamousGrey kan in 2022 ook terugblikken op een heel mooi awardjaar. Het bureau won zomaar even 49 nationale en internationale prijzen, met onder andere een Gold Lion, een Grand Prix en twee Gold op Eurobest (alsook op de BOA’s). Het behaalde ook twee Bronze Effies.
 
Het talent van FamousGrey om nieuwe klanten te overtuigen en wereldwijd jury’s voor zich te winnen, maakte ook bijzonder veel indruk op de jury van de AOTY 2023. Deze creativiteit komt tot uiting op alle niveaus, ongeacht het type adverteerder. De campagnes voor Volvo - waaronder natuurlijk ‘Street Configurator’ (wellicht een van de meest bekroonde campagnes van het jaar), Proximus, Garmin, Campari, Artsen zonder Grenzen, visit.brussels of Stichting Melanoompunt, zijn slechts enkele voorbeelden.
 
Maar dit alles is maar het topje van de ijsberg. FamousGrey is uiteraard veel meer dan new business en awards, die uiteindelijk slechts de zichtbare resultaten zijn van een perfect geoliede en wendbare machine. Die aarzelt nooit lang om te investeren in nieuwe expertise en business units, of het nu gaat om Behavioural Design, AV Production, ESG, Influencer Marketing (met de steun van Famous Relations) of Research, dankzij het Brand Asset Valuator platform van WPP.
 
In termen van diversiteit kan FamousGrey zichzelf beschouwen als een van de meest diverse bureaus van het koninkrijk, op alle niveaus van de hiërarchie en expertise.
 
In dezelfde geest zijn de interne strategen Aze Van Coillie en Sarah-Maria Lux toegetreden tot de nieuwe DE&I-raad van WPP, waarvan het eerste wapenfeit de opstelling van een handvest (waartoe Aze Van Coillie in belangrijke mate bijdroeg) was om diversiteit, gelijkheid en inclusie bovenaan de agenda van de WPP-bureaus te plaatsen.
 
Nog op groepsniveau moet worden opgemerkt dat WPP Belgium in 2022, in het kader van het "Net Zero"-programma, zijn Brusselse bureaus samenbracht in één enkel gebouw in het centrum van de hoofdstad, op een boogscheut van Brussel-Noord. FamousGrey verhuisde dus van zijn 300 jaar oud klooster in de Brusselse rand naar een ultramodern en vooral ultragroen gebouw, niet alleen binnen de muren, maar ook daarbuiten: sindsdien laat 35% van de mensen bij FamousGrey hun auto staan en komt met de trein naar het werk.
 
Tot slot vermelden we nog ‘Abnormaal goed’, het boek van ECD Peter Ampe dat gewijd is aan neurodiversiteit, met als doel iedereen met een diagnose of vermoeden van ADHD, autismespectrumstoornis, dyslexie of obsessief-compulsieve stoornis te helpen zijn of haar bijzondere talenten te leren ontdekken en, meer in het algemeen, bedrijven aan te moedigen neurodiversiteit te omarmen...
 
Kortom, FamousGrey doet zijn naam beslist eer aan.
PUBLICIS GROUPE (Bronze)

Sinds in 2016 Publicis One in het leven geroepen werd en de acht agency brands van de groep in België onder een dak samengebracht werden, is er heel wat gebeurd. Het aldus gecreëerde aanbod was niet helder voor de markt en voor de klanten. Dus werd in 2019 een nieuw ‘moedermerk’ in het leven geroepen: Publicis Groupe Belgium, met een nieuwe structuur, nieuwe rollen, waarden, teams en procedures. En één enkele P&L. De afgelopen jaren focuste de nieuwe entiteit al haar inspanningen op de concrete uitwerking van al deze elementen.

Niet zonder resultaat. Ondanks het verlies van Daimler in 2021 (dat 12% van de omzet vertegenwoordigde) slaagde Publicis Groupe Belgium erin met 5% te groeien tot een omzet van 4,1 miljoen. Dat was onder andere te danken aan de (internationale) winst van klanten als AB InBev (media), Mondelez (media & brand strategy), Stellantis (digital activation, CRM and performance marketing) en Meta (media), maar ook de komst van 18 lokale nieuwkomers, wat het bureau mede dankzij de organische groei van 24 new businesses zijn beste jaar ooit inzake new business en organische groei opleverde en het verlies van gigant Daimler ruimschoots compenseerde.

Maar 2022 was niet alleen het jaar waarin Publicis Groupe Belgium opnieuw aanknoopte met zakelijk succes. Ook het “people obsessed” beleid van het lokale management wierp zijn vruchten af. Het bureau behaalde voor de tweede keer op rij het ‘Great Place to Work’ certificaat – als eerste Belgische bureau dan nog. Dat zulks terecht is blijkt ook uit de tweede overwinning van het bureau in de categorie Best Place to Work van onze eigen AOTY.

Het investeerde bovendien met succes in vier nieuwe expertisecentra: the Content Suite, the Commerce Suite, the Dynamic Suite en the Effects Suite, waarvoor het 86 nieuwe talenten rekruteerde.

Ook op creatief vlak kan het bureau prat gaan op een mooi jaar. Het sleepte – onder de creatieve leiding van prijsbeest Eduardo Marques – een hele resem creatieve onderscheidingen in de wacht in binnen- en buitenland: 40 shortlists en awards voor 12 klanten in 15 award shows.

Voeg daarbij de inspanningen voor een duurzamere werkwijze, de aandacht voor inclusiviteit en zelfontplooiing, net zoals de bijdrage aan de sector via diverse jury’s en seminaries, en je begrijpt waarom Publicis Groupe Belgium tot de laureaten van 2022 behoort.
Innovator Agency
OGILVY SOCIAL.LAB (Gold)

Naast een Bronze in de categorie Best Place to Work won Ogilvy Social.Lab ook de Gold in de categorie Innovator. De overwinning wortelt in het DNA van Social.Lab en de ‘serial entrepreneurs’ die het bureau oprichtten (Yves Baudechon, Gilles Bindels en Cédric Van Kan, nvdr).
 
‘We live our Lab Mentality. Innovating, experimenting. Always in Beta. Always on. Always looking for what’s next’ lezen we in het bureaudossier. Zoals Rob Hill, de CEO van het bureau preciseerde tijdens de debatten die we organiseerden voorafgaand aan de AOTY Awards Night “verwacht de groep inderdaad van het kleine België dat het social mediaprojecten opzet die uitgevoerd kunnen worden naar de rest van het Ogilvy-netwerk”.
 
Dat bleek – vorig jaar alleen al – uit de lancering van TK.Lab, Commerce.Lab, The Creator Lab en C2, maar ook van tools om deze verschillende expertises te activeren. “We gebruiken de best beschikbare technologieën en als we niet vinden wat we willen, ontwikkelen we zelf onze eigen tools met onze data scientists en ontwikkelaars die over een diepgaande kennis van de sociale media beschikken”, benadrukt OSL.
 
TK.Lab, bureau in het bureau dat zich positioneert als een ‘one-stop shop’ gewijd aan het TikTok-ecosysteem, hoeven we al niet meer voor te stellen. Vanuit Brussel klinkt diens naam minder dan een jaar na de oprichting door in Frankrijk, Nederland, Nederland, Duitsland, Griekenland, Zuid-Afrika, Singapore, Australië en de Verenigde Staten. Mondelez, Unilever, Ford en Coca-Cola behoren tot de merken die gebruik maken van zijn diensten.
 
Commerce.Lab biedt e-retailers een end-to-end oplossing en eigen tools om hen te helpen hun groei te versnellen op de marktplaatsen, en meer specifiek op de marktplaatsen, en meer specifiek op Amazon. Commerce-Lab werd gecreëerd in samenwerking met WPP ACE, het Amazon centre of excellence van de groep in Luxemburg.
 
Nog recenter is The Creator Lab dat beantwoordt aan de nieuwe behoeften ontstaan door het groeiende belang van creators, vooral op TikTok. “We moesten een efficiënte manier vinden om te werken met deze onafhankelijke talenten. Dus ontwikkelden en lanceerden we een speciale ruimte waar merken en bureaus met hen kunnen interageren”, aldus het bureau. Het Lab is opgevat als een in-house productiecentrum met alle technische apparatuur die nodig is om SoMe-videocampagnes uit te voeren.
 
C2 is een andere innovatie die in 2022 werd ontwikkeld, met de bedoeling een probleem op te lossen dat “zo oud is als de reclame zelf, maar nog verergerd wordt door digital”: te vaak worden inhoud en context los van elkaar gezien. Maar het ene werkt niet zonder het andere, vooral wanneer het de bedoeling is de impressies te maximaliseren en de impact te minimaliseren. Daarom stelt C2 strategische teams in staat inhoud en context beter op elkaar af te stemmen via een nieuwe aanpak op basis van cultuur, tech, data en consumer experience.
 
Tot slot werkte OSL vorig jaar ook nauwer en intensiever samen met Ogilvy Health, zowel regionaal als lokaal, aan SoMe-campagnes voor de leiders in de farmaceutische industrie. Dat gebeurde door een proces te ontwikkelen om de mediaconsumptiecontext van professionals in de gezondheidszorg en hun patiënten beter te begrijpen en te beïnvloeden.
 
Al deze elementen zorgden ervoor dat Ogilvy Social.Lab Belgium zijn status als SoMe-bureau voor alle wereldwijde klanten van WPP kon versterken en leverde het de titel van Innovator Agency 2023 op.
VO GROUP (Silver)

Dat ze bij VO Group een voortrekkersrol spelen als het gaat over duurzaamheid in de communicatiesector, weten we al langer dan vandaag. Het bureau dat uit de grond gestampt werd door Michel Culot en er sinds zijn oprichting in slaagde gestaag te diversifiëren, pakte ook dit jaar en voor de tweede keer op rij de hoofdprijs in de categorie Positive Impact.

Dat het een Silver behaalde in de categorie Innovator Agency heeft alles te maken met de manier waarop het deze duurzame prioriteit inbedt in zijn positionering en activiteiten. Aan de basis ligt de overtuiging dat de dringende nood aan een vreedzame, duurzame en authentieke samenleving met een centrale plaats voor de mens, in de eerste plaats een kans voor innovatie en nieuwe business is. Die gedachte loopt als een rode draad doorheen de aanpak en de strategie die de groep al sinds bijna een decennium toepast.

De aldus beoogde innovatie krijgt sinds meerdere jaren vorm via de creatie van eigen geïntegreerde tools en partnerships, zoals de verschillende koolstofvoetafdrukcalculators en de vorig jaar bekroonde Circular Event Toolkit, een open source tool die de evenementensector wil omvormen van een hoofdzakelijk lineair model met een zware impact op het milieu naar een circulair, ecologisch en ethisch model.

Wat het bureau dat vandaag onder leiding staat van Alexandre Velleuer en Xavier Vincent (foto) vooral onderscheidt in zijn filosofie, is dat het vanaf dag 1 ruime aandacht besteedde aan benchmarks als de sleutel tot het verbeteren van diensten en gedrag, zowel met betrekking tot de eigen activiteiten als die van leveranciers, stakeholders en klanten.
 
Dat is waar My Impact Tool op de proppen komt: een platform om de milieu- en maatschappelijke prestaties van eventprojecten en communicatiecampagnes te verbeteren, door de jarenlang opgebouwde expertise op dezelfde plek te verenigen.
 
Die wordt hoofdzakelijk ter beschikking gesteld van de klanten in de vorm van gedetailleerde rapporten over hun voetafdruk die ze kunnen gebruiken in hun eigen bedrijf en in hun communicatie. Dankzij de implementatie van de tool werd de CO2/deelnemer bij fysieke evenementen naar verluidt al met 15% verminderd ten opzichte van 2021.
 
Bedoeling is om op korte termijn te kunnen switchen van een post project report naar een pre-project analyse en zo negatieve impact te voorkomen door bepaalde componenten aan te passen.
 
Vermelden we nog dat VO Group vanuit zijn engagement voor een betere wereld en een duurzamere communicatiesector sinds de oprichting in januari 2022 lid is van de Sustainability taskforce van de ACC.
HAPPINESS (Bronze)

‘It is not technology that is holding us back. It’s our imagination.’ Innovatie zit bij Happiness in het bloed. Ze evolueert voortdurend, evenredig met de markt, en dit bij het samenvloeien van de magische driehoek van creatie, strategie en technologie. Aldus groeien medewerkers van het bureau uit tot “onbestemde wezens die voortdurend muteren”. 

Dit geeft het concept ‘Happiness Anywhere’ weer dat is gebaseerd op de overtuiging dat technologie grenzen tenietdoet en dat ideeën en talent van eender waar kunnen komen. Te beginnen uit de drie fysieke Happiness hubs in Brussel, Saigon en Amsterdam.

Naast deze basiselementen van zijn DNA heeft het bureau in 2022 zijn visie ‘Happiness as a publisher’ geïmplementeerd en verder ontwikkeld. Gezien het steeds toenemende belang van content, de snelheid waarmee die content zich verspreidt en het haast oneindig aantal kanalen waarop de content kan verschijnen, heeft het zijn teams gereorganiseerd rond ‘Brand Newsrooms’ waarbij het eveneens nieuwe co-creatiemodellen met zijn klanten ontwikkelt.

Deze newsrooms zijn georganiseerd rond chief editors - de CD's van het bureau – die voor elke klant werken en ondersteund worden door de publishing teams, content creators & makers en een aantal consultants en experts in alle afdelingen. Dit bont allegaartje kan natuurlijk ook een beroep doen op Bliss, de interne productiestudio.

“We moeten even snel en (vaak) even goedkoop zijn als onze concurrenten die van overal komen -uitgevers, mediabureaus, content creators, streamers... We moeten de psychologie en de technologie achter content consumptie en -distributie omarmen. We moeten onze interne werking en processen doen evolueren om zowel fast-moving als slow-moving content via alsmaar meer kanalen te kunnen leveren. We moeten de creativiteit altijd centraal stellen in alles wat we doen en toepassen in een nieuwe visie om aldus impact te creëren en de aandacht van mensen te trekken.”
 
Voor Happiness betekent dit “ophouden met het denken in termen van campagnes, maar wel in termen van creatieve platformen die levendige, relevante ideeën en content opleveren die de aandacht trekken; opzichzelfstaande autonome verhalen die los kunnen gevonden worden zonder de klassieke consumer journey te moeten volgen, dit in tegenstelling tot de crossmediale benadering.”
 
Positive Impact
VO GROUP (Gold)

Centraal in zijn identiteit en diensten staat het streven van VO om “mee te bouwen aan een vreedzame, duurzame, authentiekere samenleving die mensen een centrale plaats geeft”. Dat wil het bureau doen door dagelijkse daden die de dingen moeten veranderen. Het dossier belicht de beslissingen betreffende het milieubeleid van het bureau, intern maar ook extern. Daar vinden we het volledige gamma van regels die gevolgd kunnen worden: of het nu gaat om de keuze van de leveranciers, mobiliteit, het gedrag van de werknemers in het algemeen, energie- en afvalbeleid: alles is van toepassing en dat geldt ook voor de events georganiseerd door VO – zijn corebusiness. Een belangrijke uitdaging gezien de aanzienlijke milieu-impact die elke externe actie kan vertegenwoordigen.

De inspanningen voor de transitie naar de wereld – en het bureau – van morgen dateren niet van gisteren. In 2015 werd aldus het Greenteam opgericht. Vandaag steunt het actieplan op vijf pijlers:

- Meting: een centraal element om de uitvoering van een plan te controleren. Ze gebeurt via drie calculators die ontwikkeld werden met CO2 Logic en betreffen de virtuele, fysieke events en de media. VO implementeert opnieuw het volledige gamma oplossingen binnen de categorie.

- De negatieve impact beperken: een essentiële voorwaarde om de positieve impact te verhogen. VO identificeerde acht punten waar verbetering noodzakelijk is, net als evenveel processen zoals die beschreven zijn in een Circular Event Toolkit. Vorig jaar legden thema’s als biodiversiteit, inclusie en het evenwicht tussen print en digital meer gewicht in de schaal.

- Partnerships: Carbon offsetting is populair, maar bij VO wordt het principe op een heel realistische en geëngageerde manier beheerd. Ook hier helpen CO2 Logic en Plan C objectief om de onvermijdelijke voetafdruk te beperken. Om de strijd aan te binden met voedselverspilling helpt Alpaca Solutions om de desbetreffende producten op te halen en te herverdelen. Ter bevordering van de socioprofessionele inclusie is Art2Work de recentste partner die zich concentreert op jonge volwassenen.

- Vorming en informatie: Goede daden hebben weinig waarde zonder goede communicatie. Niet alleen om de inspanningen van VO te valoriseren, maar ook als bron van motivatie intern en voor de rest van de sector.
Intern beheer, of hoe het actieplan aanpakken voor een positieve impact op zijn eigen bedrijf. Door in te spelen op mobiliteit, afvalverwerking, welzijn op het werk en het dagelijks leven op kantoor als dusdanig. Zoals Gus, bijvoorbeeld: een voedselleveringsdienst op kantoor. Alleen lekkere dingen, geen verplaatsingen en geen verspilling.
AIR (Silver)

Het bureau heeft hard gewerkt om zijn visie voor een duurzamere wereld te verspreiden en betrok de reclamesector in zijn discours. In de introductie van het dossier schuift het zijn B Corp-statuut naar voren, een certificering die aantoont dat het bureau veel verder gaat dan enkel goede bedoelingen. Duurzaamheid betreft ook de overdracht van verantwoordelijkheid aan de nieuwe generatie: dat deden de aandeelhouders door een nieuw duo aan het hoofd van het bedrijf te benoemen.

Het bureau gaat zoals we al schreven prat op zijn belangrijke rol binnen de sector. Er werden aldus meerdere acties verwezenlijkt in overleg met de desbetreffende verenigingen en instellingen: de ACC, BAM, de BMMA, het IHECS, en ook MM Blue. ‘Sustainability’ heeft in de eerste plaats te maken met de inhoud en de aard van de campagnes, aangezien het om een communicatiebureau gaat. Het dossier leert ons dat zomaar even 60% van de activiteiten van Air merken betreft die het concept een centrale plaats geeft binnen hun strategieën en de bijhorende communicaties. Dat cijfer is resoluut hoger dan enkele jaren geleden (in 2020 was het ongeveer 25%).

Bij wijze van voorbeeld verwijst het dossier naar equal.brussels, een initiatief dat bedoeld is om de strijd aan te binden met gendergerelateerd ongewenst gedrag in Groot-Brussel, een probleem waarmee 90% van de vrouwen verklaart mee geconfronteerd te worden, aldus het dossier. De tweede case, Jules, gaat over Men in progress en toont hoe influencer marketing ook duurzaam kan zijn, onder andere door lokale en verantwoorde productie te valoriseren. Brussels Refugees betreft dan weer zoals zijn naam aangeeft de dienst die de gevolgen van de migrantencrisis beheert, met een focus op de impact van de oorlog in Oekraïne. Dan is er nog de aanpak van AG Insurance en hun sensibiliseringsactie rond isolement tijdens de lockdown, of de inspanningen van het bureau om Cap48 te helpen de blik van de bevolking op mensen met een handicap (onder andere) te doen evolueren. Maatschappelijk engagement brengt ons allemaal dichter bij elkaar en Air maakt zijn positieve impact via zijn werk duidelijk: verdere uitleg is in feite niet nodig.
SPRINGBOK (Bronze)

De groep Springbok is nog jong en niet iedereen kent hem bijgevolg, ondanks het feit dat er 400 mensen werken bij de verschillende Belgische en Nederlandse bureaus. De groep hanteert een ‘Mission-Driven’ methode. Die betreft uiteraard de koolstofafdruk, maar ook de ‘brainprint’. Net zoals bekende mensen en media vindt Springbok dat het zijn rol als megafoon via de reclame moet gebruiken om de communicatiesector te helpen in zijn transitie naar meer duurzaamheid doorheen het hele arbeidsproces.

Het proces van de Mission Driver begint met de definitie van vier sleutelelementen: de missie zelf (wat wil men realiseren?), de visie (hoe ziet men zichzelf evolueren naar de toekomst?), de overtuigingen en de basisbelofte. Dat wordt toegepast op merken die klant zijn en aan de hand van de Butterfly-methode. Rond deze centrale concepten worden nog vier andere elementen meegenomen: de noden (van de consumenten maar als menselijke wezens met gevoelens), de USP van het merk, de waarden en de cultuur van het bedrijf, allemaal in een maatschappelijk en marketingperspectief. Ter illustratie haalt het bureau de cases van Ethias en Triodos aan; beide merken zijn duidelijk op zoek naar empathische communicatie die de doelgroepen en samenleving kan beroeren. Duurzaamheid moet worden beleefd, ervaren en op de juiste manier doorgegeven.

Er wordt nog een aantal andere uiteenlopende voorbeelden aangehaald; ze illustreren allemaal het streven van het bureau om een echt positieve impact te verwezenlijken via het werk dat het toevertrouwd krijgt. Zo leren we in het dossier hoe Springbok “de schoonste website” gebouwd heeft voor Reynaers Aluminium (0,2 g CO2 per bezoek – en ja, ook dat wordt gemeten). De cijfers van Engie waren oorspronkelijk niet goed: voor meer dan 9 miljoen users, bijna 200.000 kwh op een jaar. De consumptie daalde drastisch na heel wat gesleutel aan de UI en UX.

Via zijn klantencases en practices maakt het bureau er een erezaak van om greenwashing te vermijden en het biedt consultancy in CSR, via audits en analyses. De structuur omvat ondertussen ook een Green Studio en een dienst voor Responsible Performance Advertising. Die omvat drie etappes: de meting van het CO2-percentage, de optimalisatie van dit cijfer (voor creatie en media) en de prioriteit aan local als het om media en publishing gaat.

De organisatie geeft ook nog positieve cijfers over zijn eigen activiteiten mee. 64 ton compensatie om koolstofneutraal te zijn, de daling van 30 naar 1g per bezoek aan de site van het bureau, maar ook de vertrouwensindex van het personeel die gestegen is tot 89% en de vertegenwoordiging van vrouwen die toenam van 33 naar 63%. Ook de omzet gaat de goede kant uit en steeg van 29 naar 47 miljoen euro de afgelopen twee jaar.
Best Place to Work
PUBLICIS GROUPE (Gold)

Publicis Groupe dat vorig jaar al in deze categorie won, hamert bijna obsessioneel op zijn werknemersgerichte bedrijfscultuur. Het dossier herneemt om te beginnen een terugblik, om beter duidelijk te maken welke weg werd afgelegd. Het bureau is ondertussen een geïntegreerd geheel, een vaststelling die veel verder gaat dan de structuur op papier. Het proces ging gepaard met een reorganisatie en ook een sterke groei, wat het extra uitdagend maakte om de cultuur human centric te houden. Die inspanningen zijn nog steeds bezig, zowel voor de evolutie van de mensen als die van de business. Want de basis is future proof.

Een visie en een cultuur zijn het topje van de iceberg en staan niet per se centraal in de dagelijkse beleving op de werkvloer. Ze horen bij het management en gaan gepaard met een hele reeks details die op middellange en lange termijn een krachtige impact hebben, volgens de auteurs van het dossier. Concreet zijn de weinig zichtbare delen de missie (de purpose), de identiteit en de waarden, terwijl de meer tastbare aspecten de competentie, het gedrag en de omgeving zijn, in ruime betekenis, maar vooral op het werk. De eerste laag gaat vooral over het bureau, de tweede over de individuen, het geheel in een constante osmose. Dat zou niet veel voorstellen zonder concrete processen om de zes dimensies positief te activeren.

Waarden tot leven brengen vereist drie etappes.

- Lead by example: een reeks sessies ondersteund door een externe coach om de waarden toe te lichten en de toepassing ervan te optimaliseren, op persoonlijk vlak en op groepsniveau.

- Ambassadorship: de key people identificeren, niet alleen vanwege hun titel, maar ook door hun houding, en ze een voorbeeldfunctie geven, door ze te belonen met opleidingen en deelname aan sleutelevenementen.

- Communicatie: het bureau investeert intensief in de goede transmissie van zijn cultuur en zijn componenten. Alvorens deze principes te activeren, moeten ze gedeeld worden. Dat verloopt via een middelenstrategie, van sociale media tot e-mails, via een tevredenheidsonderzoek en live sessions. 

De sfeer van een bedrijf hangt ook af van de persoonlijkheid van zijn leiders. Eva Devos en Karel Vinck, de twee co-CEO’s, zijn zich daarvan bewust en leveren inspanningen om oprecht en authentiek dichtbij hun medewerkers te staan. Dat gebeurt via koffiemomenten in de ochtend, in beperkte groepen, of tijdens rondetafels in een beter gestructureerd kader.
 
Twee pijlers geven nog concreet vorm aan de wens van het management om dit begrip van Best Place To Work te versterken: het talentbeheer waarbij de focus met veel middelen op persoonlijke ontwikkeling wordt gelegd, en algemene tevredenheid met het oog op loyauteit. Met scores van vaak meer dan 80% al naargelang de criteria, onthult de enquête dat alle eerder vermelde inspanningen lonend zijn. Dat blijkt ook uit loyauteit die beloond wordt. “Ik heb het gevoel dat ik gehoord en geholpen wordt, en meetel binnen het bureau”, getuigt een account manager. Wat kan men zich nog beter wensen in deze turbulente periode?
HAPPINESS (Silver)

Het zit in zijn DNA en het bureau gaat er prat op: “Happy people make great work”. De laatste jaren boekte Happiness mooie successen, zowel op het vlak van awards als inzake new business. Dat leidde tot een aanzienlijke groei van de organisatie, die altijd aandachtig moet worden opgevolgd om crisissituaties te vermijden. Achter de woorden zit een echt ‘Happy people program’, want dat vraagt planning. Aan de basis ligt een visie die omschreven wordt als de “ultieme rebellie tegen negativisme en onmogelijkheid”. Het brandhouse beslaat alle klassieke elementen (verschil, belofte en relevantie) en maakt “great work” dat mensen gelukkig maakt. En daarmee is de cirkel rond.

Het kader van het programma is gebaseerd op twee pijlers: de mening van de medewerkers vragen (via een enquête) en een werkkader activeren, de Mapiq Pyramid. Het model telt drie lagen, met aandacht voor de individuele noden en met het oog op evenwicht. De noden in kwestie hebben uiteraard betrekking op het bureau en de professionele omgeving. Tal van initiatieven zijn ontstaan en er komen er een dertigtal aan bod in het dossier, gaande van mobiliteit tot connectie thuis, mentale ondersteuning of Kiki, de hond van het bureau. Er is ook de ‘Dag van het bureau’, net zoals lunches, reizen en parties, maar ook de integratie van privéleven en werk, opleidingsprogramma’s, evaluaties en workload management.

Happiness ontwikkelde ook ‘Happiness Performance Indicators’ die dienen om de efficiëntie van het programma te evalueren. Daartoe behoren de ‘Happiness index’ en een ander gevoelig criterium, de turnover van het personeel die sinds de eerste meting in 2017 op zijn laagste niveau staat.
OGILVY SOCIAL.LAB (Bronze)

Het dossier begint met een presentatie van het bureau, waarin de auteurs bekennen dat ze altijd in betaversie werken, omdat we nog altijd in een people business werken en human resources altijd moeten worden bijgestuurd. In deze inleiding herinnert Ogilvy Social.Lab eraan dat het de titel won in 2020 (editie 2021), wat geen simpel jaar was. De sterke punten van toen blijven vandaag nog steeds actueel: een sterk HR-team, een doorgedreven ‘welzijns- en gezondheidsbeleid’ en een grote bekommernis om gendergelijkheid en diversiteit, om maar enkele elementen te noemen. Wat is er dan wel nieuw in die twee jaar?

Een eerste punt betreft de extra aandacht voor het milieuaspect dat aangemoedigd werd door de coronaperiode die onderwerpen als thuiswerk, maar ook een grotere gevoeligheid voor de ecologische aspecten of individueel en sociaal welzijn, actueel maakte. Dat leidde tot een helderdere visie die vorm kreeg in een reeks maatregelen waarmee de medewerkers hun voordeel doen: ‘The right to disconnect’, krachtigere technieken voor uitwisselingen op afstand, een flexibelere verloningsstrategie, een aangepast homeworkingsbeleid, enzovoort. Met geregelde enquêtes verzameld via het ‘Butterfly Platform’ dat peilt naar de ingesteldheid van de werknemers en de bekommernissen van het moment.

De behoefte van de teams aan erkenning werd geïdentificeerd als een cruciaal onderwerp. Het bureau ontwikkelde een programma dat op sleutelmomenten op opportune wijze wil communiceren met elke werknemer (verjaardagen, awards, groepswaarden, enzovoort). De kaderleden kregen ook een specifieke opleiding om te kunnen omgaan met de behoefte aan erkenning van iedereen. Burn-out is geen taboe meer: Ogilvy Social.Lab organiseert opleidingen die het mogelijk maken om de tekenen vroegtijdig op te merken. De Wellnessweek kadert in deze sensibiliseringsinspanningen voor psychologisch en lichamelijk evenwicht in een context waar de druk reëel is.

Het dossier maakt melding van een reeks initiatieven die in 2022 opgestart werden en die zich niet beperken tot België, zoals een plan voor sabbaticals, een Diversity Board en een junior board die ‘xChange’ gedoopt werd, alsook een CSR-team. Het interne onderzoek bij de medewerkers van de Ogilvy-groep heeft vastgesteld dat Ogilvy Social.Lab de eerste plaats in Europa bezet (en dezelfde positie bekleedt binnen WPP Belgium). In zijn conclusies benadrukt het dossier dat het succes van de business kan samengaan met een goed mentaal en lichamelijk evenwicht (van het team). En zo hoort het ook.
Specialist
WEWANTMORE (Gold)

In de felbevochten categorie Specialist van het Agency of the Year 2023 trok de onafhankelijke designstudio WeWantMore uiteindelijk aan het langste eind, voor Digizik (Silver) en Fantastic (Bronze).

De studio werd in 2006 opgericht en veranderde in 2018 zijn naam naar WeWantMore, om de ambitie van de 35 medewerkers om altijd meer te willen, te benadrukken. ‘More creativity. More innovation. For our clients and for ourselves’, lezen we onder meer in het dossier dat het bureau indiende en dat in twee expertisedomeinen: branding en interieurontwerp. Dit is wat WeWantMore werkelijk van de concurrentie onderscheidt.

Pinkeye was tot zijn naamsverandering een multidisciplinaire designstudio, waarbij het gros van de omzet kwam uit uitvoerend recurrent werk voor grote klanten zoals Duvel Moortgat, Danone en P&G.

Sinds 2019 wordt WeWantMore daarom bewust gepositioneerd als een studio die gespecialiseerd is in branding en interieurontwerp, dit keer met de ambitie om “strategische ontwerpen te creëren die een echte impact hebben op het leven van mensen en de activiteiten van onze klanten”. Dit betekende geleidelijk afstand namen van puur uitvoerend werk om aldus meer betrokken te raken bij de strategische (re)branding en designuitdagingen van klanten.

Momenteel komt 90% van de activiteit van WWM overeen met 100% van de nieuwe ambitie die vijf jaar geleden gestart werd. Kortom, WeWantMore is erin geslaagd om van een multitask- en uitvoeringsstudio naar een gespecialiseerde en strategische positionering te gaan. Het bureau haalde in 2022 49% van haar inkomsten uit nieuwe klanten.

Vandaag creëren alle experten van WeWantMore voor prestigieuze merken. Op branding vlak zijn de klanten van het bureau onder meer Neuhaus, Spadel, Loop Earplugs, Niko, Sportpaleis Group en Heineken en op het vlak van ontwerpinterieur zitten Accor Live Limitless, Campari Group, Manhattn’s, Exki en McDonald’s in de klantenportfolio.

Het succes van WWM is gebaseerd op een collaboratieve aanpak met zijn klanten, aangezien zijn werk vaak een fundamentele verandering voor het merk inhoudt en bijna altijd een impact op lange termijn heeft. Er komt eveneens een goed partner- en stakeholdermanagement gedurende het hele proces bij kijken.

Daartoe hanteert WWM vier opeenvolgende fases die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:

- ‘Understand & inspire’ (totale onderdompeling in het product of de dienst, het merk, de commerciële en maatschappelijke context van de klant, om insights te genereren),

- ‘Clarify & define’ (key insights omzetten in originele ideeën die clichés en gemakkelijke oplossingen overstijgen),

- ‘Concept & narrative’ (het definiëren van een uniek ‘big idea’ dat de essentie van het merk uitdrukt en een emotionele band creëert met de mensen die met het merk communiceren ),

- ‘Design’ (het uitwerken van design dat mensen op een emotioneel niveau raakt in plaats van op een cognitief niveau, waarbij merken in het hart worden gesloten in plaats van in het hoofd).

Deze beproefde methodologie overtuigde vorig jaar de juryleden van de Dezeen, FRAME en European Property Awards voor de expertise rond interieurontwerp, evenals die van de CB Awards, Pentawards, Design Week Awards en zelfs de Effie op het vlak van de branding expertise.
 
‘Tell someone something and they might forget. Make them feel something and they'll remember.’

Het is een overtuiging die de experts van WeWantMore tot de experimenteerfase doortrekken, in de overtuiging dat dit leidt tot superieur creatief werk, met in-house projecten op het snijpunt van design, kunst en entertainment.

Zo waren er bijvoorbeeld de ‘Sneaker Masks’ die tijdens de lockdown werden gecreëerd (aangezien baskets stof lagen te vergaren, werd er een nieuwe functie voor hen bedacht, namelijk een mondmasker) en ‘The Mush Room’, een toog gemaakt uit schimmels die dus een levend object was dat evolueerde en dit gelijktijdig met het evenement waarvoor het gemaakt was...
 
WeWantMore, zeg dat wel!
DIGIZIK (Silver)

Het avontuur van Digizik begon in 2011, toen François Charles en Grégory Lefillatre als pas afgestudeerde jonkies op een uniek idee kwamen: artiesten en merken samenbrengen.
 
Twaalf jaar later kan Digizik er prat op gaan het eerste en vooral enige Belgische bureau te zijn dat gespecialiseerd is in muziek en entertainment. Tot dusver heeft het meer dan 400 projecten voor 150 artiesten en 60 merken op zijn teller. Die werden met meesterlijke hand in goede banen geleid door een dertigtal virtuoze dirigenten met talent in de synchronisatie van het door het bureau ontwikkelde dienstengamma voor merken die een reële culturele impact willen creëren.
 
Het aanbod van Digizik berust op wat de oprichters de “Heilige Drievuldigheid” noemen – merken, creators en communities – en een uniek recept: een subtiele mengeling van marketingdoelstellingen, authentieke verhalen en verbindende ervaringen.
 
“Thinking like a creator, acting like a producer.” Muziek en productie gaan uiteraard hand in hand. Ook op dat vlak zette Digizik de nodige middelen in: motion en graphic design, videoregie (die niet hoeft onder te doen voor het werk van de majors) en zelfs 3D development. De productiecapaciteiten van het bureau zijn exponentieel gegroeid en tillen alle verwezenlijkingen naar een hoger niveau.
 
Kers op de taart, alle strategische en creatieve inspanningen worden ondersteund door media-aankoop en campagneplanning die ervoor zorgen dat ze de juiste doelgroepen en doelstellingen bereiken.
 
De klanten van het bureau behoren tot drie types: artiesten (Stromae, Angèle, Ed Sheeran…), merken (MIVB, VW, Google…) en entertainment (Amazon, Warner, Sony Music…).
 
Het bureau is ook aanwezig in Parijs en genereert vandaag 78% van zijn inkomsten dankzij zijn unieke positionering. Daardoor slaagde het bureau erin zich internationaal te onderscheiden (NRJ Music Awards, Social Music Awards en de D&AD Music Video).
 
“Wij zijn geïnteresseerd in cultuur. In de evolutie van communities en creators. In artiesten als Stromae, Beyoncé of Travis Scott. Zij zijn meer dan makers, meer dan artiesten. Ze zijn een merk, een ervaring, een universum. Ze zijn een cultuur. En dat is precies waar wij als Digizik naartoe evolueren. We evolueren van muziek en entertainment naar kunst, lifestyle, sport en Web 3.0. En dat met onze ogen en oren steeds meer gericht op Vlaanderen en de rest van de wereld."
 
Music Maestro!
FANTASTIC (Bronze)

Omdat het almaar moeilijker wordt het juiste talent te vinden op de jobmarkt en employer branding daarin een sleutelrol kan spelen, specialiseert het Gentse bureau Fantastic zich sinds 2013 onder andere in deze discipline.
 
Het bureau legt zich met andere woorden toe op de bouw van sterke, authentieke en herkenbare employer brands (met inbegrip van de uitwerking van het creatieve koepelconcept tot de externe activatie toe). Bedoeling: ervoor zorgen dat medewerkers zich makkelijker met hun werkgevers kunnen identificeren, wat hun trouw ten goede komt; anderzijds kunnen werkgevers sneller de juiste kandidaten aantrekken. Daarnaast legt Fantastic zich ook toe op interne employer branding, touchpoint optimalisatie en recruitment marketing.
 
Eigen aan de recht-door-zee aanpak van het bureau dat onder andere werkt voor McDonald’sTelenet en de Federale Politie, is onder andere hun focus op de authentieke verhalen en data van de bestaande werknemers, Zij spelen immers de hoofdrollen in je employer brand en worden zo de walkin’ talkin’ livin’-reclame van hun bedrijf. Andere pijler in de Fantastic-visie: de bij voorkeur lange termijn partnerships met klanten die employer branding behandelen als een onderdeel van de corporate brand.
 
In combinatie met de ongebreidelde ambitie van het bureau wierp deze benadering haar vruchten af. Fantastic zette in 2022 een stevige groei van meer dan 35% neer en wil daar tegen 2023 nog 20% bij doen. Het won 14 van de 18 pitches waaraan het deelnam en lanceerde 76 campagnes.

De ondertussen 23 werknemers die verdeeld zijn over drie teams (client, creative en strategy) onder de algemene leiding van managing director & partner Guy Wilssens (foto) delen allemaal talent, motivatie en een passie voor employer branding.
 
Wist je trouwens dat Fantastic dat sinds 2020 een onderdeel is van 62Miles (een netwerk van bureaus die streven naar excellentie in marketing en tech, waarbij ook mortierbrigade en Only Humans aangesloten zijn) topresultaten behaalde bij het onderzoek ter voorbereiding van het Great Place to Work-label dat 62Miles in 2022 toegekend kreeg? Niet slecht voor een bureau actief in de HR-sector dat aldus- als enige employer branding agency - toont dat het doet wat het predikt en er nog resultaten mee haalt ook.
Most Entrepreneurial Agency
SPRINGBOK (Gold)

Ons Most Entrepreneurial Agency of the Year 2023 is Springbok, dat tegelijk een Bronze pakt in de categorie Positive Impact.

Het was dan ook een welgevuld jaar van organische groei en overnames voor het bureau onder leiding van Kim Verhaeghen (foto) en Sammy Colson dat in 2014 als start-up opgericht werd en sinds 2020 kan rekenen op de steun van investeringsfonds Indufin.

Aan de basis van deze sterke uitbreiding ligt vandaag net als in de begindagen de ambitie om te evolueren naar een toonaangevend brand tech agency voor duurzame groei. “Onze ambitie wordt aangedreven door onze missie”, aldus de co-CEO’s daarover. “We willen grote merken helpen om duurzaam te worden en duurzame merken om te groeien.”

Die missie willen ze vooral nationaal als internationaal waarmaken en bijgevolg is het noodzakelijk voldoende schaal te bereiken. Met dezelfde doelstelling voor ogen komt het eropaan de beste te zijn in technologie, data, brand thinking en creativiteit enerzijds en specialisten in duurzame marketing anderzijds. “Die combinatie zal het verschil maken”, zeggen de oprichters nog. “Voor onze klanten en voor onze planeet.”

Binnen dat kader bleken de afgelopen maanden strategisch doorslaggevend voor Springbok, want het bureau deed drie belangrijke overnames waarmee het zijn positie aanzienlijk wist te versterken. De eerste – in februari 2022 - betrof het Nederlandse B Corp-bureau Dawn dat sinds zijn ontstaan inzet op mission-driven growth en emblematische spelers als Triodos Bank, Oxfam en Greenpeace tot zijn klanten mag rekenen.

In maart 2022 was het dan tijd om te investeren in de Antwerpse vestiging van takeaway bureau Joe Public dat dankzij zijn Nederlandse en Zuid-Afrikaanse vestiging in combinatie met de digitale expertise van Springbok meteen beschikt over de slagkracht van een groot bureau.

In december 2022 volgde tot slot de overname van het Belgische Make Sense: ook dat bureau is in het bezit van een B Corp certificering en speelt een Europese voortrekkersrol op het vlak van duurzame communicatie. Vanuit zijn specialisatie in CSR en impact werkt Make Sense voor klanten als VDK Bank, Renewi and Umicore. Kers op de (recente) taart was de overname van het bekende Gentse bureau Duke & Grace.

Daarmee telt Springbok voorlopig meer dan 400 medewerkers, verspreid over een zestal vestigingen in België en Nederland. Samen moeten al deze mensen steeds meer een enkel merk, een enkel team, een enkele cultuur vormen. “Wie van welk bedrijf kwam zou niet meer merkbaar mogen zijn en klanten zouden niet mogen merken dat er verschillende teams bestonden. Daarom worden Dawn, Make Sense en Duke&Grace in 2023 omgedoopt tot Springbok. De twee laatste zullen we samen onderbrengen in een enkele vestiging in Gent; ook onze Nederlandse bureaus zullen we samenvoegen in een enkel kantoor in Amsterdam”, aldus ”, aldus de oprichters.

Een welverdiende titel dus en dat zullen de co-CEO’s niet tegenspreken: “We hebben Belgisch toptalent binnengehaald en belangrijke pitches gewonnen. We hebben alle entiteiten samengevoegd tot één P&L, om nog meer geïntegreerd te kunnen werken, … We werken aan de uitrol van de reclameformule Joe Public Take-Away. Onze tech start-up voor performance marketing groeit snel. Ons datateam is organisch in omvang verdubbeld, … Het was een rollercoaster, maar de inspanningen werpen hun vruchten af en we hebben veel positieve aantrekkingskracht, zowel bij klanten als bij medewerkers."

Er worden alvast plannen gesmeed om Springbok ook buiten de Benelux te versterken. Maar eerst wordt er reikhalzend uitgekeken naar het moment waarop Springbok Mechelen zijn nieuwe vestiging in de Sint-Albertuskerk kan betrekken. Minstens voor de volgende honderd jaar, naar verluidt.
PROFIRST (Silver)

Profirst dat in 1989 opgericht werd door Bruno Pani, in partnerschap met Jean-Philippe Maes en Bernard Stas, is een onafhankelijk Belgisch bureau gespecialiseerd in events. Het heeft kantoren in Brussel, Parijs, Londen en Shanghai, wat al getuigt van ondernemerschap.
 
Sinds de begindagen bestond de USP van Profirst erin events te beschouwen als een volwaardig medium. Door creativiteit, innovatie en design te combineren, wil het bureau events creëren die garant staan voor een onvergetelijke ervaring, waarover mensen praten en die een duurzame impact genereren. “Door nieuwe standaarden te bepalen heeft de impact van Profirst op de markt aan eventcommunicatie een volwaardige plek toebedeeld in de communicatiemix van de grote merken”, aldus de oprichter.
 
Maar het ondernemerstalent van Bruno Pani kwam het allerbest tot uiting toen hij  het hoofd moest bieden aan de gezondheidscrisis en de herhaaldelijke lockdowns; die kwamen immers aan als een mokerslag binnen de eventsector.
 
“We hebben de vrijetijd die door de pandemie ontstond gebruikt om ‘The Value Shift’ te starten”, aldus Bruno Pani. “Onder de codenaam ‘Imagine 2025’ creëerden we een nieuw paradigma voor het bureau, hebben we het besturingssysteem van de evencommunicatie-industrie uitgedaagd en strategische perspectieven op lange termijn geopend voor de hele groep.”
 
‘Imagine 2025’ is een intern project, bedoeld om het bureau te heruitvinden, om het een niveau hoger te tillen. Aan de hand van een reeks workshops bepaalden Bruno Pani en zijn troepen de perspectieven tegen  2025 en legden ze een agenda vast: ‘We sell ideas and creativity’ (herstructurering en ontwikkeling van de creatieve studio als perfect geïntegreerde entiteit), ‘A digitally driven market’ (oprichting van een spin-off die zich bezighoudt met technologische O&O, digitale expertise en contencreatie), ‘We are people’s business’ (implementatie van een volwaardige HR-dienst en invoering van een sterk ‘Caring’ beleid) en last but not least, ‘Sales forces shifted from "market to agency" to "agency to market"’ (verfijning van de bureaupositionering en versterking van de naambekendheid, met optimalisatie van de interne processen en aandacht voor pitches).
 
Het opmerkelijkste wapenfeit van Profirst tijdens deze moeilijke periode, was ongetwijfeld de winst van het contract dat de logistiek van de Waalse vaccinatiecentra moest aansturen: een mooi voorbeeld van veerkracht voor een bureau dat historisch vooral gericht was op luxe.
 
In totaal opende en beheerde Profirst 55 centra in Wallonië; het diende zo’n 1,8 miljoen vaccins toe en mobiliseerde 450 mensen per maand. “Menselijk gezien verzekerde Profirst aldus veel mensen en leveranciers van een professionele activiteit, tijdens een periode van gedwongen sluiting. Het versterkte de lokale talentnetwerken, de solidariteit en de energie”, aldus een trotse Bruno Pani.
 
In een ander register is ook de overname van de vroegere Club van Lotharingen die omgedoopt werd tot The Merode ook een mooi voorbeeld van de onweerstaanbare behoefte om vooruit te gaan die de ondernemer en zijn teams drijft. Iets meer dan een jaar na de effectieve heropening in november 2021 telt de Club zo’n dertigtal bedrijven aangesloten bij de Corporate Club en 1.600 individuele leden, van wie 40% vrouwen. Dat is helemaal niet slecht als je weet dat het jaarlijkse lidgeld schommelt tussen 850 tot 2500 euro voor individuele leden en van 15.000 tot 30.000 euro voor corporate leden.
 
“Het ‘Imagine 2025’ plan heeft ons in staat gesteld om de inkomstenstromen en de teams van de groep te stabiliseren, met als neveneffect een sterkere onafhankelijkheid ten opzichte van de potentiële instabiliteit van de markt en het bedrijf”, besluit Bruno Pani. “Profirst heeft nu alle kaarten in handen om zich verder te ontwikkelen in nieuwe sectoren en vakgebieden, maar ook om de herstructurering van het bureau te implementeren. Dit jaar beginnen we aan de lange, moeizame weg naar de B Corp-certificering en creëren we een nieuwe start-up in Digital & Neo-Communication, met de ambitie alle evoluties van de markt inzake immersieve beleving en content creatie te volle te verkennen.”

Archief / AWARDS