Fr

AWARDS

Cannes Lions: alle Grand Prix

Zaterdag 26 Juni 2021

Cannes Lions: alle Grand Prix

In juni 2018 zorgde "#BloodNormal" voor het maandverbandmerk Bodyform van de Zweedse groep Essity voor opschudding op de Cannes Lions en won de Glass Lion for Chance; die bekroont reclame die zich ontdoet van genderclichés. Deze vaak bekroonde campagne van het Britse bureau AMV BBDO wil de taboes rond menstruatie doorbreken: ze wijst op de pijn en de vragen waarmee jonge meisjes te maken krijgen en durft bloed, echt rood bloed te tonen. Dat was nog nooit gebeurd in de reclame waar regels meestal gesymboliseerd worden door een vreemde blauwe vloeistof.  

Enkele maanden later wint dezelfde tandem Essity - AMV BBDO opnieuw karrenvrachten prijzen met "Viva La Vulva". De spot is opgebouwd uit beelden die zingende vrouwelijke geslachtsorganen symboliseren (de song is 'Take Yo Praise' van Camille Yarbrough) en loopt uit in een lange generiek waarin vrouwen van alle leeftijden en alle rassen antwoorden op de vraag wat een perfecte vagina is. Grappig, doordacht en nooit vulgair is deze campagne die een wereldwijd succes wordt.  

Het derde bedrijf heet 'Wombstories'. Deze campagne moet sensibiliseren voor de pijn die vrouwen met endometriose lijden. Ze vertrekt vanuit '#PainStories', een platform waar je onder andere een 'pijnwoordenboek' vindt, een collectie nieuwe woorden om de pijn in kwestie te beschrijven op basis van de door vrouwen gegeven beschrijvingen. Om elk woord te illustreren deed AMV BBDO een beroep op artiesten van wie de werken een verbale en visuele taal scheppen om vrouwen te helpen zich makkelijker te uiten. De spot bij de campagne toont de binnenkant van een vrouwenlichaam en vertelt duizend en een facetten van het intieme leven dat zich daar afspeelt. Onze baarmoederverhalen zijn nooit simpel, aldus het merk, in een combinatie van gefilmde en animatiebeelden op de tonen van een prachtige soundtrack (Pumarosa). Ook hier wil deze spot van meer dan drie minuten de vooroordelen en taboes rond het intieme leven van de vrouwen doorbreken.  

Het is de vaakst bekroonde campagne in Cannes dit jaar: ze won vier GP's (Titanium, Health & Wellness, Film en Film Craft). 

Purpose driven op ieders lippen  

Naar het voorbeeld van deze Britse campagne bekroont deze editie van de Cannes Lions 2020-21 naast enkele reclame-UFO's vooral purpose driven werk.  

Die trend dateert zeker niet van gisteren: de Cannes Lions zetten al jaren de toon als het om maatschappelijk engagement gaat. Wat wel verschuift, is dat merken en hun bureaus voortaan prat gaan op story-doing, iets waarbij ze goed geholpen worden door de technologie. Met almaar vlottere expressiewijzen en vertelvormen, gaande van videogames tot sociale media met inbegrip van de lineaire media, waar cultuur en entertainment strategische hefbomen worden om merkproblematieken aan te pakken.  

Van woorden naar daden

Dit is inderdaad wat het grootste deel van de Grand Prix kenmerkt (ze staan allemaal hier): of het nu gaat om ecologie, solidariteit, inclusie en alles wat onder de noemer meaningful attitude valt, merken beperken zich niet langer tot woorden, maar ze komen in actie en bieden oplossingen. En het meest opvallende is dat deze trend overal aanwezig is, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de uitzonderlijke 'Naming the invisible'-campagne van Ogilvy Pakistan voor telecomoperator Telenor.

Corona, iemand?

Volgende vaststelling: het viel te vrezen dat campagnes die op een of andere manier te maken hadden met de pandemie zouden overheersen. Dat bleek verrassend genoeg niet het geval. Met uitzondering van 'Courage is everything' van Dove en de 'Shutter Ads' van Heineken is er amper een spoor van bij de GP's. Sterker nog, corona wordt grotendeels overschaduwd door andere aandachtsgebieden: het klimaat, gelijkheid, inclusie. Daarover later zeker meer.
De vaakst bekroonde campagne
"#WombStories" (AMV BBDO London / Essity)
Titanium + Health & Wellness + Film + Film Craft
De grote winaars
"Stevenage Challenge" - David Madrid & Miami / Burger King
Direct + Social & Influencer + Brand Experience & Activation
"Sick Beats" (FCB Health / Woojer)
Pharma + Radio & Audio 
"Naming the invisible by Digital Birth Registration" (Ogilvy Pakistan / Telenor)
Media + Mobile
"Courage is Beautiful" (Ogilvy London & Toronto / Dove)
Print & Publishing + Industry Craft
... en de andere
"You can't stop us" (W+K Portland / Nike)
Film
"Crocodile Inside" (BETC Paris / Lacoste)
Film
"Moldy Whopper - Day 28, 32, 35" (Ingo Stockholm, David Miami, Publicis Bucarest / Burger King)
Outdoor

"Shutter Ads" (Publicis Italy / Heineken) 
Outdoor 
"Village Electrique" (Publicis Conseil / Renault)
Outdoor
"H&M Looop" (AKQA Stockholm / H&M) 
Design
"Notpla" (Superunion London)
Design
"Boards of Change" (FCB Chicago / City of Chicago)
Media
"Superb Owl" (R/GA San Francisco / Reddit)
Social & Influencer
"Contract for Change" (FCB Chicago + New York / AB Inbev)
PR
"The Bread Exam" (McCann Paris / Spinneys / Lebanese Breast Cancer Foundation)
PR
"Can't Touch This" (Goodby Silverstein & Partners San Francisco / Cheetos)
 Creative Strategy
"Saylists" (Rothco Dublin / Warner Music Group) 
Creative Data
"Tienda Cerca" (DraftLine Bogota / AB InBev)
Creative eCommerce
"Raising Profiles" (FCB Inferno / The Big Issue / LinkedIn)
Creative eCommerce
"Act for Food" (Marcel Paris / Carrefour)
Creative Business Transformation
"True Name" (McCann New York / Mastercard)
Brand Experience & Activation
Astronomical" (Epic Games / Fornite)
Digital Craft 
"In love we trust" (Dentsu McGarrybowen Taipei City / Sinyi Reality)
Entertainement
"Swipe Night" (72andSunny / Tinder)
Entertainement
"Lil Nas X - Old Town Road ft. Billy Ray Cyrus" (PrettyBird Culver City / Columbia Records NY)
Entertainement for Music
"Feed Parade" (Gut Agency São Paulo / Mercado Livre)
Entertainement for Music
"Eternal Run" (Edelman London / Asics)
Entertainement for Sport

"Salla 2032" (Africa DDB São Paulo / House of Lapland)
Entertainement for Sport
"Degree Inclusive" (Wunderman Thompson Buenos Aires / Unilever)
Innovation 
"I Am" (VMLY&R São Paulo / Starbucks)
Glass : The Lion for Change
"Calculator" (Farm Stockholm / Doconomy) 
Sustainable Development Goals
"#Still Speaking Up Deep Truth" (Publicis Mexico & Latvia / Propuesta Vivica + Reporters Sans Frontières) 
Grand Prix for Good
"Addresspollution.org" (AMV BBDO / Central Office for Public Interest)
Grand Prix for Good Health
"Crazy Dreams" (W+K Portland /Nike)
Creative Effectiveness 

Archief / AWARDS