Fr

MEDIA

The Big Game, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdag 26 Maart 2021

The Big Game, door Fred Bouchar (MM)

De Belgische consultant Pierre Maes, schreef ter gelegenheid van de uitgave van zijn boek ‘Le Business des droits TV du foot’ in 2019 in Le Figaro: “Alle rechthebbenden dromen ervan de GAFA massaal in sport te zien investeren. Maar Amazon, Netflix, Facebook of Google zijn uiterst voorzichtig met sportinhoud. In tegenstelling tot alle huidige spelers die zich de laatste jaren op de sportrechten gooien, pakken zij het heel geleidelijk aan. De GAFA zijn bedrijven in volle groei. Terwijl alle spelers die de afgelopen 20 jaar de prijzen hebben opgedreven, de commerciële kanalen die van reclame leven, de betaalkanalen of, in mindere mate, de telecombedrijven, imperiums in verval zijn. Deze bedrijven sterven een langzame dood en begaan een wanhoopsdaad door te veel te bieden. De GAFA kijken toe vanop een afstandje, in de wetenschap dat hun model kan rekenen op een felle groei.”
 
Twee jaar later, en dankzij de wereldwijde gezondheidscrisis die deze brutale groei nog versterkte, evolueert de situatie: de GAFA beperken zich niet langer tot observatie, maar ze stappen in de ring. Amazon in de hoofdrol.
 
Een paar dagen geleden legde het bedrijfje van Jeff Bezos 10 miljard dollar op tafel om een deel van de NFL-rechten voor de volgende 10 seizoenen van het Amerikaanse voetbal te bemachtigen.
 
Tien jaar lang een miljard dollar per jaar om zijn Prime Video-service te bevoorraden. Klein bier - Bud Light? - voor Amazon: 1 miljard is iets minder dan een kwart van het budget dat de groep vorig jaar in content investeerde, 4% van de omzet van zijn abonnementsdiensten en minder dan 0,5% van zijn totale omzet.
 
Gezien over een periode van tien jaar is deze investering van 10 miljard in live sport ongezien, of het nu is bij Amazon of eender welke andere speler op het web of in SVOD. De instap van Amazon heeft ook het toegangsticket van alle NFL-partners de hoogte ingejaagd, ondanks het aantal kijkers dat het afgelopen seizoen met bijna 10% is gedaald. Uiteindeling vangt de Amerikaanse competitie 100 miljard voor de uitzending van haar wedstrijden tussen 2023 en 2033. Ter vergelijking: de rechten voor het seizoen 2016-2017 alleen bedroegen 5,5 miljard. Gezien de context zouden Fox, CBS, ESPN en NBC die traditioneel deze rechten delen, dat bod van Amazon liever niet gezien hebben.
 
Overigens toont de opmars van Amazon in de sport dat SVOD ook hier het te volgen model lijkt te worden. Dat blijkt onder andere uit het feit dat de vier bovengenoemde spelers de NFL-wedstrijden geheel of gedeeltelijk in hun service aanbieden: Tubi voor Fox, Paramount + voor ViacomCBS, ESPN + voor Disney en Peacock voor NBC. Doo advertenties alleen kunnen ze hun investeringen in sportrechten immers niet meer terugverdienen.
 
De NFL en Amerika zijn ver van ons bed, zou je kunnen zeggen. Toch komt de schaduw van Amazon steeds dichter in de buurt van het territorium van de EBU. Sinds 2019 heeft de e-commercegigant de rechten op de Masters 1000 en de ATP 500 tennis voor Groot-Brittannië in handen; in Italië kocht hij de 16 beste Champions League-wedstrijden op woensdagavond tot 2024; in Frankrijk deelt hij de rechten op Roland Garros voortaan met France Télévisions, met een reeks sterren van de openbare omroep onder wie Amélie Mauresmo, Marion Bartoli en Fabrice Santoro.
 
In dit tempo, en als Google en Facebook toevallig besluiten om ook de strategie van Amazon te volgen, is het niet langer de vraag of de klassieke lineaire zenders – privé of openbaar - het zich nog lang kunnen veroorloven om in live sport te investeren. Maar wel wanneer ze definitief buiten spel zullen staan.

Archief / MEDIA