Fr

TECH

YouTube, online hate speech kampioen?

Dinsdag 25 Februari 2025

YouTube, online hate speech kampioen?

Nog niet zo lang geleden waarschuwde VN-secretaris-generaal Antonio Guterres bij de Mensenrechtenraad in Genève ervoor dat het terugschroeven van factchecking en moderatie op de sociale netwerken “de deur openzet voor meer haat, meer bedreigingen en meer geweld”. Dat zijn woorden niet uit de lucht gegrepen zijn, blijkt uit onderzoek van Bodyguard dat een toename van giftige content vaststelt en verschillende belangrijke trends in schadelijk gedrag op sociale netwerken onderscheidt.
 
Bodyguard heeft als missie bescherming te bieden tegen wantoestanden op sociale netwerken: het ontwikkelde een oplossing voor social listening en bescherming tegen hate speech op sociale netwerken. In het kader van deze missie nam de structuur haat en cyberpesten onder de loep.
 
Tussen december 2023 en december 2024 onderzocht Bodyguad aldus 3,8 miljard comments op de sociale netwerken in meer dan 45 talen. Die werden verwerkt in een verslag, dat als titel ‘Observatory of online interactions’ meekreeg. Voor zover dat nog nodig was, bevestigt het de toename van online haat: in 2024 steeg de hoeveelheid haatdragende content met 16%, waarbij beledigingen (30%) de meest voorkomende vorm waren, gevolgd door vijandige houdingen (20%), racisme (4%), bodyshaming (1,8%) en LGBTQIA+-discriminatie (1,5%).
Een andere, meer verrassende bevinding: voor zover het kan worden beschouwd als een sociaal netwerk, is YouTube (8,3%) het meest getroffen platform, ver voor Facebook (5,5%), dat nochtans 500 miljoen gebruikers meer gebruikers heeft dan de site voor video sharing van (2,5 miljard). Met zijn 619 miljoen gebruikers klokt X af op 6,5% en Instagram (2 miljard) op 3,6%. 
Op YouTube neemt een aanzienlijk deel van de online haat de vorm aan van beledigingen (28%), algemene haat (19%) en racisme (6%). Dit weerspiegelt een verscheidenheid aan vormen van giftig discours die niet beperkt zijn tot één categorie.
 
Het feit dat YouTube voor deze kwestie hoger scoort dan X of Facebook kan verrassend lijken, aangezien de twee laatste vaak in de schijnwerpers staan als het over online hate speech gaat. Bovendien wordt YouTube over het algemeen gezien als een plek die zich vooral toespitst op video content en niet zozeer op directe interactie via commentaren. Het resultaat kan worden verklaard door de grote hoeveelheid content die dagelijks op YouTube wordt gegenereerd en door een moderatiekader dat laten we zeggen voor verbetering vatbaar is. Hoewel YouTube beweert elk kwartaal miljoenen hatelijke commentaren te verwijderen, blijven tal van onderzoeken aantonen dat er nog steeds problematische content gecommercialiseerd wordt op het platform.
 
Net als anderen benadrukt Bodyguard het belang van proactieve moderatie en samenwerking tussen publieke en private spelers om deze vorm van toxisch gedrag te beperken.

Archief / TECH