Fr

PARTNER CONTENT

Partner Content - VO Europe: een human centric bureau dat verbinding maakt met Europese burgers via authentieke en innoverende ideeën

Zondag 24 November 2024

Partner Content - VO Europe: een human centric bureau dat verbinding maakt met Europese burgers via authentieke en innoverende ideeën

In juni meldde VO Europe de komst van Babak Hosseiny als executive creative director. Voor hij VO Europe kwam versterken werkte Babak Hosseiny gedurende 12 jaar bij ICF Next, waar hij uiteindelijk brand & citizen strategy Lead E&A werd.
 
In zijn nieuwe bureau zal zijn missie er onder andere in bestaan te inspireren tot een nieuwe creatieve cultuur en een ‘idea driven’ visie. Hij legde ons uit hoe.
 
Maar eerst: waarom besloot je om bij VO Europe te beginnen? Wat sprak je aan in het bureau en in de groep?
 
Ik kende VO Europe van naam, omdat ik ze vaak tegenkwam in de lijst van deelnemende bureaus voor Europese aanbesteding, maar meer ook niet.
 
Het was mijn vriendin Martine Clerckx (founder & societal strategist Wide Group, nvdr), die al met VO gewerkt had en die me op een dag aanraadde om contact met hen op te nemen, omdat ze ervan overtuigd was dat er een ‘natuurlijke match’ was tussen het bureau en mezelf.
 
Dus deed ik dat. Ik ontmoette de directie en inderdaad, het klikte meteen, in die mate dat ze me meteen de kans boden om mee te werken aan een project.
 
Voor mij was dat de ideale gelegenheid om te zien of de chemie werkte, niet alleen met het management, maar ook met de teams. Al snel besefte ik dat de eerste indruk juist was: de mensen waren echt heel fijn en professioneel. En de structuur van het bureau, en meer in het algemeen die van de groep, was echt dynamisch.
 
Bovendien was ik bijzonder onder de indruk van het feit dat iedereen in het bedrijf mijn menselijke en ecologische waarden deelde. Dat zijn binnen het bureau geen loze woorden, maar concrete principes die elke dag in de praktijk worden gebracht.
 
Net als de nieuwe dynamiek die de groep drijft én de doelstelling om het bureau in al zijn aspecten meer creativiteit mee te geven, overtuigden al die vaststellingen me om me opnieuw te settelen, ook al was ik dat helemaal niet van plan na 12 jaar bij ICF Next.
 
Hoe positioneert VO Europe zich en welke ambities koesteren jullie op middellange/lange termijn?
 
Ik besefte ook snel dat er veel potentieel was binnen VO Europe. Het bureau is betrokken bij een groot aantal contracten, voornamelijk voor event communicatie, waarvoor het perfect gepositioneerd is, maar was het niet ook tijd om meer campagnecontracten te zoeken, waaraan VO Europe tot dusver uitsluitend meewerkte als partner van andere bureaus?
 
Dat is mijn belangrijkste taak: het strategisch-creatieve aspect een centrale plaats geven binnen het bureau en tegelijkertijd een dynamiek creëren die ons in staat stelt om andere soorten contracten aan te gaan.
 
Het is een grote uitdaging, die een hele reeks veranderingen met zich meebrengt, maar ik heb gemerkt dat alle medewerkers daar heel open en enthousiast over zijn.
 
Hoeveel medewerkers zijn er in feite? En welke expertises zijn vertegenwoordigd binnen het team van VO Europe? 
 
VO Europe heeft een nogal ongebruikelijke structuur, met 80 tot 90 medewerkers, onder wie productmanagers, content specialisten en verschillende strategen, net zoals een heel team dat zich bezighoudt met new business.
 
Dat is de uitdaging voor alle bureaus die actief zijn in de Europese institutionele sector en die over voldoende middelen moeten beschikken, niet alleen om de lopende contracten te beheren (waarvoor we telkens een soort task force oprichten), maar ook en vooral om te reageren op aanbestedingen. De in te dienen dossiers zijn vaak heel omvangrijk en vervolgens is het lang wachten op de beslissing die weken of maanden op zich kan laten wachten.
 
Je moet dus sterk in je schoenen staan om zo'n investering in mankracht, tijd en geld aan te kunnen. Daaraan voegen we vandaag een creatieve laag toe, zodat ons bureau zich ook kan toeleggen op campagnes.
 
Hoe denk je daar concreet in te slagen? Wat heb of ga je voorzien om deze missie te volbrengen?
 
Mijn opdracht kan als volgt worden samengevat: bij VO Europe een nieuwe creatieve cultuur en een ‘idea driven’ bouwen en de ontwikkeling van vaardigheden op het vlak van creatieve communicatie en innovatie versnellen. Dat zal gebeuren in samenwerking met mijn partners Michael Malengrez (General Manager) en Gaëlle Pellon (Head of EU Strategy & Business Development). Last but not least en in samenwerking met de andere bureaus van de groep zal ik de VO Groep helpen te positioneren als een belangrijke speler bij de multidisciplinaire creatieve bureaus.
 
De bepaling van een ‘idea driven’ visie is uiteraard de grootste uitdaging, omdat het een diepgaande transformatie van de interne werking en processen met zich meebrengt. Dat proces wil ik tot een goed einde brengen, niet door dingen te forceren, maar door voort te bouwen op wat er al bereikt is en op het bestaande positieve momentum.
 
Ook dat is wat me aantrok in VO. Er heerst een ondernemersgeest die verloren gaat in sommige andere bureaus die zelf bijna een instituut worden. Hier is dat niet het geval: mensen beheren projecten hier zoals een echte ondernemer dat zou doen en zijn nooit bang om hun handen vuil te maken.
 
VO Group lanceerde onlangs The Little Voice, een nieuw creatief bureau. Zijn er synergiën tussen VO Europe en The Little Voice? Welke? En hoe zit dat met VO Event?
 
Het is de bedoeling dat we uiteindelijk kunnen samenwerken aan bepaalde projecten, als de gelegenheid zich voordoet.
 
Dit is tot op zekere hoogte al het geval, maar op dit moment concentreert de CD van elk bureau zich op zijn eigen speelveld, zodat we op een gegeven moment bruggen kunnen slaan naar onze collega's, elkaar kunnen uitdagen en kunnen zien hoe we elkaar kunnen aanvullen bij bepaalde projecten en contracten. Het is zeker niet de bedoeling silo's te creëren, wel om een constante dialoog mogelijk te maken.
 
Van onze kant hebben we gewerkt aan een nieuwe positionering en een nieuwe slogan: ‘Europe at Heart’. Deze slogan bevestigt ons engagement om, door middel van onze expertise in de uitwerking van evenementen en creatieve campagnes, vorm te geven aan een toekomst die de Europese waarden hoog in het vaandel draagt en waarin burgers zich meer dan ooit verbonden voelen.
 
Kortom, VO Europe is een human centric bureau dat met authentieke en innovatieve ideeën verbinding maakt met de Europese burgers.
 
Met zijn drie structuren biedt VO Group een atypisch aanbod op de markt. Is dat hoe jullie inspelen op de toekomst van communicatie?
 
Ik denk dat de toekomst van creatieve communicatie zich in de eerste plaats zal richten op de observatie van de maatschappij, zonder zich te beperken tot reclameclichés!
 
Wat er buiten het bureau gebeurt, en meer in het algemeen binnen de groep, of het nu gaat om politiek, de samenleving, het klimaat of nieuwe technologieën en de komst van AI, beïnvloedt onvermijdelijk wat er binnen het bureau gebeurt. Dit betekent dat we onszelf moeten blijven uitdagen en ons moeten afvragen of we gewoon herhalen wat we al weten of dat we wat we weten toepassen op wat er in de maatschappij gebeurt?
 
Met andere woorden, in de huidige maatschappij wordt onze creatieve rol voortdurend opnieuw gedefinieerd en ik ben ervan overtuigd dat VO, met zijn drie structuren en zijn vereenvoudigende dynamiek inderdaad het juiste antwoord is op alles wat nog komen gaat ...

Archief / PARTNER CONTENT