Fr

PARTNER CONTENT

Hoe meer first-party data verzamelen via Gamification

Maandag 18 September 2023

Hoe meer first-party data verzamelen via Gamification

Freedelity dat gespecialiseerd is in innovatieve methoden voor het verzamelen en verwerken van retail data, maakte een serie video's over de uitdagingen waarmee retail af te rekenen krijgt.

De eerste drie video’s waren gewijd aan de organisatie van data, het belang van privacyvriendelijk datamanagement en de uitdagingen die het aangekondigde einde van papieren folders met zich meebrengt.

Deze keer gaat het gaat over ‘gamification’ of hoe de toepassing van de codes en mechanismen uit de gamingsector op sectoren waarvoor ze niet bedoeld zijn, de verzameling van first-party data kan versterken.

Dit wordt geïllustreerd door twee inspirerende cases van LuckyCycle voor Intermarché en Yves Rocher.
 
Als historische partner van Freedelity creëert dit bedrijf, dat wordt geleid door Nicolas Coppée (foto) sinds 2013 gepersonaliseerde digitale ervaringen voor klanten van retailers door gaming te integreren in de customer journey. “In retail kan gamification het verzamelen van first-party data versterken, des te meer nu de third party cookies zullen verdwijnen en first-party data almaar belangrijker worden”, aldus Nicolas Coppée. “Dat komt omdat een game aantrekkelijk is en de betrokkenheid stimuleert.”
 
“Meestal hebben games drie hoofddoelen: anonieme bezoekers omzetten in leads, de omvang van het winkelmandje of het aantal conversies verhogen en klanten betrekken en inspireren.”
 
De kiosken van Intermarché
 
De stelling wordt geïllustreerd door een eerste case, gepresenteerd door Cyrielle Boi van Intermarché, en betreft rekruteringsmechanismen via een kiosk uitgerust met een eID-kaartlezer.
 
“Elke keer we dit soort actie voeren, helpt dat ons aanzienlijk om heel wat klanten te werven. Maar als je zo’n actie in de winkel voert, zorg er dan voor dat ze eenvoudig en snel verloopt. Anders zullen er veel klachten komen”, adviseert Cyrielle Boi.
 
De Summer Crush van Yves Rocher 
 
Estelle Hunt, e-CRM & Partnerships Manager bij Yves Rocher, heeft het over een zomerse gamification actie via e-commerce, geïnspireerd door de bekende game Candy Crush.
 
Ze legt uit dat gamification het mogelijk maakt de shops o^p welbepaalde momenten te animeren, de traffic te boosten, data en opt-in te verzamelen, en de KPI’s te versterken.
 
De ‘Summer Crush’ genereerde een participatiepercentage van 30% en 26% nieuwe leads, alsook een conversiepercentage van 160% na een campagne van vier weken.
 
“De volgende etappe zal bestaan uit de implementatie van een omnichannel game”, besluit ze, duidelijk tevreden over haar samenwerking met Freedelity en LuckyCycle.
 
Bekijk de video hier.

Archief / PARTNER CONTENT