Fr

PARTNER CONTENT

Peter Van Wijnaerde (Teamleader): "Meestal wordt er met bureaus gesproken over awards, terwijl je niet mag vergeten dat ze ook rendabel moeten zijn"

Zaterdag 29 Januari 2022

Peter Van Wijnaerde (Teamleader):

The Agency of The Year heeft er een nieuwe partner bij: Teamleader, de tool voor work management die dit jaar zijn tiende verjaardag viert en heel wat bedrijven binnen en buiten onze sector helpt om efficiënter te werken. Twee goede redenen om naar de Gentse vestiging af te zakken voor een nadere kennismaking. Daar kreeg MM tekst en uitleg van de sympathieke Peter Van Wijnaerde, head of brand & studio.

Jullie tellen heel wat grote en kleine bureaus onder jullie klanten, maar kun je voor diegene die jullie niet kennen even vertellen waar Teamleader voor staat?

Zeker. Teamleader kun je omschrijven als een snelgroeiende SaaS scale-up voor work management die zijn klanten helpt met CRM, sales, projectbeheer, time management en facturatie. Onze hoofdzetel bevindt zich in Gent, met een vestiging in Amsterdam, samen goed voor meer dan 170 medewerkers.

Met onze twee producten voor work management – Teamleader Focus en Orbit - hielpen we al meer dan 12.000 kmo’s verkopen, factureren en organiseren op één plaats. Zo krijgen ze meer gedaan met minder gedoe, zoals ons motto wil. Van hen zijn er 3500 op en of andere manier actief in reclame, marketing of communicatie. We kunnen prat gaan op een billing van 7 miljard euro en we wijzen er graag op dat 1% van het BNP door Teamleader stroomt.

Wat maakt jullie aanbod bijzonder?

Voor de bureaus die tegenwoordig toch meestal op projectbasis werken (en dus niet meer op commissie, zoals vroeger wel het geval was, nvdr), maakt Teamleader het mogelijk enerzijds hun administratie overzichtelijk en eenvoudig te beheren en anderzijds inzicht te verwerven in de rentabiliteit van hun projecten, via timesheets, de opvolging van de cashflow en de billability (factureerbaarheid). Zo kunnen ze hun performantie monitoren.

Je bent verantwoordelijk voor Brand & Studio. Waaruit bestaat jullie activiteit precies?

We leggen ons toe op het bouwen van specifieke content waar onze klanten iets aan hebben. Zoals gezegd zijn 3500 van hen bureaus. Daarom hebben we voor de communicatiesector naast de gebruikelijke newsletters, e-books en whitepapers vorig jaar het Agency Life-concept in het leven geroepen.

Dat is gewijd aan het concreet en dagelijkse runnen van een bureau. Dat analyseren en presenteren we aan de hand van panelgesprekken van een twintigtal minuten met grote namen uit de Belgische en Nederlandse bureauwereld. Die wisselen verrassend openhartig van gedachten over concrete thema’s die echt leven bij de bureaus. Het gaat dan over onderwerpen als prijszetting, pitchdeelname en facturering, om er maar te noemen.

Vorig jaar creëerden we een spin-off die voorbehouden was aan jong talent, met daarin de agencies van morgen en hun visie op topics als groei en onafhankelijkheid. In februari lanceren we al de derde serie, met onder andere Petra De Roos (LDV United) en Werner De Smet (oona). Zij zullen het (onder andere) hebben over people management.

Het concept en de aanpak van Agency Life zijn behoorlijk uniek – we hebben er dan ook een BOCA mee gewonnen. Meestal wordt er met bureaus gesproken over awards, terwijl je niet mag vergeten dat ze om te beginnen ook rendabel moeten zijn.

Vanuit de data die jullie automatisch vergaren via jullie klanten en jullie internationale aanwezigheid beschikken jullie wellicht over een aanzienlijke expertise over de bureauwereld.

Inderdaad. Via de discussies binnen Agency Life, maar ook door de data die de activiteiten van onze klanten genereren, zien we bepaalde trends die zich aftekenen op de markt, niet alleen in België, maar ook in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Als we die data tegen het licht houden – met alle respect voor de GDPR uiteraard – kunnen we nogal wat interessante insights distilleren, met inbegrip van onderlinge verschillen tussen de landen.

Als we kijken naar de cijfers van de laatste maanden, kunnen we bijvoorbeeld besluiten dat bureaus het beter beginnen te doen na de coronacrisis. Een goede indicator daarvan zijn de betaaltermijnen; die zijn licht verbeterd. De data zouden het mogelijk maken een soort van barometer op te maken van de markt en ik zou die expertise graag nog meer benutten zodat de bureaus er hun voordeel kunnen mee doen.

Jullie organiseren ook een jaarlijkse beurs onder het motto ‘Work Smarter’. Daar stond bij de vorige editie een Agency Life Stage op het programma. Wat mogen we dit jaar verwachten?

In 2021 was het event dat plaatsvond op Flanders Expo goed voor drie podia met 22 sprekers en 500 aanwezigen. Normaal gaat de beurs in 2022 inderdaad plaats in juni en zullen diverse sprekers uit de bureauwereld over actuele onderwerpen komen vertellen. Meer details volgen op heel korte termijn.

Iets anders. Vanaf dit jaar is Teamleader samen met IP Belgium, DPG Media, Nielsen, Azerion en Nostalgie (NGroup) partner van de organisatie van Agency of the Year. Waarom?

Het Teamleader-team voelt zich nauw verwant met de agencywereld. Heel wat van onze mensen hebben affiniteit met de sector – zelf werkte ik meerdere jaren aan bureauzijde, onder andere bij These Days, The Reference en Bowling Brands.

Maar vooral zijn veel van onze klanten agencies, we maken onze producten - Teamleader Focus en Teamleader Orbit – dan ook zo goed mogelijk op basis van hun wensen en werkwijze. Daarom betrekken we key opinion makers uit de branche in ons Agency Life-programma ten dienste van de community, en ondersteunen we met plezier Agency of the Year.

Archief / PARTNER CONTENT