Fr

PARTNER CONTENT

"Niemand geloofde in Ads & Data en nu 3 jaar later kijkt ook het buitenland vol bewondering naar onze reclameregie"

Maandag 25 Maart 2024

Een gesprek met Bart Decoster, CEO van Ads & Data

Bij Ads & Data zijn we erin geslaagd om een blijvende impact te creëren op het medialandschap, vooral op het vlak van data,” aldus Bart Decoster, CEO. “Ik ben trots als ik zie hoe onze reclameregie een toonaangevende rol in de markt heeft verworven. Gedurende de afgelopen drie jaar hebben we een toenemend aantal lokale en internationale merken mogen verwelkomen, gelokt door de kracht van kwaliteitsvolle data, de sterkte van onze moederhuizen en onze visie omtrent samenwerking en de toekomst van video.”

Bart: “In een markt die steeds meer gedomineerd wordt door grote internationale platformen, zijn strategische partnerships noodzakelijk. Dergelijke samenwerkingen zijn cruciaal om het lokale ecosysteem te versterken. Ads & Data speelt hierin een voortrekkersrol, wat ons niet alleen lokaal, maar ook internationaal, zoals in Nederland en Ierland, als een voorbeeld stelt. Bovendien blijft de samenwerking tussen telecom- en mediabedrijven een uniek gegeven in de mediawereld.”

Het belang van strategische samenwerkingen

Bart vervolgt: “Strategische allianties staan centraal in onze strategie. We zoeken naar slimme samenwerkingen die synergieën creëren, essentieel voor een kwalitatief en relevant lokaal ecosysteem in de toekomst. De constante veranderingen en fragmentatie in mediaconsumptie vormen een grote uitdaging, die een gezamenlijke aanpak van de hele sector vereist.”

“Onlangs hebben we onze aanwezigheid in de markt verder versterkt door strategische partnerships aan te gaan met Paramount Benelux, Var/VRT, en Warner Bros Discovery. Dit als reactie op de toenemende invloed van grote internationale spelers. Ondanks de groeiende rol van digitale reclame, blijven traditionele media zoals lineaire televisie enorm belangrijk. Door topmerken toe te voegen aan ons portfolio, zoals njam!, BBC First en MTV, versterken we onze positie in de markt. Ons doel is om een marktaandeel van 60% te behalen op VVA’s 18-54 (Verantwoordelijke Voor Aankoop), wat neerkomt op een fair share van 45% in reclame-inkomsten.”
“Ads & Data wil er in eerste instantie voor zorgen dat het lokale ecosysteem relevant blijft.”
“Het behouden van de relevantie van het lokale ecosysteem is voor ons van groot belang, en we willen vermijden dat dit verzandt in een lokaal monopolie. Var/VRT speelt hierin een sleutelrol. Zo hebben we onze commerciële samenwerking met VRT MAX uitgebreid, inclusief het big screen-aanbod, wat onze visie onderstreept en onze sterke positie in de Belgische reclamewereld bevestigt. Met het oog op de beheersovereenkomst van 2026 gelooft Ads & Data sterk in dit partnership.”
 
Grootste video-aanbod in België

Over video is Bart duidelijk: “Video blijft een belangrijke pijler: vandaag vloeit 60% van het videobudget naar lokale media en 40% naar internationale media (GAFA), wat atypisch is in vergelijking met andere Europese markten. Ook gaan we op zoek naar relevante videopartnerships. Door de huidige commerciële samenwerking met Var voor displayreclame en door short form-video uit te breiden met online video op VRT MAX, beschikt Ads & Data over het grootste BVOD-aanbod op de Belgische markt. Dit resulteert in een aantrekkelijk portfolio voor adverteerders, een versterking van de lokale digitale reclamesector en een groei van digitale inkomsten.”

“Dankzij de unieke alliantie tussen media- en telecombedrijven (Telenet, Mediahuis en Proximus) kan Ads & Data gebruik maken van 1st party data. Onze reclameregie beschikt hierdoor over een account en behavioural consent, wat ons in staat stelt om tv en online aan elkaar te linken. Zo is het mogelijk om online datasegmenten op televisie (Smart AD) in te zetten, en omgekeerd  kunnen telco datasegmenten ook online worden gebruikt.”

De gecombineerde kracht van data en creativiteit

De expertise van onze Ads & Data Brand Studio in het creëren van creatieve content maakt ons de ideale partner voor crossmediale campagnes. Elk kanaal vereist unieke, creatieve content die kijkers, lezers, surfers en luisteraars echt raakt. Dat is precies waar Ads & Data Brand Studio in uitblinkt. Ons team verheft iedere campagne naar een hoger, creatiever niveau. Zo staan we klaar om een nog grotere impact te creëren.”

Toekomst als nationale regie

Bart besluit: “Ads & Data is trots op de samenwerking met al haar partner-publishers. We verruimen ons aanbod niet alleen op het gebied van bereik, zowel op televisie als digitaal, maar ook qua content. Video staat centraal in onze strategie; we streven ernaar om op dit vlak de marktleider te blijven. Dankzij onze lokale verankering en een stabiel bestuur hebben we ons gepositioneerd als een sterke en visionaire speler binnen het Belgische reclame-ecosysteem. Door samen te werken met derde partijen versterken we onze positie in de markt en bieden we een waardig alternatief voor onze concurrenten. We blijven ons richten op duurzame samenwerkingen en sluiten daarbij toekomstige partnerships met streamingplatformen en andere spelers zeker niet uit. Ons uiteindelijke doel is om te evolueren naar een nationale regie. Dit stelt ons in staat om adverteerders nog beter van dienst te zijn en een kwalitatief sterk antwoord te bieden op de fragmentatie van mediaconsumptie. Geholpen door solide bereiksgaranties en een voortdurend groeiend aanbod is Ads & Data nu meer dan ooit klaar voor de toekomst.”

Benieuwd wat Ads & Data voor jouw merk kan betekenen? Contacteer mij vrijblijvend voor een babbel via Bart.Decoster@adsanddata.be.
 
Over Ads & Data
Ads & Data - de nationale regie van Telenet/Play Media en Mediahuis - commercialiseert de reclameruimte voor onder meer Play4, De Standaard, Nieuwsblad, VRT MAX & GoPlay en combineert een indrukwekkend merkenportfolio met de intelligente inzet van data via een uniek, lokaal ecosysteem.

Archief / PARTNER CONTENT