Fr

PARTNER CONTENT

Best of the Best Brands: Serviceplan en GfK starten een Club

Zondag 13 Maart 2022

Best of the Best Brands: Serviceplan en GfK starten een Club

De Best Brands Awards zijn aan hun zevende editie toe in België en wellicht kennen alle vakmensen uit de sector ondertussen deze jaarlijkse afspraak georganiseerd door Serviceplan en GfK. Die omvat de presentatie van het klassement met de favoriete merken uit een twintigtal sectoren. De rangschikking is onder andere gebaseerd op een enquête van GfK die gevoerd wordt op alle markten waar deze awards uitgereikt worden. De methode combineert de share of soul gevoerd door het instituut met de share of wallet die veel vooral businesscriteria evalueert.

De eenvoudige en complete aanpak houdt rekening met de verschillende dimensies die een rol kunnen spelen bij de evaluatie van een merk. De door GfK gevoerde enquête is aanzienlijk: het gaat om meer dan 5000 interviews voor 340 merken uit 21 sectoren. Serviceplan en GfK innoveren dit jaar met de introductie van een nieuwe categorie, de Best Hybrid Brands. Deze term met hoog hype gehalte verwijst naar de strategieën die er het best in geslaagd zijn het beste uit twee werelden te combineren: de virtuele en de reële. Dit jaar bestaat uit het koptrio uit Samsung, Coca-Cola en Colruyt.
 
Nog een nieuwigheid gepresenteerd door Serviceplan en GfK is het nieuwe concept van de Best Brands Club. Die verenigt de adverteerders die zich het sterkst onderscheiden hebben tijdens de competitie, dus de top drie in elke categorie. Het gaat in totaal dus ongeveer over een zestigtal merken en evenveel beslissers, met de CMO’s als eerste doelgroep. Bedoeling is dat deze Club of the Best inspeelt op duurzaam lidmaatschap: wie er eenmaal toe behoort, blijft lid. Met dit verschil dat het aantal leden beperkt zal zijn tot 100 en dat er een natuurlijke rotatie zal ontstaan op basis van de inactieve merken en functiewissels. De Best Brands Club komt onder leiding te staan van een voorzitter en twee ondervoorzitters, aangezien Serviceplan en GfK bewust een zekere neutraliteit ten opzichte van de ontwikkeling willen bewaren.
 
Maar waarom deze groep oprichten? Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan Group Benelux: “Ons project staat voor een dynamische community van CMO’s die we willen verrijken, een platform dat ons zal helpen de relevantie van ons Best Brands-onderzoek in België nog te verbeteren. En met de CMO’s in dialoog treden over nieuwe trends en marketinginnovaties.” Aldus wil het bureau vooral de marcom beslissers ondersteunen in de ontwikkeling van hun expertise en hun leadership. Verder volgt de verkiezing van de beste CMO van het jaar, ook op basis van de nominaties in de vele categorieën van de Best Brands. Het lidmaatschap van deze VIP Club verleent toegang tot het jaarlijkse gala in maart en tot een Innovation Lunch in september, waar de CMO van het jaar verkozen zal worden.
 
Ondanks het feit dat de Belgische markt al heel wat awards telt, evenals diverse tools om merken te rangschikken, bevestigen Serviceplan en GfK hiermee de sterke en bijzondere plaats die de Best Brands al meerdere jaren bezetten. Ze vullen die aldus aan met unieke concepten tot het grote genoegen en belang van de betrokken spelers.

Archief / PARTNER CONTENT