Fr

PARTNER CONTENT

Soniq Sweet Spot: GAIA geeft dieren een stem en hun boodschap komt binnen

Woensdag 4 September 2024

Soniq Sweet Spot: GAIA geeft dieren een stem en hun boodschap komt binnen

‘Faisons entendre leur voix’, de radiocampagne van Untitled Workers Club voor GAIA is de nieuwe Franstalige winnaar van de VIA Soniq Sweet Spot. Aldus het besluit van de professionele jury die de creatie beschreef als “zeer relevant voor het medium” en “intens”.
 
De winnende spot – een productie van Sonhouse – kadert in een uitgebreide campagne die mensen wil sensibiliseren voor onverdoofd slachten van dieren in het Brussels Gewest.
 
“Deze praktijk is al enkele jaren verboden in Vlaanderen en Wallonië”, zegt Christophe Ghewy, CD en medeoprichter van Untitled Workers Club. “In beide gewesten werd het verbod goedgekeurd en gesteund door partijen die ook in Brussel aan de macht zijn. Toch blijft het Brussels Gewest de uitzondering. Elk jaar worden er nog steeds duizenden dieren onverdoofd geslacht in de slachthuizen van Anderlecht. Met deze campagne, en in het bijzonder deze spot, wil GAIA er bij de betrokken politici en beleidsmakers extra op aandringen om het verbod eindelijk ook in Brussel in te voeren.”
 
Het bureau kwam met een radiospot die slim met het medium speelt: “Stilte heeft soms meer impact dan geluid. Maar deze stilte is niet zomaar een techniek om aandacht te trekken, ze getuigt van een harde realiteit: niet alleen de keel van het schaap wordt overgesneden, maar ook zijn stembanden. Het dier kan dus geen geluid meer maken, ook al is zijn doodsstrijd afschuwelijk.”
 
Van de 30” van de productie tikken er zeven weg in absolute stilte. “De kracht van deze spot ligt in wat je niet hoort”, vervolgt Nicolas Delépine, radio & podcast director bij Sonhouse. “Aanvankelijk was er veel meer sound design om de slachtingte suggereren, maar door de meeste geluidseffecten weg te laten, wordt de aandacht van de luisteraar veel harder getrokken en wordt hij vooral gedwongen om zijn of haar verbeelding te gebruiken. Dit maakt de scène veel scherper.”
 
“We hebben verschillende tests uitgevoerd om te bepalen hoelang de stilte moest duren, om het dreigend genoeg te maken”, voegt Christophe Ghewy toe. “Hetzelfde geldt voor de geluiden van het dier dat zich verzet en sterft. Er werd niet geïmproviseerd.”
 
“De campagneomvatte ook een call-to-action naar het grote publiek, dat werd uitgenodigd om de politieke wereld om rekenschap te vragen”, besluit Sébastien de Jonge, director of operations bij GAIA. “We moesten dus een breed publiek bereiken. Radio blijft een uitstekend kanaal om dit waar te maken, zowel wat betreft het aantal mensen dat bereikt wordt als inzake de diversiteit van het publiek”.
 
“Bovendien leek het gebruik van audio om feitelijke informatie over te brengen die ook gekoppeld is aan geluid - in dit geval het feit dat de kelen van de dieren zijn doorgesneden en dat ze dus geen geluid meer kunnen maken – ons impactvol. Hetzelfde geldt voor de call-to-action: “Laissons entendre leur voix”. De link is duidelijk.”
 
Het bewijs dat ook bij radio de stilte meer kan zeggen dan woorden.
De Soniq Sweet Spot jury bestaat uit Pierre-Etienne Bonnet (Sonhouse), Debby De Ridder (Happiness), Toon Jansegers (Raygun), Wesley Kuystermans (LDV United), Alison Luca, (Lezarts Urbains), Arnaud Pitz (Egghunter), Benoit Pirson (Bleu nuit), Leen Renders (Geluidshuis), Merouane Saadi (Nextbroadcast), Régine Smetz (TBWA), Paul Wauters (Accenture Song), alsook Griet Byl en Damien Lemaire (MM).
 
Ter herinnering, de Soniq Sweet Spot is een initiatief van de vereniging van audiovisuele media die de kracht van sonic branding in de verf wil zetten, alsook creativiteit en innovatie op de radio wil benadrukken.

Archief / PARTNER CONTENT