Fr

PARTNER CONTENT

De toekomst van vandaag op Innovation Day

Donderdag 14 November 2024

De toekomst van vandaag op Innovation Day

Naar aanleiding van de allereerste Innovation Day, georganiseerd door Emakina en The Reference op 21 november, spraken we met Tim Wolfs, managing director van Emakina, onderdeel van de EPAM-groep, om de thema’s en ambities van het evenement te verkennen.

In welke mate is technologische innovatie cruciaal?
 
Tim Wolfs: Er is een enorme versnelling gaande in tech. In slechts een paar maanden tijd heeft de komst van artificiële intelligentie een enorme omwenteling in de bedrijfswereld teweeggebracht, net zoals het een impact heeft gehad op de marketingactiviteiten. Momenteel zijn we al geëvolueerd van POC (Proof of Concept) naar operationele toepassingen. Alleen al in de EPAM-groep hebben we meer dan honderd programma’s die gebaseerd zijn op generatieve AI, en dat is nog maar het begin.
 
Wat zijn de belangrijkste praktische toepassingen in deze innovatiegolf?
 
Er zijn er heel veel, van het genereren van beelden met behulp van generatieve AI tot het optimaliseren van mediacampagnes en de hyperpersonalisatie van boodschappen. Verder zijn er nog het gebruik van virtuele werelden en ‘spatial computing’. De meeste van deze toepassingen zijn gebaseerd op databeheer en -analyse, wat de sleutel is tot een optimaal gebruik van al deze innovaties. Het is een strategie die we samenvatten in het begrip ‘Based on Data, Enabled by AI’.
 
Hoe benut je deze kansen?

Door technologie te combineren met menselijke ervaring en creativiteit. Het startpunt is de identificatie van een bepaald businessprobleem, zoals het optimaliseren van de ROI van mediacampagnes. Om de best mogelijke oplossing te bieden, hebben we een innovatiekader ontwikkeld dat onze topexperts in de verschillende beschikbare technologieën samenbrengt. Zij analyseren het probleem en identificeren de beste aanpak om het op te lossen. Dit heeft, bij het optimaliseren van de ROI van mediacampagnes bijvoorbeeld, geleid tot het ontwikkelen van ‘libraries’ met daarin specifieke prompts.  

Wat zijn de belangrijkste mogelijkheden van deze technologieën?

Het meten van de ROI, zoals reeds aangehaald, maar ook personalisatie. Dit zal zich zo sterk ontwikkelen dat we het niet meer zullen hebben over een segment. We evolueren naar een reële geïndividualiseerde aanpassing van boodschappen, content en ervaringen op basis van data-analyse.
 
De ROI is, paradoxaal, het grootste obstakel voor het gebruik van deze technologieën door adverteerders, gezien de hoge investeringen die nodig zijn om ze in de kern van een bedrijf te implementeren. Dit verklaart de POC-fase, die nodig is om hun effectiviteit te bewijzen. De snelheid waarmee deze POC’s worden omgezet in operationele programma’s is echter indrukwekkend. In 2023 liep 100% van de projecten gerelateerd aan technologie in POC-modus; in 2024 is 75% nu operationeel, met 25% van de nieuwe projecten in een POC-fase. Dit toont de zeer snelle evolutie aan in de maturiteit van technologieën en hun gebruik door de marketingsector.
 
Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?
 
De complementariteit tussen menselijke creativiteit en de kracht van technologie. Beide zijn essentieel als we efficiënte en originele reclamestrategieën willen voorstellen. Door alleen op technologie in te zetten, is er een reëel risico van standaardisatie dat alleen door menselijke creativiteit kan worden vermeden. Dit impliceert een evolutie in het profiel van marketeers, zowel in de bureaus als in de marketingafdelingen. We zijn er intern mee bezig, maar ook door onze klanten te ondersteunen met specifieke trainingsprogramma’s.

Deze combinatie van technologie en menselijke creativiteit is de winnende combinatie die wij onze klanten bieden.
 
Waaraan kunnen de bezoekers op de Innovation Day zich verwachten?  

Voornamelijk inspiratie. Het is onze ambitie om hen onder te dompelen in deze innovaties en om onze nu al zeer concrete ervaringen op het gebied van AI, databeheer en praktische toepassingen in virtuele werelden en ‘spatial computing’ te delen.

Onze integratie in de EPAM-groep biedt ons een sterke expertise op het vlak van technologie en data. Dit combineren we met onze kennis in strategie, creativiteit en marketing. Dit zijn de troeven die onze positionering hebben vormgegeven en die we willen delen door inspiratiesessies aan te bieden met enkele van de beste experts van de groep, evenals zeer praktische workshops, AR-ervaringen en de verkenning van virtuele werelden. We nodigen hen uit om de toekomst van vandaag te ontdekken.
 
Bonus

Elke deelnemer van de Innovation Day maakt kans op een gratis consultatiesessie ter waarde van 10.000 euro in de Pitch Box.
 
Praktische info

Innovation Day, donderdag 21 november van 10u tot 18u. Auditorium du Mix - Royale Belge - Vorstlaan 25, 1170 Brussel. Schrijf je hier in.

Archief / PARTNER CONTENT