Fr

PARTNER CONTENT

Laurie Lacourt (The Little Voice): "Ik wil blijven, mijn schouders op lange termijn onder het project zetten en kunnen zeggen dat het ook een beetje mijn baby is"

Zaterdag 26 Oktober 2024

Laurie Lacourt (The Little Voice):

VO Group hield zopas The Little Voice boven de doopvont. Het gaat goed met de ouders, ze zijn zichtbaar gelukkig en vooral gemotiveerd om de nieuwkomer een plaats te geven onder de zon van de Belgische reclamesector.
 
Dat geldt al helemaal voor executive creative director Laurie Lacourt die in eerdere levens meermaals in de prijzen viel en vastbesloten is om de belangen van haar nieuwe baby met hart en ziel te verdedigen, samen met general manager Philippe De Wulf en digital director Nicolas Vanderseypen.
 
Hoe ben je betrokken geraakt bij dit nieuwe avontuur?
 
Ik kende Philippe al vrij goed omdat ik freelance aan een aantal projecten meewerkte voor VO Citizen, waarvoor hij verantwoordelijk was. De maatschappelijk ingestelde en inclusieve aanpak van het bureau was een van de eerste dingen die me aansprak. Drie of vier maanden geleden - ik zat toen nog bij Accenture Song - belde hij me opnieuw en vertelde me over zijn plannen om binnen de VO Groep een volwaardig creatief bureau te openen.
 
We hebben lang gepraat en dat leidde onder andere tot een strategie en de definitie van een concrete missie. Zo is The Little Voice ontstaan, uit de fusie van VO Citizen en Voice, met de ambitie om uit te groeien tot een reclamebureau, niet alleen voor institutionele klanten, maar ook voor alle adverteerders en merken die geïnteresseerd zijn in onze unieke benadering van communicatie.
 
Vanuit een strikt persoonlijk standpunt is The Little Voice de verwezenlijking van een droom: eindelijk ben ik mijn eigen baas in een onafhankelijk bureau, met aan mijn zijde niet alleen Philippe en Nicolas, maar ook een divers team met uiteenlopende horizonten van wie iedereen mijn passie voor creatie en communicatie deelt.
 
Hoe zou je de positionering van The Little Voice concreet omschrijven?
 
The Little Voice onderscheidt zich door een duidelijke propositie en een aanpak die gebaseerd is op waarden als duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit en betrokkenheid, waarbij authentieke verbindingen met alle doelgroepen worden gestimuleerd.
 
We hebben een methodologie ontwikkeld die gebaseerd is op empathie, creativiteit en verbinding - met als doel het publiek altijd op een persoonlijke en blijvende manier te bereiken - evenals tools die gebaseerd zijn op zowel mensen als technologie.
 
Zo riepen we het LAB in het leven: een plek voor co-creatie waar we al naargelang het project en het onderwerp, interne expertise samenbrengen, maar ook externe experts en leken. Het LAB beschikt over een eigen netwerk van externe contactpersonen uit alle lagen van de bevolking, met verschillende achtergronden en specifieke gevoeligheden - evenals gewone mensen, met de bedoeling verschillende gezichtspunten samen te brengen, de blik te verruimen en elke sessie te verrijken.
 
Met andere woorden, het LAB stelt ons in staat om een strategisch antwoord te bieden voor een bepaald probleem en tegelijkertijd de essentie van het insight te bepalen. Het is een tool van onschatbare waarde.
 
Daarnaast hebben we onze My Impact Tool, een platform dat oorspronkelijk ontwikkeld werd om de milieu- en sociale prestaties van VO Event projecten te verbeteren. Het werd onlangs verruimd naar communicatiecampagnes. Om het simpel uit te drukken kunnen we met deze tool de CO2-voetafdruk van onze campagnes berekenen, vanaf de productie tot en met de verspreiding. Dat kan voor alle media en dankzij het platform kunnen we het gewicht van alle media bepalen en klanten helpen om hun ecologische voetafdruk te compenseren door te investeren in duurzame projecten.
 
Bovendien heeft My Impact Tool onlangs een nieuwe functie toegevoegd voor inclusieve communicatie. Die maakt preciezere targeting mogelijk, waardoor de boodschap beter aansluit bij de doelgroep.
 
Ook dat spreekt me enorm aan in de propositie van The Little Voice. Vroeger werkte ik vooral voor grote merken, die zich zonder echt onderscheid op zo ongeveer iedereen richtten. Hier werkt het meer per kanaal, wat de boodschap per definitie veel rijker maakt.
 
Waar komt de naam vandaan?
 
We hebben allemaal stemmetjes in ons, of we er nu naar luisteren of niet. Ze kunnen ons inspireren of aan ons doen twijfelen, maar bovenal zijn ze een deel van ons. Het zijn deze stemmetjes die The Little Voice wil laten horen, om uit te zoeken wat je echt taakt.
 
Hebben jullie al klanten of beginnen jullie helemaal opnieuw?
 
Aangezien The Little Voice het resultaat is van de fusie tussen VO Citizen en Voice, hebben we een goedgevuld portfolio geërfd, met grote klanten als Carrefour, D'Ieteren, Forem, Actiris en onlangs nog de AWSR.
 
Voor de rest doen we momenteel mee aan competities en aanbestedingen, maar meer kan ik er op dit moment helaas niet over zeggen.
 
En hoe zit het met de medewerkers? Hoe zien het team en de toekomst eruit?
 
The Little Voice heeft momenteel ongeveer twintig meertalige mensen in dienst met uiteenlopende maar complementaire vaardigheden op het gebied van creatie, met name van content, en mediastrategie. Daardoor kunnen we de hele waaier van diensten aanbieden: strategische planning, creatieve concepten, content creatie, digitale oplossingen, influencer marketing, media buying, productie en field activation.
 
Een ander bijzonder kenmerk van The Little Voice - en nog een reden om meteen te tekenen – is dat niet iedereen per se een reclameachtergrond heeft. Dat is een enorme troef, want ik bespeur bij iedereen, zonder uitzondering, het verlangen om te transformeren naar een echt creatief bureau.
 
De ploeg moet natuurlijk evolueren, vooral via de aanwerving van creatieve teams, maar we willen de dingen stap voor stap aanpakken, zien hoe het loopt en groeien terwijl we bezig zijn, afhankelijk van de kansen die op ons pad komen.
 
Zijn er synergiën met VO Europe en VO Event?
 
Absoluut! Vooral als het gaat om aanbestedingen, waarop we regelmatig samen ingaan, zoals onlangs nog voor de NMBS, waarvoor The Little Voice het communicatieaspect voor zijn rekening nam.
 
De samenwerking verloopt vlot en vloeiend. We werken ook af en toe samen met de teams van Babak (Hosseiny, de ECD van VO Europe, nvdr) voor institutionele dossiers, en met de teams van Fabian (Vanhouche, ECD van VO Event) voor events. Het omgekeerde gebeurt ook.
 
Nog iets toe te voegen?
 
Voor de allereerste keer in mijn carrière wil ik lang blijven, mijn schouders op lange termijn onder het project zetten en kunnen zeggen dat het ook een beetje mijn baby is.

Op middellange termijn is mijn belangrijkste doelstelling dat al mijn collega's mijn enthousiasme kunnen delen en trots zijn, niet alleen op het feit dat ze bij The Little Voice werken, maar vooral ook op zichzelf. Dat is essentieel, want het is helemaal niet gemakkelijk om een bureau op te bouwen. Velen zijn ons al voorgegaan: sommigen met succes, anderen zonder.
 
Daar zijn we ons terdege van bewust, en dat is de reden waarom we niet koste wat het kost voor sterren gaan. Als het ons lukt om op koers te blijven wat betreft duurzaamheid, inclusiviteit en diversiteit zonder onderweg medewerkers te verliezen, dan ben ik al heel trots!
 
Het is een model dat al vaak gepredikt werd zonder dat het echt in de praktijk werd gebracht. Ik hoop te kunnen bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is en dat het nog echt kan werken ook.

Archief / PARTNER CONTENT