Fr

WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA

What's Up in ... the cookieless future?

Maandag 19 September 2022

What's Up in ... the cookieless future?

Na Apple en Firefox kondigde ook Google Chrome aan te stoppen met het gebruiken van third party cookies. Daarmee is het de laatste en, met 3,3 miljard gebruikers wereldwijd, de grootste browser die de overstap maakt. Eind vorige maand werd de uitrol echter uitgesteld tot de tweede helft van 2024. De impact op de advertentiemarkt is groot.
 
Intussen is de techgigant naarstig op zoek naar alternatieven die enerzijds zo weinig mogelijk aan targeting kracht verliezen en anderzijds ver genoeg gaan qua privacy. Zo blijft de tijd verder tikken en worden deadlines weer opgeschoven
 
Niet alleen traditionele spelers proberen hun businessmodel heruit te vinden. Er zijn er ook heel wat nieuwe spelers actief op de markt. Denk bijvoorbeeld aan het duizelingwekkende succes van TikTok, dat mede door zijn short form video’s en zeer sterk algoritme op een berg data zit. Wat met deze data gebeurt en wie die allemaal in handen krijgt, is op zijn minst gezegd vaag.
 
Mede daardoor staat het vertrouwen in de wereldwijde advertentiemarkt op een laag pitje. En koopt 38% van de consumenten geen producten die geassocieerd worden met hate speech en fake news. Het vertrouwen in België (her)opbouwen is dus zowel voor ons imago, als dat van adverteerders van cruciaal belang. Met de grootste nieuwswebsite in Belgïe is het onze plicht om zo geloofwaardig mogelijk te blijven
 
Vertrouwen bouw je natuurlijk niet zomaar op. In een onderzoek van de European Interactive Digital Advertising Alliance[1] blijkt dat gebruikers gerespecteerd willen worden door de advertentiemarkt en dat ze verwachten dat er transparant wordt omgegaan met hun data. De tijden van het gevoel hebben dat je op het internet wordt afgeluisterd en overspoeld wordt door te veel tracking en slechte reclame, zijn anno 2022 voorbij.
 
Net daarom is er verandering nodig. Een manier om de best mogelijke internetervaring te combineren met persoonlijke privacy garanties, is volgens ons via het Trusted Web.
 
Dat platform is een belofte aan gebruikers en adverteerders dat we transparant omgaan met hun gegevens en die niet delen met derde partijen. Ook bouwen we een zo kwalitatief mogelijk platform waar content king is en adverteerders kunnen rekenen op aantrekkelijke formaten. De weg is lang, maar  we moeten en kunnen beter Het Trusted Web is voor ons een prioriteit waar we elke dag met volle goesting aan werken. Het is dé manier om merken op lange termijn te doen groeien.
 
Kwalitatieve content zonder fake news, verantwoord gebruik van data en een aangename user experience met sterke advertising formats zijn het recept om in de toekomst zowel het vertrouwen van de gebruikers te winnen als het doen groeien van de adverteerders die bij ons aankloppen.

Door Vincent Mathys (advertising researcher, DPG Media)

[1] Your Online Voices: What consumers told us about the perception, needs, hopes, and expectations of data-driven advertising

Archief / WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA