Fr

WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA

What's up in... Podcasts, de complementaire cinema van audio?

Zondag 21 Augustus 2022

What's up in... Podcasts, de complementaire cinema van audio?

Volgens een survey van Acast en Nielsen startte 45% van de (Britse) podcastluisteraars hun podcast journey het afgelopen jaar. Ze zijn niet nieuw, maar podcasts komen nu pas op kruissnelheid.

Daar zitten de coronalockdowns voor iets tussen: meer vrije tijd en een digitale versnelling zijn nu eenmaal een succesvolle cocktail voor een digitaal medium dat zijn volle potentieel nog niet heeft bereikt. En daar kunnen adverteerders hun graantje van meepikken.  

Wat maakt podcasts zo geliefd? Een deelnemer van ons  recent onderzoek in samenwerking met Profacts vat het mooi samen: "Als ik naar podcasts luister, dan is dat echt een momentje voor mezelf. Je kiest dan ook echt een onderwerp uit waar je graag iets meer over wil weten, en neemt daar de tijd voor. Het is een moment van verdieping, een moment van bezinning."  

Wat vertelt die quote ons? Neem nu Je kiest een onderwerp waar je graag iets meer over wil weten. Die luistermotivatie werd, naast luisteren ter ontspanning en mee zijn met de actualiteit, ook al bevestigd in een survey van Mediafin enkele maanden geleden. Het kiezen van een onderwerp is misschien wel slecht nieuws voor keuzestress-lijders, want het aanbod is enorm. Of wat dacht je van een podcast die onderzoekt waarom McDonald's geen pizza's serveert?
Dat grote aanbod is mooi meegenomen, maar de belangrijkste meerwaarde van podcasts zit in de luisteractiviteit. Die wordt omschreven als een moment van verdieping en/of bezinning waar je de tijd voor neemt. Het zijn full focus momenten waarbij men, vaak met headphones, met volle aandacht luistert.

En wie aandacht zegt, zegt kwaliteitsvolle reclamecontext. Daardoor zouden podcasts ook voor adverteerders als gesproken woord in de oren moeten klinken. Dat zegt ook recent onderzoek van The Guardian, waarin podcastreclame een zeer hoog aandachtsniveau wordt toegedicht. Niet verrassend voor een medium waarbij de ads een gunstige approval, recall & conversion score genieten. 

Daarnaast toonde het The Guardian-onderzoek de complementariteit tussen podcasts en radio op vlak van ad effectiveness aan. Die complementariteit uit zich op nog meer manieren: podcasts hebben bijvoorbeeld een hoger away from home karakter bij heavy users, terwijl radio vaker thuis wordt geconsumeerd (zoals blijkt uit de CIM Audio Time 2022.

Daarnaast zien we een duidelijk verschil in luistervolume. Bij live radio is dat zeer hoog, ook omdat je die content met een lager aandachtsniveau kan consumeren. Podcasts hebben dan weer een lager luisteraandeel, omdat ze meer concentratie vragen dan bijvoorbeeld muziek luisteren of door je social media feed scrollen. Full focus momenten zijn schaarser in ons drukke leven, zeker nu de lockdowns - voorlopig - verleden tijd zijn.

Dat verhoogt de instapdrempel en blijkt ook uit het vervolg van bovenstaande quote: "Ik zou er graag meer tijd voor willen maken, maar het leven rent me op dat vlak vaak voorbij". Daarom kunnen we stellen dat podcasts de cinema van audio zijn: een uiterst kwalitatieve reclamecontext met een beperkter bereik. Podcasts moeten dus niet wedijveren met radio in mediaplannen. Integendeel, ze zijn een hoogwaardige aanvulling op het grote bereik dat je genereert met radio. Popcorn, iemand?

Bernd Strauven, digital researcher DPG Media Advertising

Archief / WHAT’S UP IN... DOOR DPG MEDIA