Fr

PARTNER CONTENT

"Newsbrands zijn het voorbeeld bij uitstek van de korte keten"

Zondag 4 Juni 2023

“De uitgevers van newsbrands zijn enthousiast en vol vertrouwen. We slagen er telkens weer in om in te spelen op de noden van de verschillende doelgroepen.” Dat bleek eind vorige week toen tijdens de NP bbq vier uitgevers het woord namen in een sofa session. 

Het is al vele jaren een traditie, bij de eerste stevige zonnestralen en met de zomer in het vooruitzicht organiseert NewsPower zijn jaarlijkste bbq. Ditmaal was het romantische kasteel Terblock in Overijse, in het hart van het Zoniënwoud, het decor. 
 
De bbq kende ook een primeur, namelijk een sofa session, waaraan 3 CEO’s en een strategisch directeur deelnamen. Het ging telkens om het gezicht van de uitgevers wiens sales houses NP vormen: François le Hodey (IPM), Bernard Marchant (Rossel), Koen Verwee (Mediahuis België) en Wilfried Celis (DPG Media).
 
Zaaien bij Gen Z om later te oogsten
 
Ze hadden het in het debat over de veranderingen in het medialandschap en in generaties, de impact van de digitalisering, maar ook vaste waarden waar soms ten onrechte nog maar een beperkte aandacht voor is. In het geval van newsbrands zijn dat de oeroude sterktes: engagement, aandacht en brand safety. 
 
“We hebben het zo vaak over de korte keten”, liet Bernard Marchant optekenen. “Wel, newsbrands zijn het voorbeeld bij uitstek van de korte keten. Lokale journalisten zorgen voor content die lokale uitgevers bij de lokale bevolking verspreiden. Mediabureaus en adverteerders kunnen deze korte keten nog versterken door er reclame-inlassingen voor hun merken in te boeken. Zo gaan de geïnvesteerde euro’s naar de lokale economie.”
 
Koen Verwee ging dan weer dieper in op Gen Z, de generatie geboren tussen 1997 en 2012. “Mediahuis onderzocht wat Gen 2 wil”, klonk het. “Daaruit blijkt dat ze zo’n 75% van hun nieuws via sociale media consumeren, vooral Instagram en TikTok. Gelukkig komt nog 50% van hun ook op onze sites terecht. Verder bleek dat deze generatie zich meer dan andere generaties beducht is van voor fake news. En ze blijkt sterk geïnteresseerd in lokale content. Om beter te kunnen inspelen op hun noden hebben we onze newsrooms verjongd. Daardoor is ons bereik op sociale media enorm verhoogd. We koesteren daarbij de hoop dat we deze doelgroep binnen dit en 5 jaar op onze klassieke kanalen mogen verwelkomen en er betalende bezoekers van kunnen maken.”
 
De enige weg is multimediaal
 
Ook bij DPG Media zijn er de afgelopen jaren grote veranderingen binnen de redacties geweest.”Wij hebben alle redacties samengevoegd”, vertelde Wilfried Celis. “Na wat finetunen is duidelijk dat het hart van de nieuwsredacties tegenwoordig digitaal is. We zijn nu in staat om de customer journey van onze digitale nieuwsconsument volledig in kaart te brengen en daar met onze nieuwscontent op in te spelen.”
 
Of het nu gaat om redacties of om het media-aanbod, mulitmediaal is meer dan ooit het codewoord. Volgens Françoys le Hodey slagen de newsbrands daar als geen ander in. “Sommige doelgroepen zijn paper-first”, zei hij. “Andere weer digital-first of digital-only. Newsbrands hebben een antwoord op al deze voorkeuren. Het beste voorbeeld? De grootste verspreiders van video – los van YouTube – zijn de newsbranduitgevers. Daarom zijn we ook zo enthousiast en vol vertrouwen. We slagen er telkens weer in om in te spelen op de noden van de verschillende doelgroepen.”
 
Het was de ideale overgang naar het slotwoord van Valérie Delain, Sales & Marketing Manager van NP. Zij kondigde namelijk aan dat er binnenkort een nieuw product wordt toegevoegd aan de NP-portfolio. “Dat zal een combi van print en online zijn”, was het enige dat ze nog verklapte. Meer nieuws in juni…
 
Ter herinnering, NP of NewsPower is het nationale aanbod van vier newsbrand-regies: DPG Media, IPM Advertising, Ads & Data en Rossel Advertising. Het bundelt met 12 newsbrands het gros van de Belgische markt. NP biedt packages op deze titels over de platformen heen: print, online en mobile.
 
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer Valérie Delain, Sales & Marketing Manager NP – valerie.delain@rossel.be – 0477 55 79 12.

Archief / PARTNER CONTENT