Fr

PARTNER CONTENT

Small Wonders from Var: 'Nestor gaat niet met pensioen' (ATELIER dada & Studio Helsinki)

Woensdag 16 Oktober 2024

Small Wonders from Var: 'Nestor gaat niet met pensioen' (ATELIER dada & Studio Helsinki)

Te veel aandacht kunnen lokale merken niet krijgen. Daarom vroeg Var ons een aantal extra geslaagde Belgische campagnes in de kijker te zetten. Bedoeling: tonen dat creativiteit niets te maken heeft met omvang én dat onze markt heel veel getalenteerd vakmanschap herbergt. De recente campagne van ATELIER Dada voor Nestor met medewerking van Studio Helsinki die de afgelopen weken te horen was op Studio Brussel, illustreert dat een juist strategisch inzicht het beste vertrekpunt is en blijft.

“Nestor is een uitzendkantoor dat zich specifiek richt tot 65-plussers en mensen op pensioen. Het biedt hun de mogelijkheid een aantal dagen per week actief te blijven in ondersteunende functies. Nestor werd acht jaar geleden opgericht door Nicolas Moerman en Mathieu Vandenhende, omdat veel kersverse gepensioneerden nog relevant willen bezig blijven en een cent bijverdienen”, aldus Stijn Lambertyn, head of digital bij Nestor. Ondertussen zijn ze ook actief in Nederland.

Naambekendheid nodig

Dat het platform beantwoordt aan een prangende behoefte blijkt alvast uit het grote aantal kandidaten dat zich tot dusver aandiende voor de ondersteunende functies die op het platform worden aangeboden. “Die 80.000 (!) kandidaten leerden Nestor onder andere kennen via de digitale SoMe-campagne die we de voorbije jaren voerden”, vervolgt Stijn Lambertyn. “Op een bepaald moment voel je echter dat je meer naambekendheid nodig hebt, vooral om de beslissers aan werkgeverszijde te bereiken en warm te maken. Er was een switch nodig om hen eraan te doen denken dat ze ook een beroep kunnen doen op gepensioneerden.”

Daarop ging Nestor aankloppen bij ATELIER dada. “Nestor vroeg ons om meer awareness te creëren bij bedrijven rond de positie van 60-plussers en het feit dat die nog steeds heel veel zin hebben om te werken”, aldus Kelly Gevaert en Geert Troch (oprichters van ATELIER dada). “Het is niet omdat zij met pensioen gaan, dat hun vaardigheden dat doen. Integendeel, hun wijsheid, ondernemerschap, drive, humor en servicegerichtheid blijven perfect functioneren. Je zou als bedrijfsleider gek zijn om daar in tijden van krapte op de arbeidsmarkt geen gebruik van te maken.”

Wouter Torfs

Rond dat strategische inzicht creëerde het bureau een medium- en kanaalonafhankelijk koepelconcept. Dat werd visueel vertaald in hippe T-shirts die matchen met de persoonlijkheid van de Nestors. Fotografe Fien De Vos bracht de modellen nadien op een verrassend jonge en dynamische manier in beeld.

Een centrale rol in de campagne was toebedeeld aan radio: dat medium maakt het immers mogelijk om voor een betaalbaar budget kort op de bal te spelen en snel awareness te genereren en die dan vervolgens te benutten via een digitaal SoMe-luik. “Om de kaderleden te bereiken kozen we voor Studio Brussel, omdat die zender het best bleek aan te sluiten bij de werkgeversdoelgroep die we wilden bereiken”, aldus Stijn Lambertyn.

De productie van de spot was in handen van Studio Helsinki. “De uitdaging lag erin om de juiste dynamiek te geven aan het merk en boodschap”, aldus head creative producer Tom Brillouet. “De merknaam moest idealiter voldoende vernoemd worden, maar zonder geforceerd te klinken. We hebben samen met het agency gezocht naar de juiste vragende intonatie. Ook mocht de sfeer stijlvol en clever klinken. De juiste muziek speelt daarin een sleutelrol. Ik blijf fan van geluid dat even een klein beetje buiten de lijntjes kleurt en buiten de verwachting ligt. Of een reactie van een acteur die, hoe klein ook, de hele spot een eigenheid geeft. Het vereenvoudigen van de boodschap resulteert vaak in de best mogelijke versie van wat je als merk wil vertellen en overbrengen.”

Niet onbelangrijk was de deelname van Wouter Torfs, de voormalige CEO van de gelijknamige schoenenketen die onlangs zelf met pensioen ging, om de stem van de testimonial radiospot voor zijn rekening te nemen. “Hij belichaamt perfect de actieve 60-plusser en zorgt voor extra geloofwaardigheid”, aldus het bureau nog. “Het opent mee het debat rond de vergrijzing en de oplossingen daarvoor.”

“We zijn heel blij met de resultaten”, besluit Stijn Lambertyn. “Op de cijfers van de DIVA-test is het nog even wachten, maar als we kijken naar branded organic searches in Google, zien we dat tijdens de drie campagneweken het aantal organische impressies met 69% gestegen is in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Dat zijn uitzonderlijke cijfers. We willen in de toekomst dan ook verder samenwerken. Radio blijft daarbij een belangrijke pijler in de mediamix.”

Archief / PARTNER CONTENT