Fr

CANNES LIONS 2019

De harde realiteit van Cannes, door Kenn Van Lysebeth (TBWA)

Donderdag 1 Augustus 2019

De harde realiteit van Cannes, door Kenn Van Lysebeth (TBWA)

Rosé genoeg. Ontnuchtering evenzeer. 2019 werd niet meteen een topjaar voor de Belgen. Niet het aantal leeuwen – 9 tegenover 347 inschrijvingen - was teleurstellend.

Wel het gebrek aan shortlists. Het lijkt ons jaar na jaar moeilijker te worden om internationale jury’s te overtuigen. Meer nog: we maken er ook bijna geen deel meer van uit. Enkel de award jury in digital craft mocht een Belg verwelkomen. Een vicieuze cirkel waar België al enkele jaren in rond tuimelt. Want hoe minder leeuwen, hoe mindere echte juryleden. (Laat ons eerlijk zijn: de shortlist jury is een mooie ervaring, maar echt veel slagkracht heb je er niet).

Al kunnen we moeilijk zeggen dat het daaraan lag. De lat lag gewoon bijzonder hoog dit jaar. Slimme vondstjes haalden het niet meer. De winnaars gingen voor omvang, technologie en craft. Grote internationale merken – waar wij in België nauwelijks voor werken – namen stellingen in, zorgden voor slimme oplossingen en dichtten de kloof tussen mensen. Het draait hoe langer, hoe meer om ambitie en durf. En daar moet je met twee voor zijn. Het beste werk wordt gemaakt bij wederzijds vertrouwen. Hoeft dat persé voor een goed doel te zijn? Misschien. Feit is: van onze negen Belgische leeuwen werd er maar één behaald op een groot merk (Oakley). Terwijl veel van deze campagnes perfect hadden kunnen werken voor grote klanten. ImagineBlindmeters voor Volvo, The Legendary Tour voor Studio Brussel, Focus Lines voor Volkswagen, The Color Experiment voor Stabilo. Ik zeg maar wat. Ons vak zit in transitie: er wordt meer op safe gespeeld. Jammer, want er is in België genoeg creatief talent om prachtig werk te maken. Ook langs klantenzijde. Maar de vraag is of we ooit nog samen deze ambitie durven uitspreken.

Archief / CANNES LIONS 2019