Fr

CANNES LIONS 2019

GP Print & Publishing: 'The Blank Edition' (Impact BBDO Dubai - An-Nahar)

Donderdag 18 Juli 2019

GP Print & Publishing: 'The Blank Edition' (Impact BBDO Dubai - An-Nahar)

In oktober 2018 zat Libanon al meer dan een half jaar zonder regering. Elke week verschenen in de nationale kranten wel excuses van politici, wat leidde tot woede bij de bevolking. De nationale krant An-Nahar wilde daar iets aan doen en publiceerde op 11 oktober een editie zonder artikels en zonder advertenties, met enkel de titel. Het idée? “Als de politici niet willen werken, waarom zouden wij dat dan doen?”

Uiteraard veroorzaakte de stunt veel opschudding en werd dan ook opgepikt door veel traditionele en sociale media. Toen de buzz op z’n hoogtepunt was, hield editor in chief Nayla Tueni een persconferentie om de lege editie uit te leggen en de Libanese burgers op te roepen de ruimte te gebruiken om er een boodschap mee naar hun politici te sturen.

Dat leverde 5 miljoen euro in earned media op en maakte van deze editie de bestverkochte ooit. The blank edition was een trending topic op Twitter, goed voor meer dan 500 miljoen media-impressies en coverage in meer dan 100 internationale media. Het beste was echter dan na acht maanden Libanon eindelijk een nieuwe regering kreeg. Misschien dat DPG Media en Mediahuis na de zomer iets met het idee kunnen doen?

‘The Blank Edition’ (waarvoor Porter Novelli het PR-luik verzorgde) won ook een Bronze in Brand Experience & Activation en een Bronze in Media.

Archief / CANNES LIONS 2019