Fr

CANNES LIONS 2019

Young Lions Film - Lisa Gadeyne en Sumi Arcos Mina (Happiness): "Dit is een ervaring die we ons echt ons hele leven zullen herinneren"

Donderdag 18 Juli 2019

Young Lions Film - Lisa Gadeyne en Sumi Arcos Mina (Happiness):

Ook dit jaar schreef Brightfish na een nationale selectie en op zijn kosten twee jonge Belgische creatieven in voor de Young Lions Film Competition. Lisa Gadeyne en Sumi Arcos Mina van Happiness waren de uitverkorenen voor 2019. Ze deelden hun indrukken heet van de naald.
 
Hoe heb je de competitie benaderd? Was je voorbereid? Hoe?
De wedstrijd in België was de briefing van vorig jaar. Dit zorgde ervoor dat we wel wisten waaraan we ons konden verwachten. We hadden dus al een soort van oefenronde achter de rug, die ervoor zorgde dat we beter waren voorbereid.
 
Wat was de briefing? Hoe reageerde je?
De briefing was in een zaal met alle andere deelnemers. Eerst kregen we uitleg over het verloop van de wedstrijd, daarna over het videomateriaal dat we mochten gebruiken: de Osmo pocket. Hierna volgde de echte briefing voor WWF, gegeven door de klant. De briefing was heel open en niet superduidelijk. We moesten iets doen rond climate change, maar of het algemeen over het klimaat moest gaan of we ook een onderdeel mochten kiezen (plastic, bedreigde diersoorten,...) werd niet echt gepreciseerd. Ook de call-to-action mochten we zelf kiezen, een petitie tekenen, een post like/share, alles kon.
 
Hierdoor konden we alle kanten uitgaan, wat het ook moeilijker maakt. We hadden meteen een hoop ideeën, maar allemaal in verschillende richtingen. Het werd dus gokken welke piste de jury de beste zou vinden.
 
Over het algemeen vonden we de briefing wel heel interessant. WWF is een superleuk merk om voor te werken, het heeft een hele grote maatschappelijke waarde. Een boodschap waar we zelf achter staan en waar we graag deel van wilden uitmaken.
 
Hoe werd je creatie door de jury ontvangen?
Na het bekendmaken van de winnaars (waar we jammer genoeg niet bij zaten), was er een kort debrief moment. Dit was voor ons een vrij essentieel, omdat dit echt het moment is waarop je bijleert en waaruit je kan groeien als creatief.


Het was interessant om te horen dat er veel mensen waren, die net zoals wij, ideeën hadden met filters, emojis en social media. Ze hebben vervolgens al deze ideeën die ‘iets hiermee te maken hadden’ links laten liggen. Jammer voor ons. Maar je weet natuurlijk niet op voorhand met wat de andere teams bezig zijn. Het was ook jammer dat de klant niet in de jury zat want hierdoor waren we gebrieft, de jury bleek in de debrief dan weer op zoek naar iets anders. (waar wij gelukkig wel hadden op geantwoord, maar veel team niet, aangezien je niet op voorhand weet wat de jury zoekt)
 
Wat is het moeilijkst in dit soort competitie?
Het moeilijkste voor ons was om te beslissen wat het juiste idee was, dat het beste paste in deze toch wel vrij open briefing.
 
De wedstrijd duurt 3 ½ dag. Wat toch wel vrij intensief is. Je hebt dan niet meer zoveel tijd over om van het festival te genieten.


Ook heeft de wedstrijd een indeling, zo is bijvoorbeeld enkel de laatste dag de computer om te monteren beschikbaar. Dus het is niet zo dat als je vroeger klaar bent met filmen, je al onmiddellijk kan gaan monteren om je videowerk af te maken en in te leveren.
 
Wat zal je onthouden van deze ervaring?
Sumi: Wat mij het meeste is bijgebleven, is de energie die er hangt op zo’n festival. Het is een heel dynamische sfeer van allerlei verschillende mensen bij elkaar die eigenlijk allemaal geïnteresseerd zijn in hetzelfde: goed en cool werk ontdekken en zelf maken.
 
Lisa: Door in Cannes rond te lopen, wordt je creatieve batterij weer helemaal opgeladen, je wordt omvergeblazen door de beste ideeën en je beseft plots weer waarom je dit werk doet. Je ontmoet mensen van over heel de wereld met interessante visies en standpunten. Meedoen aan de wedstrijd zorgt dan weer voor een gezonde portie strijdlust en creatief plezier.
 
Welke tip (s) zou je geven aan toekomstige Belgische deelnemers?
Niet te veel stressen, probeer er echt van te genieten. Het is misschien wel interessant om op voorhand op te zoeken welke sprekers je toch nog tussendoor zou kunnen zien. Maar plan niet te veel, leef ook een beetje in het moment en geniet van deze bijzondere ervaring.
 
Iets toe te voegen?
Wij zijn super blij dat Brightfish dit initiatief sponsort, zonder hen hadden wij deze ervaring nooit meegemaakt en wij zijn ervan overtuigd dat het voor de toekomstige deelnemers ook een ervaring zal zijn die hen voor de rest van hun leven bij blijft. Het geeft jonge creatieve een duwtje in de rug en een blik achter de schermen met een doel waar ze in de toekomst naartoe kunnen groeien.

Archief / CANNES LIONS 2019