Fr

CANNES LIONS 2019

'Blind Meters' overtuigt de hele wereld

Donderdag 11 Juli 2019

'Blind Meters' overtuigt de hele wereld

Met twee prijzen op de Epica, acht op Eurobest, zes op de Cristal (waaronder de GP for Good), vier op de AME New York Festivals (waaronder de Platinum en de Grand Trophy in Digital&Mobile), twee op de Caples, een op de One Show en twee op de D&AD, alsook dichter bij huis drie awards op de BOA (allemaal Gold) en 11 op de Creative Belgium Awards (waaronder de GP For Good en vijf Gold), waarbij nog de drie Lions van Cannes komen (een Silver in Digital Craft, alsook twee Bronze in Creative Data en Design), is ‘Blind Meters’ goed op weg een van de meest bekroonde campagnes uit de Belgische reclamegeschiedenis te worden. Of misschien wel gewoon de meest bekroonde.

Ze werd bedacht door Happiness Brussels voor de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) en in feite is het een platform waar iedereen een sms kan versturen alsof hij of zij achter het stuur zit, om vervolgens te ontdekken hoeveel meters er aldus blindelings afgelegd werden.

De tool berust op een algoritme dat gebruikmaakt van Google Maps en van geolocalisatie, wat het mogelijk maakt om de gebruiker te confronteren met een vertrouwde omgeving. Een enkele letter ingetikt bij een snelheid van 90 km/u vertegenwoordigt bijvoorbeeld zo’n 20 meter; bij 120 km/u loopt die afstand zelfs op tot 120 km/u. Een zinnetje als ‘Ik vertrek en ben binnen tien minuten thuis’ kost zelfs 300 meter. Angstaanjagend genoeg om mensen te sensibiliseren voor de gevaren van ‘tekst and drive’.

De tool wordt vandaag internationaal verspreid via de Europese partners van OVK.

Archief / CANNES LIONS 2019