Fr

CANNES LIONS 2019

GP Media: 'Air Max Graffiti Stores' (Akqa Sao Paulo - Nike)

Donderdag 18 Juli 2019

GP Media: 'Air Max Graffiti Stores' (Akqa Sao Paulo - Nike)

In 2017 verklaarde de burgemeester van Sâo Paulo – nochtans door sommigen beschouwd als de Latijns-Amerikaanse hoofdstad van de street art - de oorlog aan graffiti. Daartoe liet hij een aantal fresco’s in de stad overschilderen in saai grijs.

Toen Nike zijn nieuwe Air Max-model wilde lanceren, kwam het bureau Akqa Sâo Paulo op het idee de personages van bestaande graffiti te voorzien van een paar sneakers van het merk. Aldus transformeerde een artiestencollectief de muren tot een reusachtige winkel. Fans die de muurschilderingen kwamen bewonderen, konden met behulp van geolocalisatie de schoenen meteen aanschaffen via nike.com.

De jury beoordeelde de case als “briljant, omdat hij een brug slaat tussen de straat, cultuur, sociale media én de e-commerce, met als kers op de taart een enorme buzz bij zowel de liefhebbers van street art als bij Nike-fans”. Kortom, een idee dat de stad zelf transformeert tot een nieuw medium, met bovendien een culturele impact. Dat wordt overigens het volgende buzzword…

Deze campagne haalde niet alleen de GP in Media, maar ook een Silver en Bronze in Outdoor, alsook een Bronze in Creative e-Commerce en Mobile.

Archief / CANNES LIONS 2019